Életmód

Hogyan készüljünk a strandszezonra?

Három hónap és itt a strandszezon, te viszont hanyagoltad az edzőtermet az elmúlt hetekben, hónapokban? Nem baj, pont elég időd van, de egy két dologra érdemes odafigyelned: fokozatosan szoktasd vissza a tested az edzéshez, tűzz ki reális célokat magad elé, és ne félj segítséget kérni! Edzésre fel!

Amíg valakinek nem válik a mindennapjai részévé a sport, addig gyakran hajlamos csak kampányszerűen sportolni, valamilyen nem túl távoli cél elérése érdekében. Például egy fontos esemény (diplomaosztó, esküvő), egy kitűzött cél teljesítése (félmaraton), vagy például a strandszezon közeledte miatt. Ha neked is eszedbe jutott már, hogy hamarosan újra itt a nyár, viszont az elmúlt időszakban nem nagyon sportoltál, akkor ez a cikk neked (is) szól. Hogyan állj neki, mire érdemes odafigyelned, mit várhatsz el magadtól és a testedtől?

 

 

Figyelj a fokozatosságra!

Az elmúlt hónapokban semmit vagy szinte semmit nem sportoltál? Van ilyen. Itt az ideje újrakezdeni, de figyelj oda! Ne várd el a testedtől, hogy ott folytathasd a sportolást, ahol hónapokkal ezelőtt abbahagytad. Fokozatosan kezdj bele – az első egy-két hétben bőven elegendő lehet, ha heti három edzéssel kezdesz. Kisebb súlyokat használj, mint korábban, mert a szervezeted elszokott a terheléstől. Ha futsz, kezdj lassabb tempóval, rövidebb távokkal. Amit semmiképpen ne hanyagolj el, az az alapos bemelegítés, mobilizáció, valamint a megfelelő nyújtás. Ezekre amúgy is mindig szakíts elegendő időt, de egy nagyobb kihagyás után fokozott jelentőségük van a sérülések elkerülése érdekében.

Találj reális célokat!

Tűzz ki magad elé célokat, mert segíteni fognak a haladásban. De ez csakis akkor igaz, ha reális célok elérését hajtod. Ha van sportos múltad, akkor nagyjából tisztában kell lenned vele, mire képes a tested. Tudod, hogy mi a maximum súly, amivel mondjuk guggolni tudsz, milyen gyorsan reagál a szervezeted az edzésre és a diétára, vagy tudod, hogy mekkora távot mennyi időt alatt tudsz lefutni. Ezekhez képest alakítsd ki az új célokat, és emlékezz rá, hogy korábban mennyi idő volt ide eljutni. Természetesen, ha csak egy-két hónapot hagytál ki, akkor gyorsabban eljuthatsz ugyanoda, mint korábban, mert már van egy alapod, amire építkezhetsz. De ha például soha nem futottál még félmaratont, akkor nem ajánlatos egy kihagyás után kitűzni, hogy két hónapon belül teljesítesz egyet.

 

 

Kérj segítséget!

Segítséget kérni nem szégyen, sőt. Ha nem vagy edző, akkor teljesen természetes, hogy nem feltétlenül tudod, hogyan érhetnéd el a céljaidat. Az edzők többsége mögött hosszú évek, akár tizenévek sportmúltja van, valamint évek óta tanulják, hogyan tudnak másoknak segíteni. Akkor se vesd el a személyi edző ötletét, ha korábban volt egy negatív tapasztalatod – sajnos minden szakmában akadnak kóklerek. Ha a személyi edzést nem engedheted meg magadnak, akkor pedig ott vannak a csoportos órák. Figyeld meg, hogyan bánik az edző a vendégekkel: az óra elején megkérdezi-e az újaktól, hogy milyen sportmúltjuk van, van-e valamilyen sérülésük, fájdalmuk, valamint mennyire alaposan mutatja be a gyakorlatokat, magyaráz-e közben, illetve a feladatok végrehajtásánál javít-e hibát. Ha ezeket nem teszi meg, akkor inkább nézz be valaki másnak az órájára. Ne szegje kedved, ha az elején gyakran javít ki téged az edző. Inkább örülj, hogy találtál egy jó szakembert, aki odafigyel rád.

Három hónap alatt strandforma?

Attól függ, milyen alapról kezded. 120 kg-ról (hacsak nem tiszta izom vagy), nem fog menni, de jelentős változást akkor is elérhetsz. A legjobb eredményeket az erősítő, valamint magas intenzitású edzések vegyítésével érheted el. Utóbbiak az erő mellett az állóképességed is fejleszteni fogják, illetve felpörgetik az anyagcserédet, ami helyes táplálkozással kiegészülve gyors, tartós, látványos zsírvesztéshez vezethet. Próbáld meg a következő három hónap alatt az életed szerves részévé tenni a sportot és a megfelelő étkezést, és akkor nemcsak nyárra érhetsz el szép eredményeket, hanem hosszú távon is tartani tudsz majd egy jó formát. Mert a sportnak és az edzésnek nemcsak a külcsínyről kellene szólnia, sokkal inkább a tudatos, egészséges életmódról. A mindennapi fizikai, lelki és mentális egyensúly kialakításáról. Garantálható, hogy a változás sokkal szembeötlőbb lesz az ismerőseid számára, mintha csak a tested alakítanád át.

Zsebedits Patrik

hirdetés
Previous post

Először választottak képviselővé transzneműt délkelet-ázsiai országban

Next post

Több megrázkódtatás éri a biszexuális fiatalokat, mint társaikat