Életmód

Test, elme és lélek – Mozogj a jóllétért

Test, elme és lélek összhangja – ki ne vágyna erre? Néha talán nehéznek tűnhet, pedig több mozgásforma is segíthet a cél elérésében. A jóga egy ősi mozgásforma, a bodyART és a nia pedig több különböző mozgásforma elemeiből fejlesztett, modern testmozgás-fajta. Összeszedtük, mit várhatunk tőlük.

 

 

Egyre többektől hallom, hogy nemcsak a külalakjuk és a testi egészségük miatt sportolnak, hanem a lelki és mentális jóllétük miatt is. Ezzel könnyen tudok azonosulni: sokszor érzem én is, hogy egy-egy edzés közben a lelkem is dolgozik – hol szárnyal, hol a gödörből kecmereg csak ki, de a végére biztosan jobban érzem magam. Rengeteg kutatás készült már arról, hogy a rendszeresen sportolók jobban tudnak koncentrálni, jobb a memóriájuk és kiegyensúlyozottabbak. A kardió mozgásformákat gyakran ajánlják a depressziósoknak, mert végzésük közben endorfin, boldogsághormon termelődik a szervezetben.

Így nem csoda, hogy egyre népszerűbbek a body&mind (test és elme) típusú órák, ahol a sportteljesítmény mellett a mentális és lelki munkára, az elme lecsendesítésére helyezik a hangsúlyt. A jógának megszámlálhatatlan válfaja van, a bodyART lassan meghódítja az országot, és a nia nevű mozgásforma is egyre elterjedtebb. Íme az okok, hogy miért.

Jóga

Ha jógáórát keresel, valószínűleg kismillió elnevezéssel fogsz találkozni a termek órarendjében. Itt most csak a Hatha-jógát, a jóga nyugati világban legelterjedtebb formáját mutatjuk be, amelynek szintén van több alváltozata. Hogy miért csak ezzel foglalkozunk? Mert a fő jógairányzatokkal szemben ez nem a megszabadulást és az üdvösséget célozza meg, hanem azt a testi egészséget, ahol az ember fizikai, érzelmi, szellemi és spirituális szinten is egyensúlyban van. A jógát gyakorlók már az ősidők óta jól ismerik az emberi testet, hogy az ülésmódok és a testtartások hogyan befolyásolják a testet, milyen hatásuk van bizonyos szervekre vagy idegközpontokra. Megvan, hogy melyik ászana (jelentése: elhelyezkedés vagy kényelmes póz, ülésmód – a szerk.) mire alkalmas. A Hatha-jóga leginkább ezzel foglalkozik. Ezért is alakultak ki a különböző alfajai: a gerincjóga, ami a gerincet erősítő és nyújtó ászanákat alkalmazza; a női jóga, amely során a kismedencei szervekre ható ászanákat végeznek; a yin jóga, ami nyújtásokból, medence-, csípő- és mellkasnyitásokból áll; valamint a flow jóga, ami dinamikus, egymásba érő, táncszerű Hatha-jóga ászanákat használ.

bodyART

Az elmúlt években a legtöbb budapesti edzőterem csoportos órakínálatában megjelent a bodyART, és vidéken is egyre több teremben oktatják. A fő elemeit a jógából veszi, ehhez tesz hozzá a gyógytornából és a japán Do Inból ismert elemeket, ehhez pedig speciális légzéstechnikát kapcsol. Így érhető el egy óra alatt az edzés és a relaxáció kettőse. Az edzettséget a statikus és dinamikus erőelemek biztosítják, a lazítást pedig a bőségesen alkalmazott nyújtó és lazító hatású gyakorlatok garantálják. Így egyszerre küzdhetünk meg a napi munka hátulütőivel: a mentális stresszel és a megrövidült, feszes izmokkal. A bodyART órák rendszeres látogatása biztosan fejleszti a hajlékonyságot, az erőt, az állóképességet, a kitartást, az egyensúlyérzéket, a stabilitást, a türelmet és a tudatosságot.

Nia

A nia szintén különböző mozgásformák elemeiből forrta ki magát: a harcművészetek közül megjelenik benne a tajcsi és a taekwondo, a táncok közül a jazz és a modern tánc, a gyógyító mozgások közül a Duncan-tánc, az Alexander-technika és a Feldenkrais-módszer, valamint a jógából is emelt át részeket. Az órákon mezítláb táncolnak a résztvevők lélekmozgató zenékre; a cél, hogy mindenki kapcsolatot teremtsen a testével, az érzéseivel és a lelkével. Mintegy önismeretként is felfogható az óra, de a minden egyes foglalkozás alkalmával kombinált 52 mozdulat átdolgoztatja az izmokat is. A mozgásforma az aktuális fizikai-szellemi-lelki állapotra fókuszál, így azok is csatlakozhatnak, akik régen mozogtak utoljára, de azoknak is kihívást nyújt, akik rendszeresen edzenek.

 

 

Ne ijedj meg!
Az első találkozás ezekkel a mozgásformákkal ijesztő vagy akár frusztráló is lehet. Nekem legalábbis az volt az első Lyengar-jóga, valamint az első bodyART órám is. Régóta sportolok rendszeresen, így azt gondoltam, hogy simán menni fog. Nem így történt. Amikor azonban ráéreztem a bodyART ízére, és sikerült a légzésemre is figyelni, nemcsak az izomláz volt garantált, de a lelki megkönnyebbülés is az óra végére.

 

Zsebedits Patrik

 

 

hirdetés
Previous post

Transznemű férfi is szerepel az új borotvareklámban

Next post

Győzött a magyar transznemű nő: sérelemdíjra kötelezték a Magyar Nemzet újságíróját