Egészség

Pszichosarok – Hogyan tehetjük még békésebbé a karácsonyt?

Kellemes, boldog és békés karácsonyra vágyunk, és ezt kívánjuk a többi embernek is egész decemberben úton-útfélen. Mégis, ha visszatekintünk életünk karácsonyaira, akkor sokszor jut eszünkbe az adventi hetek feszültségeinek sora, és akár egy-egy nagyobb karácsonyi vita, mely az egész ünnepet beárnyékolta. Ráadásul a karácsonyi viták sokkal jobban elraktározódnak az emlékeinkben, mint egy hétköznapi, „szokásos” vita.

A karácsonyi időszakban mindenkinek felfokozottabb az érzelmi állapota, sokkal érzékenyebben reagálunk mindenre, a pozitív, de sajnos a negatív ingerekre is. Hamarabb robbanunk, nyomjuk ki mérgesen a telefont, veszünk össze a pénztárossal a bevásárlóközpontban. Mindenhol a karácsonyi dalok szólnak, és mi mégis egy trópusi lakatlan szigetre vágyakozunk. Felmerül a kérdés: hogyan lehetne magunkban a békés karácsony képét megtartani?

 

 

Az első fontos lépés a feszültségmentes karácsonyi készülődés útján, hogy ne érezzük azt, hogy mindent nekünk kell megcsinálni, megoldani, „csodát” tenni. Nagyon fontos, hogy meg tudjuk osztani a családon belül a készülődés feladatait, amit már akár hetekkel korábban meg lehet beszélni, el lehet osztani, vagy akár ki lehet sorsolni. Az egész család jobban fog örülni, ha ezek nem kiosztott utasítások, hanem önként vállalt, mindenkinek a személyiségéhez illő feladatok. Aki nem szeret bevásárolni, azt semmiképp ne küldjük délután négykor a szupermarketbe. Aki utál a konyhában tevékenykedni, attól ne kérjük a hókiflik porcukorba hempergetését, mert még a kutya is tiszta porcukor lesz a nap végére.

De hogyan hozzuk a család tudomására, hogy több segítséget szeretnénk kapni ebben az évben? A technikai fejlődés még nem tart ott, hogy gondolatolvasó készüléket is lehessen kérni karácsonyra, ezért muszáj lesz elmondanunk, hogy mit szeretnénk, mert a másik nem fogja magától kitalálni, bármennyire is szeretnénk.
Ennek a módja az asszertív kommunikáció és viselkedés, ami az egyik sarkalatos pontja annak, hogy a konfliktusok számát és mértékét csökkenteni tudjuk. Sok energiát takaríthatunk meg, ha ebben a formában hozzuk a másik tudomására, hogy mi mit szeretnénk – vagy éppen mit nem. Ez azt jelenti, hogy önkifejezően, őszintén beszámolunk a bennünk lezajló érzelmekről, majd a másik felé megfogalmazzuk az aktuális igényeinket és szükségleteinket. Mindezt empátiát és együttműködést tanúsítva, indulat nélkül. Nem könnyű feladat, de mégis, melyik mondat után lenne nagyobb kedvünk segíteni a másiknak?
1. Annyira elegem van már belőled, mert lusta vagy, hiszen soha nem segítesz semmit a karácsonyi készülődésben.
vagy
2. Nagyon elszomorít, hogy minden karácsonykor egyedül kellett mindent megoldanom, viszont most nagy örömet okoznál, ha ebben az évben segítenél nekem a karácsonyi készülődésben.

 

 

A másik fontos lépcsőfok a stresszmentes karácsony felé, hogy tervezzük meg időben a családi látogatások pontos menetrendjét.  Sokkal jobb, ha mindenki tudja, hogy melyik nap mire, illetve kire számíthat, és mennyi ideig fog tartani. Ha olyan rokonnal találkozunk, akit a család egyik tagja nem annyira kedvel, akkor sokkal jobb neki, ha tudja, mennyi időt kell kibírnia olyan esetleges megjegyzés nélkül, ami agyoncsapná végül az egész látogatás jóérzését.
Sajnos az emberek igencsak hajlamosak a saját vélt vagy valós sérelmeiket a karácsonyi időszakban is fenntartani, pedig a karácsony nagyon jó alkalom lehetne a megbocsájtásra. A karácsony nem a problémák megbeszélésének az időszaka, hanem a megbocsátás, elengedés, újrakezdés, újjászületés időszaka. Ha valakivel problémánk, tartós konfliktusunk van, akkor azt még az ünnep előtt érdemes megoldanunk, hogy az ünnepi asztalhoz már tiszta lappal tudjunk leülni, hátrahagyva az év során gyűjtögetett összes rossz érzésünket és végre át tudjuk adni magunkat az igazi szeretetnek.

 

Dr. Kliment Edit pszichiáter

ALFA EGÉSZSÉGKÖZPONT
1036 Budapest, Lajos u. 66., B lépcsőház, V. emelet

IDŐPONTFOGLALÁS:
+36 70 940 0099
(hétköznap 10.00-20.00)
Részletesebb információkért látogass el a www.alfaegeszsegkozpont.hu weboldalra.

 

 

Previous post

Nyálcsorgató - Fürdőgatyák nyárra

Next post

A hirtelen kapott szabadság fiatal felnőttként - A fura