Kiderült, hogyan állnak a délkelet-ázsiaiak az azonos nemű párok házasságához
13,122 felnőtt (18 éves és annál idősebb) válaszadó bevonásával átfogó kutatást végzett hat délkelet-ázsiai országban a Pew Research Center. A fact tank többek között azt kutatta, az egyes egyházak követői hogyan viszonyulnak adott társadalmi kérdésekhez, így a házassági egyenlőséghez is, a következő országokban: Srí Lankán, Thaiföldön, Szingapúrban, Kambodzsában, Indonéziában és Malajziában.
Jelen idő szerint az azonos nemű párok házassága a hat vizsgált ország egyikében sem legális, bár Thaiföld épp a felmérés idején tette meg az első jogi lépéseket. A thaiföldi felnőttek többsége támogatja, hogy a meleg és leszbikus párok házasodhassanak (60%). A szomszédos Kambodzsa az egyetlen másik megkérdezett ország, ahol a többség ezen az állásponton van (57%).
Ezzel szemben Indonéziában (95%), Malajziában (82%) és Srí Lankán (69%) a lakosság nagy többsége ellenzi az azonos nemű párok törvényes házasságát. A szingapúriak ennél egyenletesebben oszlanak meg (45% támogatja, 51% ellenzi). Nem sokkal a felmérés befejezése után Szingapúrban dekriminalizálták a férfiak közötti szexuális kapcsolatot, bár az alkotmányt ezzel egy időben úgy módosították, hogy korlátozzák a házassági egyenlőség legalizálásának lehetőségét. És 2023 májusában a Srí Lanka-i Legfelsőbb Bíróság is megnyitotta az utat a homoszexualitás dekriminalizálása előtt.
Összességében a buddhisták sokkal inkább támogatják a melegek és leszbikusok törvényes házasságát, mint a muszlimok és a keresztények. Thaiföldön (64%), Malajziában (59%), Kambodzsában (57%) és Szingapúrban (53%) a buddhisták fele vagy több mint fele vallja ezt az álláspontot, az egyetlen kivétel Sri Lanka (24%).
Szingapúrban a vallási hovatartozással nem rendelkezők (62%) a buddhistáknál nagyobb valószínűséggel mondják, hogy támogatják az azonos neműek házasságának legalizálását.
Ezzel szemben a muszlimok legfeljebb egynegyede támogatja az azonos neműek legális házasságát. Indonéziában ez az arány mindössze 4%. A keresztények körében valamivel gyakoribb a meleg és leszbikus párok házasságának elfogadása, de a vizsgált országok egyikében sem magasabb, mint maximum 35%.
A fiatalabb buddhisták (18-34 évesek) sokkal nagyobb valószínűséggel támogatják az azonos neműek házasságát, mint az idősebbek. Míg például Szingapúrban a fiatalabb buddhisták 76%-a állítja, hogy erősen vagy inkább támogatja a melegek és leszbikusok törvényes házasságkötésének engedélyezését, addig az ország idősebb buddhistáinak 45%-a képviseli ezt az álláspontot.
Azok a buddhisták, akik szerint a vallás nagyon fontos az életükben, kisebb valószínűséggel támogatják az azonos neműek házasságát. A buddhista férfiak pedig kisebb valószínűséggel vallják ezt a nézetet, mint a buddhista nők.