A fenntartható divat hete
A világ 100 országában április 19. és 25. között zajlik a Fashion Revolution kampányhét. A kezdeményezés egy olyan divatiparért küzd, amely méltányos munkakörülményeket biztosít az abban dolgozóknak, egyúttal pedig a környezetet is óvja. Ebből az apropóból Paksi Éva stylisttal vesszük át az alapokat, akinek régóta szívügye a fenntartható divat.
Korábban már górcső alá vettük a gardróbrendezés menetét, egyúttal feltártuk azt is, hogy milyen elemek foglaljanak helyet a kapszula ruhatáradban. Ezek után itt az idő egy újabb tudatos témához, ezúttal a fenntartható divatot hoztuk el neked.
Biztosan te is tisztában vagy azzal, hogy a textil- és divatipar azok közé a vezető iparágak közé tartoznak, amelyek kiemelkedően negatív, környezetkárosító hatást gyakorolnak az élővilágra. A nagy márkák által előállított alacsony árú termékeknek köszönhetően a vásárlók könnyen elcsábulnak, hiszen a címkéken látható összegért gyorsan és olcsón szerezhetik be újabb és újabb trendi darabjaikat.
A fenntartható divathoz vezető utunk első lépése, hogy beszéljünk a gyors, illetve a lassú divatról. A fast fashion néven ismert jelenség nem más, mint a piacot folyamatosan elöntő új árucikkek hada, az olcsó, és trendi ruhák tömkelege. A globális termelési láncok jelenlegi, nem fenntartható állapotának meghatározó tényezője a divatcikkek már-már villámgyors váltakozása.
Ezzel szemben a lassú divat alappillére a környezetbarát szemlélet, amely kevesebb ruhát, de ezáltal kevesebb ipari hulladékot is hagy maga után. A slow fashion kiemelkedő minőségű termékeket kínál, melyeket igazán sokáig nyüstölhetsz. A gyártási folyamatok mellőzik a káros vegyi anyagokat, rovarirtó és növényvédő szereket, ráadásul a lassú divatban dolgozók bérét is növeled a döntéseddel.
A fenntartható divatnak jelentős szerepe van a helyi termelés segítésében, a klasszikus desing, az időtlen darabok népszerűsítésében, a tudatos fogyasztó általi környezetbarát szemléletmód kialakításában. Nézzük át, mik a fenntartható divat legfőbb szabályai!
A 2005-ben alapított Etikus Divat Fórum szervezete az alábbi pontokban határozza meg az etikus és fenntartható divat sarkalatos pontjait.
1. Ignorálja a fast fashiont, az általa teremtett árakat és káros szokásrendszerét.
2. Kiáll az igazságos bérek, a megfelelő munkakörülmények és a munkavállalók jogai mellett.
3. Támogatja a fenntartható megélhetést.
4. Kerüli a mérgező vegyi anyagok használatát a munkálatok során.
5. A gyártás alatti vízfogyasztást a minimálisra csökkenti.
6. Foglalkozik az energiapazarlással és hatékonysággal.
7. Megalkotja a divat számára a fenntarthatóság alapelveit, hirdeti azokat.
8. Tréningeket szervez a tudatosság és a kezdeményezőképesség gyarapítása érdekében.
9. Törődik az állatok jogaival.
„És akkor ránk szakadt az ég”
2013. április 24-én egy bangladesi katasztrófában 1129 ember vesztette életét és 2500-an sérültek meg, amikor a nyolcemeletes, korábban már életveszélyesnek minősített Rana Plaza konstrukciós hiba miatt összeomlott. Az itt működő ruhagyárban számos nagy márka is varratott.
A katasztrófa napján létrejött Fashion Revolution egy olyan nonprofit szervezet, amely azzal a céllal alakult meg, hogy közösen változtasson az olyasfajta munkakörülményeken, amelyek a Rana Plazaban is uralkodtak, továbbá küzd a méltatlan bérezések ellen, és hisz abban, hogy változtatni képes a divatiparban dolgozók helyzetén. A fent említett szervezet kezdeményezte a #whomademyclothes nevű mozgalmat, ami már több mint 80 országban van jelen.
Mára a legtöbb luxusmárka vezetőségében már van olyan szakember, aki a „zöld” dolgokkal foglalkozik. A környezetvédelem régi bajnokai közé soroljuk Stella McCartney-t, aki az olyan anyagok használatát eszközölte, mint a vegetariánus bőr és a műszőrme, vagy ott van Livia Firth, az Eco-Age fenntarthatósági tanácsadó cég társalapítója, a Green Carpet Challenge megalkotója (utóbbi szervezet vörös szőnyeges pillanatokat használ fel arra, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát divatra.)
De mit tehetsz Te? Például vásárolj másodkézből, vagy támogass magyar alkotókat, (WYHOYS, the_raincoat, printa, Forma Eyewear, Malinko, Touch Me Not), vagy rendelj akár külföldi tervezők webshopjairól! Figyeld az EU margarétás termékeket, mert ez a jelzés azt jelenti, hogy jobban ügyel a környezetre, mint más termékek a piacon, és ez egyaránt vonatkozik a tervezésre, a gyártásra, a fogyasztásra és a használatára is.
Paksi Évi
Instagram: @paksievastylist