Egészség

Táplálkozással a minőségi szexuális életért

A szexuális problémák, mint a diszfunkció, az örömérzet és a libidó csökkenése széles körben elterjedt a férfiak és a nők körében is. A kimutatások szerint ma Magyarországon a nők 43%-át, míg a férfiak 31%-át érinti ezen problémák egyike. Pedig a szexuális aktivitás fenntartása kiemelkedően fontos, hiszen számtalan jótékony hatással lehet az egészségünkre. Ezek közé tartozik az erősebb immunrendszer, a szív és az érrendszeri problémák kialakulásának csökkenése, a jobb minőségű alvás, az egészséges önbizalom fenntartása, valamint a depresszív és szorongásos tünetek elkerülése. A szexuális funkciók egészséges működését, a libidót és az örömérzet minőségét ugyan több minden is befolyásolhatja, de nagy összefüggésben van a fiziológiás állapotunkkal, így a táplálkozásnak itt is nagy szerepe van. Íme egy kisebb összefoglaló azokról az ételekről, amelyek hatására javíthatod a szexuális életed minőségét és igazi lepedőakrobatának érezheted magad!

A szív és az érrendszer egészsége

Általánosságban elmondható, hogy a szív és az erek egészsége közvetlen kapcsolatban áll a szexuális teljesítőképesség és örömérzet maximalizálásával. Mi több, kutatások szerint a szexuális diszfunkció valamennyi tünete az előszele is lehet a komolyabb szív és érrendszeri megbetegedések kialakulásának. A férfiaknál és a nőknél a nemi szervek megfelelő vérellátása, az erek rugalmasságának megőrzése és a lerakódások megelőzése tehát egyaránt kiemelkedően fontos. Ezt leginkább omega-3 zsírsavakkal, azaz a lazac, az alga, a len-, kender- és chiamagok fogyasztásával érhetjük el. Szintén kiemelkedő szerepet töltenek be a káliumban gazdag ételek és italok: ide tartozik a banán, az aszalt gyümölcsök, az avokádó, a jelenleg szezonális sütőtök és a zsurlótea is. Ezek az ételek és italok segítségünkre lehetnek a megfelelő vérnyomás beállításában, a vérellátás fokozásában, és az erek falait is erősítik. Ezek mellett a nitritben bővelkedő zöldségek is hasonló funkciókat töltenek be. Fogyasszunk többféle sötét levelű és gyökérzöldségeket, illetve keresztesvirágúakat! A gyökeres zöldségek közül a legjobb nitritforrás a cékla, a sötét levelű zöldek között a fodros kel, a spenót és a mángold győzedelmeskedik, míg a keresztesvirágúak közül a brokkoli, a kelbimbó és a karfiol fogyasztását ajánlom. Jelenleg ezek a zöldségek szezonálisan elérhetőek, tehát bátran látogassuk a piacokat abban a reményben, hogy pár hét alatt új szintre emelhetjük a szexuális életünket!

D-vitamin

Az ősz és a tél beköszöntével a leggyakoribb vitaminhiány a D-vitaminnal kapcsolatban alakul ki, hiszen ilyenkor kevesebb a napsütéses órák száma és a legtöbb időnket zárt térben töltjük. Ennek következtében sokan az ún. szezonális affektív zavar tünetegyütteseit tapasztalhatják, letargiát, fáradtságot és kedvtelenséget érezhetnek. Ez nemcsak a szexuális együttlétek számát, de azok minőségét is ronthatja. Sokan gondolják, hogy remek megoldás lehet a szolárium használata, azonban a napozóágyakból áradó sugárzás csak nagyon kis mértékben tartalmaz UVB-sugarakat, így a mesterséges barnulás a D-vitamin termelésével nem hozható összefüggésbe. Helyette igyekezzünk a szabadban több időt tölteni, fogyasszunk zsíros halakat, májat, jó minőségű sajtot és tojást! Emellett naponta legalább 2500 UI D-vitamin bevitele is javasolt kapszulás vagy pipettás formában. A kiegyensúlyozottabb mentális állapot mindkét fél számára pozitív változásokat fog hozni a szexuális vágy és az együttlét minőségét illetően is.

 

Kredit: Depositphoto

 

Cink

A cink hiánya több szinten is garantálja a szexuális életünk hanyatlását. A nem megfelelő mennyiségű bevitel mindkét nemnél csökkentheti a szexhormonok termelődését és a szexuális vágyat is. A férfiakra különösen negatív hatással van, hiszen az ondó minőségét és mennyiségét redukálhatja, illetve merevedési zavarokat is okozhat. Meglepő módon még a szaglásunkat is eltompíthatja, így párunk feromonjai is kevesebb eséllyel fognak minket elcsábítani. A cinkben szegény étrend bizony a megjelenésünknek sem kedvez, hiszen a bőrünket pattanásossá, a hajunkat ritkábbá és a körmünket töredezetté változtathatja.

A kagyló, a marha, a hüvelyesek, a tojás, a kesudió, a tökmag és a teljes értékű gabonák (búza, tönköly, rozs, zab stb.) remek cinkforrások és könnyen beilleszthetőek az étrendünkbe. Érdemes tudni, hogy a cink felszívódását a C-vitamin segíti elő, ezért fogyasszunk zöld salátákat a főétkezéseknél, illetve desszertként részesítsük előnyben a C-vitaminban gazdag gyümölcsöket, mint például a citrusféléket és a kiwit.

Szezonális tippként ajánlom a sütőtökkrémlevest, hiszen sárga színének köszönhetően karotinokban gazdag, ami egészséges színt és ragyogást adhat a bőrünknek, valamint magjait az egyik leggazdagabb növényi cinkforrásként tartjuk számon. A kikapart magokat helyezzük egy sütőpapírra és 180 fokon süssük körülbelül 10 percig, majd az aranybarnára sült magokkal díszítsük a levest.

A rostok és a pisztácia

A magyaros étrend gazdag állati eredetű telített zsírsavakban, amelyek elsősorban a zsíros húsok és a tejtermékek fogyasztásával kerülnek a szervezetünkbe, növelve ezzel a koleszterinszintünket. A megnövekedett koleszterinszint számos problémát okozhat a szervezetünkben, azonban azt kevesen tudják, hogy ez közvetlen összefüggésbe hozható a szexuális funkciók egészséges működésével. Míg a férfiaknál a megfelelő keménységű erekció elérése, fenntartása és időtartama, addig a nőknél a megfelelő izgalmi állapot, a lubrikáció és a klitorisz duzzadása egyaránt függ az egészséges koleszterinszinttől. A kor előrehaladtával, illetve a magas koleszterinszint hatására a kisebb-nagyobb erek eltömődhetnek, az erek falán lerakódások képződhetnek, amelyek negatívan befolyásolják a vér könnyed áramlását, csökkentve ezzel a nemi szervek vérellátását. A megfelelő koleszterinszint érdekében fogyasszunk rostban gazdag ételeket, elsősorban zabot, illetve készítsünk hideg vízben áztatott hibiszkuszteát is! A diófélék közül a pisztácia nemcsak ízletes rágcsálnivaló, de a nemi szervek működésének igazi őre. Napi egy marék sótlan pisztácia fogyasztása elősegíti a fenti funkciók helyreállítását.

Ráadásként: a mozgás!

A mozgásban gazdag életmódnak fizikailag és mentálisan is megvannak a szexuális életünkre gyakorolt pozitív hatásai. Testünk edzésével vonzóbbá és izmosabbá válhatunk, amitől nőhet az önbizalmunk, így kívül-belül sikeresebbek lehetünk a párkeresés során. A fizikai aktivitás emellett segíti a szexhormonok termelődését, erősíti a szívet, csökkenti a koleszterinszintet és növeli a vérellátást is, amikről már tudjuk, hogy elengedhetetlenek a nemi szerveink megfelelő működéséhez. Törekedjünk rá, hogy legalább heti háromszor 60 percig tartó intenzív edzést végezzünk. A futópályán és az edzőteremben az ismerkedésre is lehetőség nyílik, illetve olyan barátokra is szert tehetünk, akikkel közösen edzhetünk, elősegítve ezzel a motiváció fenntartását.

Kiss Milán

Instagram: @the_brain_healthpsychologist

Ez a cikk a Humen Magazin novemberi számában jelent meg. Ha szeretnéd megkapni a nyomtatott magazint, a Humen.Shop felületén a postaládádba is kérheted. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen számról sem, akkor csatlakozz a myHumen hűségprogramhoz!

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb