Költséghatékony, kényelmes és fenntartható – Share Now már közvetlenül a reptérre is
Az elmúlt években folyamatosan nőtt az autómegosztók, vagy ismertebb nevén a carsharing szolgáltatók népszerűsége. Egyre több, applikációval bérelhető autó jelent meg a piacon, és a szolgáltatások köre is folyamatosan bővül, hogy minél jobb, kényelmesebb és nem utolsó sorban fenntarthatóbb szolgáltatást kapjunk.
A költséghatékonyság a fókuszban
A carsharinget sose kell a klasszikus autóbérléshez hasonlítanunk, mert a koncepció teljesen más: a bérelt autót több napra kapjuk meg, hosszas adminisztráció után, míg a megosztott autózás a rövidebb utakon és nem utolsó sorban az egyszerűbb folyamatokon (nincs hitelkártya-garancia, nincs bonyolult foglalási procedúra) alapszik. Továbbá, ezeket az autókat elvihetjük akár pár órára, vagy akár szintén napokra is.
Egy saját használatú autóval szemben viszont már teljesen más az összehasonlítás, ugyanis ott sok olyan költség van, amit használattól függetlenül ki kell fizetnünk. Ilyenek például az adók, vagy az autó általános karbantartási költségei, hogy az értékcsökkenésről már ne is beszéljünk. Historikusan szeretünk birtokolni és kevésbé megosztani, de a józan ész és a jó magyar forintok megtakarítása érdekében már el kell engednünk ezeket az elveinket.
Nem kell ugyanis matekzseninek lenni ahhoz, hogy kiszámoljuk, egy saját fenntartású autó költségei mikor kerülnek többe egy carsharing szolgáltatásnál. De azért segítünk: a Share Now számításai szerint akkor, ha egy évben maximum 5-7000 km-t megyünk az autóval. Különösen könnyebbé vált a matek azzal, hogy december elején a megtörtént a benzinárstop kivezetése, hisz így minden egyes saját autóval megtett út költsége jelentősen megnövekedett.
Ha pedig picit leleményesek vagyunk és a szolgáltatók által nyújtott kedvezményeket is igénybe vesszük, akkor még jobban járhatunk. Ilyen például a tankolás vagy az autó töltése. Ha figyelünk arra, hogy ne kifogyó tankkal vagy merülő aksival tegyük le az autót, hanem előtte feltöltjük némi üzemanyaggal, akkor ezért például a Share Now esetében még plusz vezetési krediteket is kapunk, amit a következő utazás alkalmával felhasználhatunk. Vagy ha sok, rövidebb útra indulunk el a városban, akkor érdemes a Share Now Pass csomagot is kiváltanunk, amivel 25%-kal olcsóbb percdíjakkal szelhetjük az utakat. Kihagyhatatlan deal decemberre, hogy erre most díjmentesen elő is tudtok fizetni, ha a MOST25 kuponkódot haszáljátok a releváns menüpontban az appban. (És 1 hónap után is csak havi 1490Ft/hó.)
Reptér: mi a legnagyobb sláger?
Nem, most nem Korda Gyuri bácsi slágerére gondolok, hanem a kijutási módra a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Egy időben a taxi bizonyult a legegyszerűbb és természetesen legkényelmesebb megoldásnak, de most már mélyen a zsebünkbe kell nyúlni egy reptéri fuvar esetében, mert egy ilyen transzfer ára már nem mindig áll meg 10 ezer forint alatt.
A saját autónál felmerül a kérdés, hogy hol hagyjuk az utazás idejére. Erre megoldás a reptéri parkoló, aminek használatáért még egy 3 napos utazás esetén is minimum hatezer forintot kell fizetni.
Mivel alapvetően most a kényelemről beszélünk, ezért a tömegközlekedést nem sorolnám ide, ugyanis egy 100E busz 1500 Ft-os jegyára hiába versenyképes bármelyik kényelmi szolgáltatással szemben, viszont 2-3 fő esetében már nem biztos, hogy annyira olcsó a hullámvasutazás a Ferihegyi gyorsforgalmi úton.
Ezek mellett elérhető a carsharing is, ami az opciók közül ár-érték arányban a legjobb szolgáltatást nyújtja: nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a reptérre szeretnénk menni, ugyanis a belváros-reptér viszonylatban már ötezer forint alatt kihozható egy ilyen út. A Share Now újításának köszönhetően pedig most már közvetlenül a reptéri Holiday parkoló dedikált részén tehetjük le az autót és sétálhatunk be pár perc alatt a terminálba. Elég kényelmes, nem?
Újabb fenntartható közlekedés
Ahogyan az összes közösségi közlekedési eszköz (tömegközlekedés, Bubi, roller), úgy az autómegosztók is a fenntartható megoldásokat képviselik. Átlagos használatot nézve egy ilyen autó akár 10 saját tulajdonú autót válthat ki a városi forgalomban, ezzel nem csak a levegő minőségét javítva, de sok helyen azt a tipikus városképet is, amit a félig a járdán, félig az úttesten parkoló autók jelentenek. Parkolóból pedig tudatosan egyre kevesebb hely áll rendelkezésünkre Budapesten, és a parkolási díjak sem éppen a csökkenő korszakukat élik, hiszen most épp 15 százalékkal emelkedtek. Ezt a költségtételt szintén kikerülheted, ha megosztott autóval mész, hiszen a közterületen, zónán belüli parkolás díjmentes.
Az is érdekes tény, hogy a sofőrök kétharmada napi szinten 20 kilométernél is kisebb távolságra használja az autóját, és azzal is tisztában vagyunk, hogy azok száma sem kevés, akik csak alkalomszerűen, például hétvégén használják a járművüket – vagyis az autók életük legnagyobb részében csak parkolnak és helyet foglalnak.
Ezek után nem kérdés, hogy a Budapesten már 500 autóval, benzines és elektromos flottával rendelkező Share Now miért is számít kényelmesnek, fenntarthatónak és sokszor olcsóbb megoldásnak.
Ha neked is fontos a kényelem, de emellett a költséghatékonyság és a fenntarthatóság is szempont, akkor az Apple Store-ból és a Google Play-ből tudod letölteni az applikációt. Decemberben pedig ingyenesen tudsz regisztrálni is.
Erdei Zsolt
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Share Now.