Elsöpörte a népharag a homofób kínai netcenzúrát
Egyetlen hétvége elég volt, hogy a Twitterhez hasonló kínai mikroblog, a Weibo visszatáncoljon az önkéntes cenzúrától. Pénteken jelentették: három hónapos kampányt indítanak, hogy “kitakarítsák” a platformot – törölnek minden LMBTQ és erőszakos tartalmat, legyenek azok képek, szövegek, vagy képregények. A bejelentésre azután került sor, hogy a kínai vezetés jelezte, szorosabbra akarja fogni a fiatalok körében népszerű közösségi médiákat, és a Weibo szerint ők csak az új kiberbiztonsági törvény szellemében járnak el.
Egy egész hétvégén át tartották magukat, de ennyi idő elég volt ahhoz, hogy a népharag elsöpörje a kezdeményezést. Már az első órákban ezrek posztoltak felháborodásukban, a felhasználók pedig tiltakozásul ezerszámra kezdték az #IAmGay (#melegvagyok) hashtaget használni. A hétvégén folyamatosan dagadó tiltakozás már több százezer kommentet és megosztást eredményezett, és ezek többsége az LMBTQ tartalmak eltávolítását kifogásolta.
Miután felhasználók tömegei jelezték, hogy bojkottálni fogják a Weibót, a cég hétfőn váratlanul bejelentette, a jövőben csak a pornográf és az erőszakos tartalmakat veszik le, de az LMBTQ témákkal foglalkozó anyagok maradnak. Egyúttal megköszönték a felhasználóktól érkezett visszajelzéseket és javaslatokat.
Az országban az internetes cenzúra 2017 júliusától tiltja két azonos nemű személy „abnormális” kapcsolatát, a kormány pedig a tévékből száműzte a homoszexualitás megjelenítését – ahogy ezzel egy időben a dohányzást, az alkoholfogyasztást, a kihívó öltözködést, valamint a reinkarnációt és az időutazást is.
Eközben az a visszás helyzet alakult ki, hogy míg az LMBTQ közösség online megjelenése minimum problémás, addig Kína vezeti a meleg online randiappok piacát. A Blued, amiben közvetve résztulajdonos a kínai állam, már hivatalosan is a legnagyobb felhasználótáborral rendelkezik világszerte, 27 millió felhasználójának többsége kínai, de éppen egy kínai tech-óriás vásárolta be magát közben a Grindr-be is.