Kultúra

Borderline – Eltérő generációk látásmódja a menekültekről

2018. május 15–31. között a Finn Intézet (FinnAgora) szervezésében Budapestre érkezik Finnország két, nemzetközileg is meghatározó fotóművészének kiállítása, a Borderline. Stefan Bremer és Ahmed Alalousi fotóin megismerhetjük a menekültség személyes történeteit, Finnország történelmének egy igen fontos mozzanatát és Moszul háború előtti mindennapjait. A kiállítás a HybridArt Space-ben látható.

 

A legfontosabb kép egy bagdadi fiú mobiltelefonján

 

A Borderline a finn fotóművész, Stefan Bremer elgondolása nyomán megvalósuló kiállítás. Bremer a finn fotóművészet központi alakja, munkásságát a kezdetektől fogva az emberek iránti szenvedélyes érdeklődés jellemzi. A finnországi Iparművészeti Főiskolán végzett 1980-ban, majd ugyanott művészprofesszor is volt 1999-2004 között. Több mint 200 egyéni kiállítása volt, művei mind finnországi, mind külföldi köz- és magángyűjteményekben megtalálhatóak.

Bremer az elmúlt évek során menedékkérőkkel dolgozott, és feltűnt neki, hogy a mindent maguk mögött hagyó emberek közül sokak számára a mobiltelefonjukkal készített képek az egyedül megmaradt emlékek a múltból. Ebből indul ki a Legfontosabb kép című része a kiállításnak. A művész arra kért menedékkérőket, mutassák meg neki a legfontosabb fényképüket. A fotókhoz kapcsolódóan belehallgathatunk az alanyok vonatkozó személyes történeteibe. A tárlat második részének témája a horizont; tenger és égbolt találkozását ábrázoló képeket láthatunk. Régi és új ország, a kezdetre, kiindulásra irányuló látvány kerül egymással interakcióba rajtuk.

 

 

A kiállítás harmadik vonulatát a második világháború idején Finnország keleti határán létesített Salpa-vonalat bemutató Bremer-fotográfiák adják. A mára mohával benőtt építmény felidézi a közelmúltat, és arra emlékeztet, hogy az akkor háborúkat vesztett, szegény Finnország négyszázezer karjalai menekültet tudott befogadni és letelepíteni. Bremer fel is teszi a kérdést: a mai Finnország nem mutathatna hasonló vendégszeretetet a háborús menekültek irányában?

Ahmed Alalousi a kiállításon szereplő másik művész 2016 júliusában kapott menedéket Finnországban. A Borderline kiállításon művei egykori lakóhelyét, Moszul városát mutatják be közvetlenül azelőtt, hogy az ISIS elfoglalta. Képein az odaveszett hétköznapok és az elpusztult város szépségét láthatjuk.

A Borderline 2015/2016-ban bejárta Finnországot. A most kiállításra kerülő kiállítási anyagot Juha-Heikki Tihinen, PHD a Pro Artibus Alapítvány kurátora kifejeztten a budapesti helyszínre állította össze. Alalousi és Bremer két generáció tagjai, munkáikon átüt a fotográfia iránti szenvedély. Ezen a kiállításon kettőjük párbeszédének lehetünk tanúi. Ez a párbeszéd arról szól, hogyan dolgozzák fel a fotóművészek saját egyéni stílusuk révén más-más módon ugyanazon korszak a jelenségeit.

 

Megnyitó: 2018. május 15. 19 óra
Helyszín: HybridArt Space, 1052 Budapest, Galamb utca 6.
Nyitva tartás: Hétfőtől péntekig 10-18 óra között,  hétvégén zárva

 

 

Ajánló: szíriai LMBTQ menekültek történetei:

Egy szíriai menekült meleg srác gondolatai a menekültellenes szólamokról

 

Egy szíriai menekült meleg srác gondolatai a menekültellenes szólamokról

 

Egy szíriai menekült meleg srác gondolatai a menekültellenes szólamokról

 

Egy szíriai menekült meleg srác gondolatai a menekültellenes szólamokról

 

 

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb