Károsak a meleg szórakozóhelyekre az ott tartott lánybúcsúk
Korábban is voltak olyanok, akik arra panaszkodtak, hogy zavarják őket a meleg szórakozóhelyeken tartott lánybúcsúk. Pedig logikus a helyszínválasztás: az együtt bulizó fiatal nők olyan környezetben szeretnék jól érezni és elengedni magukat, ahol nincsenek kitéve a heteroszexuális férfiak zaklatásának. Amerikai kutatók azonban most arra jutottak, hogy a jelenség aktívan hozzájárul a queer biztonságos terek lebontásához.
Laurie Essig, a vermonti Middleburry College oktatója, valamint Vincent Jones II, a New York College professzora a The Boston Globe-ban írtak minderről. Kutatási módszertanukról azonban nem osztottak meg részleteket, így nem tudni, hány helyet vizsgáltak, vagy hogy milyen adatok alapján jutottak a következtetéseikre. Ezek nélkül nem lehet tudni, hogy megállapításaik csak helyben érvényesek, vagy országos, esetleg globális tendenciát mutatnak.
Az amerikai Provincetownban végzett kutatásuk során arra jutottak, hogy bár ezek a lánybúcsúk sok pénzt termelhetnek a helyi melegbároknak és a drag queenek számára is, közben azonban „elheterósítják” ezeket a helyeket. Erre a folyamatra a kutatók heterofikációként hivatkoznak: „A dzsentrifikációhoz hasonlóan a heterofikáció is akkor következik be, amikor a kiváltságos helyzetben lévő emberek elfoglalják mások tereit, és helyet vásárolnak egy queer szórakozóhelyen.”
Szerintük azonban itt a dzsentrifikációtól eltérően nem csak a tér, hanem a kultúra kisajátítása is zajlik. A lánybúcsúk résztvevői közül sokan az LMBTQ közösség szövetségeseként tekint magára, ismeri a queer popkultúrát, énekelnek együtt egy Cher-számra, vagy kiabálják boldogan, hogy „yass queen!”
„Aztán pár ital után sokan rámarkolnak egy helyes meleg férfi fenekére, vagy szelfiznek egyet a bőrszerkós pasik előtt, mintha a vendégek csak valami queer állatkert lakói lennének” – írja Essig és Jones.
A kutatók által megkérdezett lánybúcsús résztvevők jórészt úgy gondolják, hogy a homofóbia már nem létezik a melegek számára, amióta az országban bevezették az egyenlő házasságot. Ezt a jelenséget Essig és Jones ahhoz hasonlítja, hogy szintén tömegek gondolják úgy, hogy az Egyesült Államokban már nem létezik a rasszizmus, mert 2008-ban megválasztották az első fekete elnököt Barack Obama személyében.
Az LMBTQ problémákat érintve a megkérdezettek soha nem beszéltek a transzfóbiáról, és sokuk nem tudta megmondani, hogy a lánybúcsús barátnői között vannak-e az LMBTQ közösséghez tartozók. A kutatók arra jutottak, hogy a többség bántóan felszínes módon érzékeli, milyen kihívásokkal kell szembenézniük a queer embereknek: „Úgy bejönni a queer terekbe, hogy közben ténylegesen azt gondolják, hogy egy már poszt-homofób világban élünk, az szinte egyfajta ellenséges megszállás. A heterofikáció fegyverré teszi a heteronormativitást, és lebontja a queer tereket.”
A heterofikáció megoldása összetett kérdés Essig és Jones szerint. A heteró szórakozóhelyeken jellemző toxikus maszkulinitás és a mindennapos szexuális zaklatás miatt ezek a terek potenciálisan veszélyesek a nők számára. De ahogy közülük sokan átvonulnak a meleg szórakozóhelyekre, úgy ott a queer vendégkör érzi egyre kevésbé jól magát, akik így lassan elszoknak onnan. Az Essig és Jones által leírt probléma nem csak elméleti: a The Washington Post szerint az Egyesült Államokban 2007 és 2019 között a melegbárok száma 37 százalékkal, a leszbikus szórakozóhelyek száma 52 százalékkal csökkent. Az ezt az időszakot követő koronavírus-járvány pedig tovább tizedelte ezeket a helyeket is.
A melegbárok száma világszerte régóta csökken, ezt a kutatók a randiappok felfutásával hozzák összefüggésbe. A megmaradt terek azonban a heterofikáció miatt könnyen kiüresedhetnek, mert kevés olyan nyilvános hely marad, ahol a queer vendégek úgy érzik, valóban szívesen látják őket.
Az éremnek azonban két oldala van: a melegbárokban lánybúcsút tartó nők később a kellemes élmény birtokában a mindennapokban is nagyobb eséllyel fognak támogatni LMBTQ ügyeket. És arról sem szabad elfeledkezni, hogy épp az LMBTQ láthatóság növekedése járult hozzá ahhoz, hogy a közösségről kialakult kép szerint védelmezi az üldözötteket, és befogadó, biztonságos tereket tart fent.