Nagyvilág

Az amerikaiak többségét nem zavarják a cégek érzékenyítő reklámjai

fotó: Brigith Davila / iStock

 

A Bud Light sörmárka, a The North Face ruházati márka, a Target kiskereskedelmi lánc – közös bennük, hogy a közelmúltban LMBTQ hírességgel reklámoztak, vagy épp a pride hónap okán szivárványos termékkel jelentkeztek. Szintén közös bennük, hogy Donald Trump hangos hívei emiatt mindegyik cég ellen bojkottot hirdettek. Sőt, a Target esetében egészen odáig mentek, hogy nemcsak nem vásárolnak ott többé, de a lánc részvényeinek zuhanásában is a saját tiltakozásuk eredményét látják – pedig ahogy azt a CNN is írja, emögött a kiskereskedelmi láncok általános visszaesése áll.

Bármit is kommunikálnak Trump szavazói, a felmérések azt mutatják, az ilyen bojkottok hatásai szinte észrevehetetlenek maradnak, mert az amerikaiak döntő többségét nem zavarják az LMBTQ közösség mellett kiálló hirdetések.

A több mint 2500 heteroszexuális válaszadó megkérdezésével zajló felmérés szerint csaknem 70 százalék azok aránya, akik úgy vélik, a vállalatoknak nyilvánosan támogatniuk kellene az LMBTQ közösséget, írja a CNBC.

A GLAAD médiafigyelő februári felmérése szerint a megkérdezettek háromnegyedét nem zavarja, ha LMBTQ embereket látnak a reklámokban, közel 70 százalék pedig arról számolt be, részükről teljesen rendben van, ha szivárványcsaládok szerepelnek a hirdetésekben.

Egy másik felmérés, amelyet a GLAAD és az Edelman Trust Institute még decemberben készített, arra jutott, ha egy márka nyilvánosan támogatja és kifejezi elkötelezettségét az LMBTQ-jogok mellett, akkor az amerikaiak kétszer nagyobb valószínűséggel döntenek a vásárlás mellett.

A GLAAD vezérigazgatója, Sarah Kate Ellis a múlt héten a Twitteren közzétett felhívásában hangsúlyozta, hogy a vállalatoknak a meghátrálás helyett ki kell állniuk termékeik és reklámkampányaik mellett. Ellis szerint az LMBTQ-ellenes erőszak és gyűlölet nem győzhet Amerikában, de ehhez az kell, hogy a vállalatvezetők támogassák az LMBTQ alkalmazottaikat és fogyasztóikat, és ne engedjenek a cenzúrát követelő szélsőséges aktivistáknak.

LMBTQ-ellenes törvények társadalmi támogatottság nélkül

Az Egyesült Államokban a republikánus politikusok jelenleg számtalan LMBTQ-ellenes törvényt és korlátozást fogadtatnak el szövetségi szinten, miközben ennek nincs társadalmi támogatottsága. Ahogy azt a Forbes a pride hónapra időzítve összegyűjtötte, a különböző felmérések szerint a lakosság ellenzi ezt a hangulatkeltést.

A Gallup 2022. májusi felmérése szerint például az amerikaiak 71 százaléka az azonos nemű kapcsolatokat erkölcsileg elfogadhatónak tartja, és csak 25 százalék szerint helytelen erkölcsileg. Magas az azonos nemű párok házasságának támogatottsága is, tavaly a Gallup ezt szintén 71 százalékra mérte, de még a Pew Research felmérése szerint is közel kétharmados a támogatottsága. Amikor a Gallup 1996-ban elkezdte a témában a felméréseket, akkor még csak 27 százalék helyeselte az egyenlő házasságot, ugyanez először 2011-ben emelkedett 50 százalék fölé, és mire a legfelsőbb bíróság kimondta az azonos nemű párok házasságának bevezetését 2015-ben, már 60 százalékra emelkedett.
Figyelemre méltó, hogy még a mélyen vallásos, hetente templomba járók között is 40 százalék támogatja az egyenlő házasságot.

A diszkrimináció-ellenes törvényeket az amerikaiak 80 százaléka támogatja a PRRI közvélemény-kutató 2022-es felmérése szerint, és ez az arány még a republikánus szavazók körében is 66 százalék. A megkérdezettek 65 százaléka ellenzi, hogy a vállalkozások vallási okokra hivatkozva megtagadhassák a szolgáltatások nyújtását az LMBTQ ügyfelektől.

Egyedül a nemi identitás lehet megosztó

A nemi identitás már megosztó kérdés: a Washington Post és a Kaiser Family Foundation tavalyi felmérése szerint 57 százalék úgy véli, hogy a születéskor véglegesen meghatározott az ember neme, az Axios/Ipsos 2022. májusi felmérése szerint csak 44 százalék gondolja úgy, hogy a nemi identitásról az egyén önmaga dönthet. Ezek a számok jelzik, hogy miért gondolhatják úgy a republikánusok, hogy működhetnek a transzellenes támadásaik.

De még így is jelentős többség támogatja azokat a törvényeket, amelyek tiltják a transzneműekkel szembeni diszkriminációt: 73 százalék szerint fontosak az iskolai és munkahelyi diszkriminációt tiltó rendelkezések.

A nemi megerősítő kezelések kérdése szintén megosztó téma. A Post/KFF közvélemény-kutatása szerint az amerikaiak többsége azt támogatja, hogy a transznemű fiatalok a nemüket megerősítő tanácsadásban vagy terápiában részesüljenek (62 százalék a 10-14 éves korcsoport esetében és 66 százalék a 15-17 éves korcsoport esetében), azt ugyanakkor a többség ellenzi, hogy ezek a fiatalok pubertásblokkoló kezelést is kapjanak.

Közel kétharmados azok aránya, akik szerint korlátozni kell a transzneműek részvételét a versenysportokban: 65 százalék véli úgy, hogy a transznemű nők ne versenyezzenek cisznemű nők ellen.

„Gyermekvédelem” és a drag queenek

A felmérésekből az is kiderül, nincs társadalmi támogatottság a republikánusok két aktuális vesszőparipája mögött: se a drag előadások betiltása, sem az ott is “gyermekvédelminek” hazudott oktatási törvények mögött.
Az NPR/PBS/Marist felmérése szerint 58 százalék ellenzi az olyan törvényeket, amelyek a drag queenek fellépéseit tiltják meg – a Tennessee államban már elfogadott törvény hatálybalépését először egy bíróság megakadályozta, majd most pénteki ítéletével egy Donald Trump által kinevezett szövetségi bíró alkotmányellenesnek minősítette.
Az ABC/Ipsos felmérése szerint 62 százalék ellenzi az olyan oktatási törvényeket, amelyek megtiltják, hogy az iskolai tanórákon a szexuális orientációról vagy a nemi identiásról szó essen. (Ilyen például a floridai “Don’t Say Gay” néven elhíresült törvény és annak kibővítése.)

Bár nincs mögötte társadalmi támogatottság, a republikánusok mégis az LMBTQ-ellenes szólamokban vélik megtalálni a jövőre esedékes választás egyik kulcsát, így ezek a témák jó eséllyel a választási kampányban is hangsúlyos szerepet kapnak majd.

 

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin