Kultúra

Chatszoba – A Spirit Színház súlyos darabbal jelentkezik

A Spirit Színház ismét egy olyan darabot állít színpadra, ami nem csak felszínre hoz és nyilvánosan tár fel aktuális társadalmi kérdéseket, de újakat is fogalmaz meg – remélhetőleg újabb tabukat ledöntve. A melegségről, a házasságon belüli biszexualitásról és halálról szóló Chatszoba súlyos témákat vet fel, intim környezetben.

Robert, a fiatal, vonzó forgatókönyvíró nemrég vesztette el menedzserét, aki a magánéletben párja is volt. Robert még bőven a gyász időszakában van, mikor mégis ráköszön a szerencse. A gazdag producer, Jeffrey meg akarja vásárolni élete művét, súlyos változtatásokat eszközölve benne. Jeffrey erős vonzalmat érez a fiú iránt – ám ezzel nem csak az a probléma, hogy a szabály szerint házi nyúlra nem lövünk… Jeffrey ugyanis házas és bár felesége már rég elfogadta férje férfiak iránti vonzalmát is, és mindketten élik tovább életüket, az asszony mégis beleszól a két férfi között kibontakozó kapcsolatban. Éjszaka álnéven keresi meg egy chatszobában Robertet, a meghalt szeretőnek kiadva magát.

„…És a történet kifut erre a háromszögre, egy thriller lesz, egy lélektani krimi.” – fejezi be a sztori összefoglalását a producert játszó Perjés János, aki egy amerikai antológiakötetben találta meg a darabot, mely valóban olyan témákat dolgoz fel, melyeket bátor dolog színpadra állítani: homoszexualitás, biszexualitás a házasságban, homoszexualitás az üzleti életben és persze a gyász nehéz, hosszú folyamata. Na meg persze a pénz… Vajon jól jár-e Robert minden dráma mellett azzal, ha eladja élete művét, feladva elveit?

Hajnal János Robertet, a forgatókönyvírót játssza

A provokatív témák sokaságával maga Perjés is tisztában van, aki a már a Cabaret-nál is elmondta, hogy a Spirit Színház egyik fő célja mindig az, hogy megtárgyaljon és ledöntsön tabukat. A melegség kérdése pedig Magyarországon szerinte máig tabu. Sőt, egyre nagyobb tabu:

„Manapság talán még jobban forszírozzák ezt a témát, főleg az amerikai törvény miatt. A világban való történések a témával kapcsolatban Magyarországon inkább olajat öntenek a tűzre. Még inkább érdekes a családos producer sorsa, aki feleségét ugyanúgy szerette valamikor, mint ahogy kívánja a férfiakat. Ez bár létező jelenség, de végképp nem tartozik a külvilágra.”

A tabudöntögetés és két férfi szerelme pedig sokszor együtt jár egy kis pikánsággal is: „Mindenképpen a jó ízlés határain belül, de lesznek benne provokatívabb részek. Pikánsabbak. De leginkább verbális szinten lesz olyan, ami kiverheti a biztosítékot.”

Az amerikai darab – mely eredetileg A haldokló gallus címmel jelent meg Upor László fordításában, egészen intim teret igényel, melyre éppen egy kamaraszínház a megfelelő. A kellő környezet, a rendező  Pozsgai Zsolt szerint pedig már a próbák előtt összeállt:

„Most már megvan az, hogy hogyan lesz színház ebből a szobából. Milyen díszlettel és világítással tudjuk elérni, hogy aki ide bejön, ne egy szobát vagy egy próbatermet lásson, hanem egy rendes színházi közeget. A szobaszínházak iránt egyre nagyobb az érdeklődés, pontosan azért, mert nagyon közel van a színészhez a néző. A nagy megafilmek után szeretünk közelebb lenni az emberekhez. Ez egy másfajta játékot is kíván a színésztől, sokkal emberibbet és őszintébbet.”

Perjés János, aki Jeffreyt, a producert alakítja

Ez pedig igencsak nagy kihívások elé helyezi Hajnal Jánost, aki a jóképű, fiatal és tehetséges forgatókönyvírót játssza: „A szegény fiúnak egy hatalmas lehetőség zúdul most az ölébe és óriási csata zajlik benne, hogy eladja-e a lelkét. Az életének a történetét, a szerelmét… Tele van kétségekkel, és törékeny, csalódott, szerelmes. Tulajdonképpen ez egy jutalomjáték. Nagyon ritkán van az embernek ilyen volumenű szereplehetősége. Kicsit padlót fogtam, hogy mi vár rám. De ugyanakkor örültem is, csak megijedtem, hogy engem „ki fog csinálni”. Nagyon mélyre megy az összes karakter, itt minden személyiség nagyon súlyos.”

Perjés persze azt sem titkolta, hogy a karakternél nem csak mélységek fontosak, hanem a külseje is. Amivel vissza is tud élni. Persze mértékkel: „Nyilván egy mutatós, férfias külsejű fiatal író, tehát könnyebben előre jut, és valóban él is a helyzettel. Inkább használja, mint kihasználja a helyzetet, ami adódik neki.”

 

Hajnal nem csak a nehézségeket és kihívást látta Robert karakterében, hanem egy érdekes, átgondolandó élethelyzetet és a túlélési ösztönt is:

„ Nem halt abba bele, hogy elveszített valakit, méghozzá hogyan… Mert ő is segített a haldokló szerelmének abban, hogy meghaljon. Kérdés, ezt hogyan tudja feldolgozni. Számtalanszor kerül az ember olyan helyzetbe, hogy

 

tükörbe kell nézni. Szóval ez egy jó önismereti darab lesz.”

Ahogy pedig Hajnalnak kihívás a szerep, ugyanúgy mindenkinek. Ám ez a kihívás remek esély is a színpadon, mely többek között az egyik oka annak, hogy Pozsgai Zsolt elvállalta a rendezést:

„Mikor Perjés János adta nekem ezt a darabot, nem tudtam, hogy miért gondolta, hogy nekem való… De aztán rájöttem, hogy azért, mert ez a darab nagyon jó. Kiválóan írták meg, nagyon jó lehetőség öt színésznek a kiváló játékra. Ha a darab érvényes és emberi és emberi tartalmakat jelenít meg, akkor az jó.”

 

Pozsgai Zsolt, a rendező

Viszont a súlyos téma, drámai jellemek és tragikus sorsok könnyen jelenthetnek a nézőnek is kihívást. Ebben a Spirit pedig úgy fog segíteni, hogy egyes előadások után meghívnak egy pszichológust beszélgetni, hogy a közönség a színészekkel együtt, a fejtse meg a látottakat és, hogy azt hova kell tenniük magukban. Hajnal szerint erre valóban nagy szükség is lesz: „Lelkileg is készülni kell erre a darabra. Ez nem egy megúszós cucc, ebbe muszáj belemenni, muszáj teljesen belerakni magamat vagy a saját élményeimből is dolgozni.”

Maga a pszichológus pedig olyan fontossággal bír, hogy még a darabban is felbukkan az időmúlást jelentő részekben, hogy egy pillanatra se veszítsük el a fonalat és a jó úton haladjunk a megértés és átélés vonalán:

„Van egy pszichológus is a darabban, a fiú folyamatosan beszéli ki magából a bánatot. Tehát egy feldolgozást és elengedést mutat, egy olyan utat, ahol ki lehet vagy túl lehet élni akár egy halált is, vagy egy kapcsolat elvesztését.”

A chatszoba tehát mindenkinek kihívás. Egy olyan kihívás, ahol egy kis odafigyeléssel megnyerjük a harcot, vele együtt pedig rengeteg élményt és gondolatot is. De kinek is való a darab?

Perjés szerint annak, „aki – és itt gondolok akár az olvasókra, akár a házasságban élők férfiakra, sőt hölgyekre is – párkapcsolatban él, aki veszítette el már esetleg szerelmét vagy párját, annak feltétlenül.”  Hajnal másokat is kiemelt a tömegből. „A Grindr-generációnak, vagy a Gayromeo-generációnak, akik ezen nőttek fel. Nekik ez a darab kifejezetten figyelemfelkeltő lehet. De ettől függetlenül jöjjön mindenki. Hiszen mindenki esik ebbe a csapdába, amióta chat van a világon.”

Fotók: Sáfár Krisztián

Megnéznéd a Chatszobát? Nézd meg velünk! A Humen Magazin és a Spirit Színház egy külön előadással kedveskedik minden olvasónknak, ami után egy beszélgetést is rendezünk egy pszichológus vezetésével, hogy együtt fejtsük meg a Chatszoba üzenetét! Október 6-án tarts velünk és töltsünk együtt egy estét egy jó előadással és beszélgetéssel, a Spirit színház színészeinek társaságában!

Jegyek

  • 3000 Ft (részvétellel az előadást követő beszélgetésen)

Dátum

  • Október 6.

Jelentkezés

  • E-mailben „Chatszoba” tárgymegjelöléssel az info@humenmagazin.com címen!
hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin