Nem biztonságosak a szlovén iskolák az LMBTQ diákok számára
A Legebitra jogvédő szervezet készített felmérést Szlovéniában, amelyben 602 fő, 16-21 év közötti LMBTQ diák vett részt az ország minden régiójából.
Az iskolai diszkriminációról szóló felmérés eredményei lesújtó képet festenek: az LMBTQ diákok 11,1 százaléka nem fejezi be a középfokú tanulmányait, számol be róla az RTVSLO. A felmérés szerint azok a tanulók, akiket kevesebb támadás, bántó megjegyzés ér az identitásuk miatt, azok nagyobb valószínűséggel folytatják majd a tanulmányaikat, mint azok, akiket gyakran ér bántalmazás az iskolákban.
Ők pedig elég sokan vannak: a megkérdezett LMBTQ diákok közül minden negyedik számol be arról, hogy gyakran hall homofób megjegyzéseket az oktatási intézményekben. Az ilyen esetekben a tanárok a legritkábban lépnek közbe, csupán a diákok 12,8 százaléka tapasztalja ezt rendszeresen. A többségnek, 53,9 százaléknak az a mindennapos tapasztalata, hogy a tanárok soha nem avatkoznak közbe a homofób zaklatásoknál.
Ezek után nem meglepő, hogy az LMBTQ diákok 41,3 százaléka úgy ítélte meg, a pedagógusok nem reagálnak kellően a zaklatásról vagy bántalmazásokról szóló jelzésekre, és csupán 10,7 százalék véli úgy, hogy megfelelő védelmet tudnak nyújtani.
Az „LMBTQ fiatalok: Törjük meg a csendet az iskolákban” nevű felmérés eredményei kapcsán a Legebitra a sajtóközleményében megjegyzi, hogy a homofób, bifób, transzfób, szexista és más, előítéletes megjegyzések egy nem biztonságos iskolai környezetet teremtenek, ami ahhoz vezethet, hogy az LMBTQ diákok nem tudják kibontakoztatni a bennük rejlő képességeket.
A helyzet itthon is hasonló: az Európai Unió Alapjogi Ügynöksége (FRA) felmérése szerint a magyar LMBTQ diákok 44 százalékát éri valamilyen zaklatás a középiskolában az identitása miatt.