Csak akkor fog ez az ország előrébb tartani, ha a felnövő új generáció mentálisan egészséges
A hazai Mr. Gay Hungary verseny és a világversenyen elért dobogós helyezés után Pusztai Olivér belevetette magát az aktivista feladatokba. Egy percig sem kérdés számára, hogy LMBTQ nagykövetként valódi eredményeket akar elérni és valódi problémákat akar megoldani. Elsőként nem kisebb feladatot vett a vállára, mint hogy előteremtse a Háttér Társaság információs és lelkisegély szolgálatának további működéséhez szükséges anyagi minimumot.
A szélesebb közönség június végén értesülhetett arról, hogy jótékony céllal készítettél pólókat, amivel a Háttér Társaság lelkisegély szolgálatát támogatod. Miért indult pontosan ez a kampány?
A győzelmem után felvettem a kapcsolatot a Háttér Társasággal, ahogy a többi LMBTQ szervezettel is, és felajánlottam a segítségemet. Ekkor derült ki számomra, hogy a Háttérnek 4 millió forintra lenne szüksége, amiből az éves kiadásaikat tudnák fedezni. Ez óriási összeg egy civil szervezetnek. Leültünk közösen átnézni, hogyan tudnánk költséget csökkenteni, és hogyan tudnánk pénzt behozni. Találtam olyan részeket, ahol lehetne csökkenteni a kiadásokat, mint például a telefonszám esetében. Az információs és lelkisegély szolgálatnak egy nyolcvanas, ingyenesen hívható száma van, ami a hívó félnek ingyenes, de akit hívnak, annak kell állnia a számlát. Felvettem ezért a kapcsolatot a három mobilszolgáltatóval, és most velük tárgyalok, hogy az éves szinten hatszázezer forintos telefonszámlát engedjék el. Akkor már ezzel is beljebb lennénk.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Miért éppen őket választottad elsőnek?
Mert azt látom, hogy a Háttér Társaság elképesztő mennyiségű munkát tesz abba, hogy kutatásokat végezzen, hogy segítse az LMBTQ közösséget, és hogy jogsegélyt nyújtson azoknak, akiket itthon diszkrimináció ér.
Miért tartod fontosnak a Háttér lelkisegély szolgálatát?
A Z-generáció tagjai és az ő szüleik semmilyen információt nem kapnak az iskolában LMBTQ témákról, vagy épp a nemi identitásról. Nem létezik ilyen jellegű tájékoztatás, amit óriási bajnak tartok. Csak akkor fog ez az ország előrébb tartani, ha a felnövő új generáció mentálisan egészséges. Nekem ez most a legfontosabb, és ezért nagyon kell, hogy létezzen ez az információs és lelkisegély szolgálat.
Van kitűzött célod, hogy legalább mennyi pénzzel lenne jó segíteni?
A korábban említett 4 millió forint nagyon szép lenne. A civil szervezetek finanszírozása itthon egyébként is problematikus, de számomra az volt az igazán elkeserítő, hogy a múlt évben összesen mindössze 38 ember ajánlotta fel az adója 1 százalékát a Háttér Társaságnak. Ha most abból indulunk ki, hogy Magyarországon minden huszadik ember az LMBTQ közösség tagja, akkor egy félmilliós közösségről beszélgetünk. És ebből mindössze 38 ember rendelkezett az adója 1 százalékáról a Háttér javára – pedig ez nem kerülne semmibe, csupán pár kattintás az adóbevallásnál. Elkeserítő, hogy ennyire nem fontos nekünk az egyik legnagyobb hazai LMBTQ szervezet. Ha nem mi támogatjuk őket, akkor ki fogja?
Visszatérve az aktuális kampányra, a híradások arról szóltak, hogy pólókkal tudunk segíteni. De az oldaladon a vászontáskától kezdve a bögréig és a hátizsákig sok egyebet is látni a választott mintával.
Én alapvetően nem pólókban gondolkoztam, hanem egy merchandising kollekcióban, amihez hozzátartozik a póló, a hátizsák, a bögre, vagy épp az alsónadrág – ez mostanában elég népszerű az influenszerek között, nagyon jól mennek a merchandising kollekciók.
Ha valaki most elbizonytalanodna, a lelkisegély szolgálatot támogató kampányba ezek is beszámítanak, vagy abban csak a pólók vesznek részt?
Minden beleszámít. A teljes bevételt felajánlom, teljesen mindegy, hogy az egy bögre, egy vászontáska, egy alsónadrág – vagy épp póló. Az a legfontosabb, hogy a lehető legtöbb pénz gyűljön össze. Ezért is gondolkoztam olyan merchandising kollekcióban, ami minél több darabból áll, mert azt szeretném, ha minél többet vásárolnának belőle az emberek.
Aki segíteni szeretne ebben a kampányban, de már mondjuk vett pár pólót, mivel tud pluszban támogatást nyújtani?
Mondjuk abban, hogy jövőre majd felajánlja az adója 1 százalékát a Háttér Társaságnak. De azzal is lehet segíteni, ha felmegyünk a honlapjukra, az adomány oldalra: ott bármennyi összeget fel lehet ajánlani – akár havi szinten rendszeres utalással, vagy akár egy egyszeri összeget.
A merchandising kollekción túl milyen további lépéseket terveztek?
Jövő hónap 15-én a Morgan Stanley cég szervez egy karitatív, adakozós estet, ahol a Háttér Társaság képviselője és én is tartunk egy-egy angol nyelvű előadást. Jelen lesz a cég teljes felsővezetése, de még Londonból is érkeznek vezetők, és ott lesznek a magyar munkavállalók is. Nagyjából 300-400 emberre számítunk, és ők is adakozni fognak. Ez a második legnagyobb ilyen karitatív esemény a merchandising kollekció mellett, amivel támogatni fogom a Háttér Társaságot.
Illetve találkoztam egy youtuberrel, egy gamerrel, akivel összehoztunk egy karitatív társasjátékos online streamet, ahol 250 ezer forintot tudtunk másfél óra alatt összegyűjteni – miközben mi társasjátékoztunk.
Nagyon komolyan beleálltál ebbe a forrásgyűjtő feladatba.
Valóban, és azt gondolom, hogy ezek eddig szép eredmények. Örülök, hogy így alakult, és hogy ennyire jól megy a gyűjtés. Ezt teljes mértékben magamra vettem, úgyhogy megpróbálom a lehető legtöbbet kihozni belőle. Mindezt azért tartom nagyon fontosnak, mert LMBTQ nagykövetként nyilván tök jó címlapokon, meg magazinokban szerepelni, de mégis csak ez az igazán nagy tett. Hogy próbáljam az LMBTQ közösség láthatóságát növelni, és azoknak a szervezeteknek segíteni, akik nap mint nap kiállnak az LMBTQ emberekért és családtagjaikért. Ezek a szervezetek kevés láthatóságot kapnak itthon, éppen ezért az én felelősségem az, hogy felhívjam rájuk a figyelmet. Nagyon örülök annak, hogy az első ilyen együttműködés, illetve kampány ennyire jól alakul, és hogy ennyire nyitott a Háttér Társaság.
Látod már, hogy mi következik majd ezután?
A jövőre nézve három nagy kampányt is tervezek. Az unokahúgom Los Angelesben tanul filmrendezést és filmkészítést, és három médiakampányban gondolkodunk közösen. Ez kettő kisfilmből és egy fotósorozatból fog állni. Az egyik kisfilm egy kifordított világ lesz, amiben egy olyan világot szeretnék megmutatni a heteró társadalomnak, ahol a melegek vannak többségben, és a heterók vannak úgymond az LMBTQ közösség helyében. Hogy egy kicsikét érezzék át, és mutassuk meg nekik azt, minket milyen atrocitások érnek, hogy mennyire nehéz a mi életünk, hogy mennyire nehéz a mi helyzetünkben boldogulni. És hogy mik azok a jogok, amiket szeretnénk elérni. Egy hetetó ugyanis nem feltétlenül érzékeli vagy érti, hogy ezekből miért is szeretnénk többet kapni, mint ami jelenleg megvan. A másik kisfilm pedig a láthatóságot segíti, illetve azt, hogy rádöbbentsük az embereket arra, hogy ne diszkriminálják és ne sztereotipizálják az LMBTQ közösséget. Hogy nem csak feminin meleg van és maszkulin leszbikus, hanem a mi közösségünk mennyire sokszínű. Ehhez a második kampányvideóhoz készítünk egy elképesztően kreatív fotósorozatot is – ennek a kreatív ötletelése, a kampány összerakása most zajlik, szeptembertől pedig próbálunk forrást szerezni hozzá.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Lassan egy hónapja tart az információs és lelkisegély szolgálatot segítő kampány. Milyen tapasztalatok értek eközben?
Nagyon örülök annak, hogy ez az első alkalom, az első igazán nagy LMBTQ kampány, ha lehet ezt mondani, ami mögé heteró celebritások és influenszerek is beálltak. Beszélek itt például Köllő Babettról, Kulcsár Edináról, és a férjéről, Csutiról, aki heteró pasiként felvette a pólót és fotózkodott benne. Ő is promótálta, ami szerintem egy fantasztikus dolog, és nagyon-nagyon nagy riszpekt és elismerés neki, amiért ezt heteró pasiként gond nélkül bevállalta, és mert az egész pólókollekció mellé állni. Vagy éppen Nagy Emőke, egy 17 éves lány, aki Emci Beauty néven van fent az Instagramon, és akit elképesztően sokan követnek. Ő is sokat tesz azért, hogy javuljon a hazai nyitottság és elfogadás az LMBTQ közösség felé. És nagyon hálás vagyok, amiért ebből a kampányból rettentő sok cikk készült, úgyhogy szerencsére a sajtója is eléggé jól sikerült – mert muszáj megszólítanunk a társadalmat.
Kövesd Pusztai Olivért Instagramon és YouTube-on!