„Fogok tudni újat mondani” – A Concerto Budapesttel közösen lép fel Kelemen Barnabás
Száguld a Kelemen Kvartett szekere, a hegedűs házaspár izgatottan várja harmadik gyermekét, közben folyik a tanítás Kölnben és Pesten, valamint szerveződik a nyári Fesztiválakadémia. Azt hiszem, ezt hívják úgy, hogy sűrű az élet. Mégis kaptam pár percet az interjú alatt is épp külföldön tartózkodó Kelemen Barnabástól, akit március 17-ei, a Concerto Budapesttel közös hangversenyéről és a női karmesterekről faggattam.
Egyre gyakrabban látni olyan koncertprogramokat, ahol igyekeznek minél több kuriózummal előállni a műsor szerkesztői. Ezzel szemben március 17-én egy Mozart-hegedűversenyt tűztetek műsorra. Mit gondolsz, mitől lesz ma is eredeti Mozart zenéje?
Biztos olvastad a hamburgi hangversenyterem nyitókoncertjének műsorát, amelyről hiányzott Mozart. Ehhez képest a Müpa legelső koncertjére Kocsis Zoltán csupa Mozart-műből rakta össze a programot. Mozart azokhoz a legnagyobbakhoz tartozik – Homérosztól Da Vincin át Bartókig –, akik örök érvényű zsenik, ezért nem lehet őket túljátszani. Minden művében ott az operaszínpad, igyekszem ezt minél jobban kiaknázni, és rengeteg „szereplőt” megjeleníteni a hegedűversenyben. Tíz éve nem játszottam amúgy ezt a darabot Magyarországon, és sokat változtam azóta, szóval az is eljöhet, aki már hallotta tőlem. Ráadásul olyan zenésznek tartom magam, aki a darab velejéből táplálkozik. Nemcsak a partitúrát, hanem a kéziratot is tanulmányozom, és próbálok mindig valami újat találni, ami, meg kell mondjam, egyáltalán nem nehéz feladat. Nagyon fontosnak tartom egészében látni a műveket, és ezt tanítom mindig a növendékeimnek is bármilyen versenymű kapcsán. Ha valaki csak a hegedű stimmből tanul egy hegedűversenyt, márpedig sajnos sokan vannak így, az olyan, mintha egy Shakespeare-mű valamelyik színésze csak a saját szövegét tanulmányozná, és nem törődne az egész darabbal. Úgyhogy ajánlom magam, fogok tudni újat mondani.
Régi cikkekben olvasni kifogásokat, miért nem lehet sikeres egy női karmester. Bár ezt már mindenki meghaladott nézetnek gondolja, mégis lényegesen kevesebb női dirigenst ismerünk. Aktív muzsikusként mit gondolsz, jár valamilyen előnnyel vagy hátránnyal a karmester neme?
Dolgoztam női karmesterekkel, de tény, hogy százból körülbelül egy koncerten vezényel nő. Hihetetlenül el tudom képzelni, hogy amilyen összetartó ereje tud lenni egy nőnek az életben, olyan határozottan tudnák a női oldalról megközelíteni a zenéket. Kivétel nélkül azt veszem észre, hogy a női karmesterek a férfi szerepet akarják valahogy utánozni. Rettentően sajnálom, hogy nem tudok igazi nagy karmesterről, aki nőiesen dirigálna.
Mit értesz nőies vezénylés alatt?
Nőies oldalról megközelített zene alatt nem azt értem, hogy finomkodó vagy túl érzékeny. Épp hogy nagyon tüzes, gyors és szenvedélyes. Valószínűleg ebben az elképzelésemben szerepe van annak is, hogy több mint húsz éve élünk együtt egy tüzes zenésszel.
A Concerto Budapest Alondra de la Parra és Kelemen Barnabás közös koncertjét 2017. március 17-én láthatjátok a Zeneakadémián.
Dolgoztál korábban a Concerto Budapesttel? Hogyan jellemeznéd a velük való közös munkát?
Számomra a velük való közös munka összeforr Keller Andrással. A Beethoven-hegedűverseny ugrik be elsőnek, mint közös koncert, de a Keller András előtti időkben is sokat játszottam velük. Nagyon szeretem ezt a zenekart. Bármelyik szekciójára gondolok, tele van értékkel, úgyhogy most is nagyon várom az együttműködést, pláne a mexikói Alondra de la Parrával való közös zenélést.
Mona Dániel