Lifestyle

Frissítések érhetők el a következőhöz: Univerzum – Telepíti az új elemeket?

Twitter-fiókból világra szóló színházi siker? Nem lehetetlen! David Javerbaum Isteni végjáték című díjnyertes darabja a Broadway-ről indult, és nemrégiben megérkezett Budapestre is.

A Mindenható üzen

Kezdetben vala Isten Twitter-fiókja, vagyis a @TheTweetOfGod, amelyen David Javerbaum sokszoros Emmy-díjas forgatókönyvíró tett közzé szórakoztatóan gátlástalan szellemességeket a zsidó–keresztény kultúrkör istenének nevében. A bejegyzések aránylag rövid idő alatt felrobbantották az online világot, és elképesztő népszerűségre tettek szert azok körében, akik nem kiáltottak rögtön blaszfémiát. Persze ezek után nem meglepő, hogy hasonlóan felkapott lett a feed alapján írt, szintén Javerbaum által jegyzett könyv is. Amikor aztán felmerült a kérdés, merre tovább, egyáltalán lehet-e még fokozni ezt a tomboló sikert, a válasz rövidesen megérkezett a színpadi adaptáció formájában. Az Isteni végjáték ősbemutatóját 2015-ben tartották a Broadway-n, a címszerepben az Agymenők és a Hollywood című sorozatok sztárjával, Jim Parsonsszal.

 

 

Isten megérkezett, és mondandója van

A Teremtő szerepében azóta több világsztárt is láthatott a bolygó lelkes közönsége, hazánkban pedig elsőként Alföldi Róbert adja kölcsön a testét, hogy rajta keresztül nyilvánulhasson meg az Úr. De vajon mi a váratlan látogatás apropója? Nos, röviden: az emberiség bajban van, elkél tehát a szakértő segítség. A helyzet úgy áll, hogy a huszonnegyedik órában is ész nélkül pusztítunk, pazarlunk, szörnyűségeket követünk el Isten nevében vagy éppen a létezését is tagadva. De mielőtt elérkezik a pillanat, ahonnan már tényleg nincs visszaút, esélyt kapunk a túlélésre egy új, javított Tízparancsolat formájában, és bár ez a „segélycsomag” a mózesi törvényeket nem teljesen írja felül, a világhoz való hozzáállásunkon és az optikánkon akár állíthat is valamicskét. Mert Isten a modernizált parancsolatokon és ismert bibliai történeteken keresztül azokat a kulcskérdéseket fogalmazza meg, amelyek kivétel nélkül mindannyiunkat foglalkoztatnak. Például hogy engedheti, hogy ártatlanok haljanak meg háborúkban és betegségekben, vagy miért nem bünteti súlyosan a gonoszságot? A válaszok pedig – akárcsak a kérdések – igen változatosak: olykor elmélyült gondolkodásra késztetnek, máskor fanyar humorral karcolnak, megint máskor kifejezetten a magyar néplélekre szabott mondatokkal találnak célba, és ütnek jókorát. Nem tévedés, a szerzők ugyanis nemcsak üdvözlik a darab rugalmas alakítását, hanem kifejezetten arra biztatják a bemutató országok alkotóit, hogy szabják magukra a lehetséges részeket, hiszen ettől lesz a szöveg sajátosan friss, időszerű és magával ragadó. És valóban, az Átriumban a jellemző aktualitásokból is jut a nézőknek, de pánikra semmi ok: sem a politika, sem a bulváros huncutság nem terelheti el a figyelmet az égető és általános problémák megtárgyalásáról.

Isteni karakterfejlődés

Az előadás valahol a klasszikus vállalati prezentáció, a modern stand-up és az interaktív színház halmazainak metszetében található. Stílusában egy technikával is ügyesen megtámogatott one-man show-ra hajaz, ám mivel a Mindenhatót két arkangyal is elkíséri jelenlegi missziójára, a darab tulajdonképpen inkább egy „majdnem-monodráma”. Alföldi Róbertnek még nem volt dolga hasonló anyaggal, így korábban nem kellett szünet nélkül másfél órán át fenntartania a figyelmet a színpadon, de ennek a nagyon is emberi, sziporkázó humorú, időnként szarkasztikus, kritikus és meglepően önkritikus istenfigurának a megformálása kivételes kihívás és páratlan lehetőség is egyben. Ráadásul szédületes hatalommal jár, hiszen módjában áll felhívni a figyelmünket néhány elemi fontosságú tanulságra, miközben önzetlenségre és józan gondolkodásra tanít. Na jó, persze provokál is, hiszen a jó színháznak – egyebek mellett – az is feladata, hogy jótékonyan felpiszkálja a gondolatainkat, hátha ezután jobban megbecsüljük, amink van, és az Univerzum 2.0-ára talán jobban vigyázunk.

Bátai Blanka

 

Isteni végjáték

Egy este a Mindenhatóval – a Kultúrbrigád és az Átrium előadása

Isten szerepében: Alföldi Róbert

Gábriel: Ivanics Tamás

Mihály: Csiby Gergely/Kovács Máté/Varga Ádám

Helyszín: Átrium (1024 Budapest, Margit körút 55.)

 

hirdetés
hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb