Kultúra

Balett készült Oscar Wilde életéről

„Nincs semmi, amit a művészet ki ne tudna fejezni.”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by The Australian Ballet (@ausballet)

 

Az ír dandy, Oscar Wilde életét több film (Oscar Wilde szerelmei, A boldog herceg) és színdarab (A nagy szemérmetlenség – Oscar Wilde három pere) segítségével megismerhettük már, és az író történeteit is gyakran adaptálják, így művészete sem merül feledésbe. Idén ősszel pedig különleges bemutatóra kerül sor Ausztráliában: Melbourne-ben és Sydney-ben Wilde életét a tánc és a mozgás eszközeivel ismerhetik meg a balett iránt érdeklődők. Az LMBTQ közösséghez tartozó alkotók egy valódi meleg-balett létrehozására vállalkoztak, amely bátran, kendőzetlenül mutatja be a férfiszerelmet.

Az előadás alapjául Oscar Wilde életének epizódjai és írásai szolgáltak. A Tony-díjas koreográfus, Christopher Wheeldon álmodta színpadra az Oscar című balettet (ő egyébként a Michael Jackson életéről szóló musical koreográfusa is), amelyben helyet kap a Dorian Gray arcképe című regény és A csalogány és a rózsa című mese. Az előadás látványáért (a díszletért és a jelmezekért) az Olivier-díjas Jean-Marc Puissant felelt, a zenét pedig Joby Talbot szerezte, akinek többek között az Énekelj! és a Wonka című filmek dallamait is köszönhetjük.

Oscar Wilde perével kezdődik az előadás, majd A csalogány és a rózsa történetét ismerhetjük meg. Ebben a mesében egy diák azt reméli, hogy ha szíve választottjának egy piros rózsával kedveskedik, akkor a lány a herceg bálján majd táncolni fog vele. A csalogány megsajnálja a fiút, és saját vérével színezi pirosra a fakó rózsát, hogy a fiú átadhassa azt a lánynak. De hiába volt a csalogány önfeláldozása, a lány végül kikosarazza a diákot. Az előadásban Wilde meséli el a történetet két fiának. Ezekben a jelenetekben inkább Oscar Wilde életének boldogabb időszakai jelennek meg.

A Dorian Gray arcképe is meghatározó része a balettnek. A saját képébe szerelmes, az örök szépségre és fiatalságra vágyó férfi tragédiája Wilde tragédiáját is előrevetíti. Szerepet kap a Robbie Ross-szal való kapcsolata és Bosie-val, Lord Alfred Douglasszel megélt szenvedélyes és viharos szerelme, viszonya, amelynek következménye lett a büntetőper és a bebörtönzés. Így az előadásnak ez a része már Wilde életének negatív korszakát ábrázolja.

A színházi produkció azzal zárul, hogy Wilde-ot kiengedik a börtönből. Robbie Ross támogatja még az írót néhány évig, de 1900-ban Wilde meghal Párizsban.

A balett főszereplője természetesen Oscar Wilde, de életének meghatározó alakjai is megjelennek: felesége, fiai, Robbie és Bosie, valamit az ő apja, Lord Queensberry, világhírű színésznők, akik Wilde barátai voltak (így például Sarah Bernhardt vagy Lillie Langtry). A csalogány és a rózsa, valamint Dorian Gray történetének szereplői is színpadra lépnek. Az előadást végigkíséri Oscar Wilde árnyéka és a narráció, amely a szó, a zene, a mozgás és a látvány együttesét segíti.

Így tényleg igaznak vélhetjük az alcímben szereplő, Oscar Wilde-tól származó gondolatot, hiszen még a mozgás művészetével is be lehet mutatni az író- és költőzseni életét és művészetét.

 

 

 

Molnár Zoltán

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin