Életmód

“Roma értelmiségiként kötelességem segíteni a fiatalokat” – Interjú a Romani Design alapítóival

Az elmúlt években fokozottan megnőtt a divattervezők társadalmi szerepvállalása. Ezen a téren Magyarországon is találunk pár kifejezetten bizakodásra okot adó márkát. Még ezek közül is magasan kiemelkedik a Romani Design brand, melyet Varga Erika és testvére, Helena alapított.

 

 

A Romani Design márkát 2009-ben alapítottátok. Egy korábbi interjúban közhasznú közösségi vállalkozásnak neveztétek a brandet. Hogyan vezetett az út az alapításig, és mit is jelent pontosan ez a kifejezés?
Így van, a Romani Design egy közösségi vállalkozás, a vállalt társadalmi feladat a romák sikeres társadalmi integrációjának segítése. Beleszerettem ebbe a formációba, hiszen ez tökéletes volt számomra arra, hogy a vállalkozói vénámat és a civil elkötelezettségemet összegyúrva egy egyedülálló modellt indítsak el. A Romani innovációja abban is rejlik, hogy a romákról – így, ahogy mi tesszük – nem kommunikáltak korábban. A célom az volt és ma is az, hogy segítsem annak a közgondolkodásnak, annak a világnak a létrejöttét, amelyben én és az a közösség, az a kultúra, melynek tagja vagyok, értéket jelentünk.

A divat világa alapvetően befogadóbb a nagyközönséghez képest. Milyen visszhangja volt összességében a Romani márkának az elmúlt években?
Ennek a kérdésnek a valós megválaszolásához nem lehet figyelmen kívül hagyni a romák és a nem romák sok problémával terhelt viszonyát, azokat a sztereotípiákat, előítéleteket, melyekkel tele van úgy általában a közgondolkodás. Szóval azt is mondhatnám, hogy nekünk nemcsak egy brandet, egy ruhát kellett és kell csinálnunk, hanem egy olyan márkát, amely mindezekkel fel tudja venni a harcot. Egyébként sem könnyű ez a szakma: ha körbenézünk, akkor nagyon egyértelműek a nehézségek, a piaci, szakmai problémái. Ezekről mostanában számos tanulmányt, cikket olvashattunk, melyekből kiderül, hogy befektető nélkül ezen a területen szinte képtelenség életben maradni, nemhogy működni és sikereket elérni. Persze ne felejtsük el, hogy voltak brandek, amelyeknek jelentős befektetéssel sem sikerült. Mindezzel csak utalni szeretnék arra, hogy szinte a lehetetlenség kategóriájában dolgozunk. Mégis – a saját esetünkben – azt kell mondanom, hogy a kezdeti és eddigi fogadtatás a fentiekben vázolt egyáltalán nem rózsás helyzet ellenére – vagy éppen azért – nagyon is pozitív, inspiráló és támogató. Azt nem mondanám, hogy mindennel elégedett vagyok, ami eddig történt, de nincs okom panaszkodni. Sok mindent értünk el, amiért hálásak lehetünk, amiért rengeteget és még azon felül is dolgoztunk, de még nagyon sokat kell tennünk azért, hogy valóban elérjük a céljainkat.

Nem mehetünk el szó nélkül a jótékonyság mellett sem, hiszen a Romani Design ingyenes mentorációs program keretein belül segíti a roma fiatalokat. Miért fontos számotokra a következő generáció felkarolása?
Ez számomra személyes ügy, az ember nem ember a kulturális örökségének életben tartása nélkül. A tanítás az ember sajátja, valamilyen formában ezt csináljuk mindannyian, én különösen szeretem. Hiszek abban, hogy a roma fiatalok mentorációja nélkülözhetetlen – hiszen mivé is lennénk a kulturális identitásunk nélkül? Természetesen segítjük őket a pályaorientációban is. Mindkettőre szükség van ahhoz, hogy valós esélyt kapjunk egy boldog élethez. Azt gondolom, hogy roma értelmiségiként kötelességem tevékenykedni ezen a területen is.

 

Fotó: Kondoros Éva Katalin


Hogy érzitek, történt változás az elmúlt években az elfogadás, nyitottság terén Magyarországon?

Ez egy nagyon nehéz terület, hosszú és finom, sziszifuszi munkát igényel. Annak, aki türelmetlen, nem szabad ezen a területen dolgoznia. De szerencsére én egy türelmes és hosszútávon, nagyban gondolkodó ember vagyok, így a válaszom az, hogy apró és nem is olyan apró változásokat is megéltünk, melyek majd elvezetnek a nagyobbakhoz is. Én ebben hiszek. Engem erről győz meg minden egyes vásárlónk, minden egyes ügyfelünk, minden egyes szövetségesünk, aki Romanit vásárol a gardróbjába és nagy becsben tartja. Hadd mondjak néhány példát: vannak, akik Romaniban járják a világot, akik Romaniban tanítanak, akik Romaniban képviselnek fontos ügyeket; vannak, akik Romaniban ünnepelnek, akik Romaniban védik meg a szakdolgozatukat, és akik Romaniban kötnek házasságot. (Az Erika Facebook-oldalán látható “Vannak csajok, akik…” sorozata többek között erről számol be. – a szerk.) A márka esetében tehát mindenképpen van előrelépés az elfogadás, nyitottság terén, hiszen ügyfeleink többsége az elit azon rétegéből kerül ki, akik megnyithatják az ajtókat a romák közössége előtt.

Mi határozza meg, hogy az adott szezonban milyen kulturális attribútumokra építitek a legújabb kollekciót?
Mindig nagyon sok ötletünk van. Amiből kevés van, az mindig az idő és a forrás, úgyhogy ezek mennyisége, illetve a kapacitás és az elérhető technológia keresztmetszete határozza meg a végeredményt. Eddigi történetünk során ez sohasem volt optimális, de talán még megélhetjük egyszer. Ez leginkább egy szenvedélyes befektető megjelenésével válhatna valóra. A lényeg minden egyes kollekciónál az, hogy meg tudjuk őrizni és teremteni minden egyes alkalommal azt a nagyon sajátos arculatot, esszenciát, amit eddig sikeresen felépítettünk. Az idei “Heart” kollekciónk például a cigány búcsúk motívumai mellett a magyar-roma kulturális jegyek egymásra épülését is megmutatja.

Az oldalatokon egy kultúrák közti dialógus megteremtését említitek. Kijelenthetjük, hogy ez a dialógus folyamatban van?
Igen, így van. Erről szól a Romani és erről szól a világ is, amiben élünk. Én születésem óta ezt teszem. A 21. században – körülfonva a közösségi média hálójával – nem is tudunk mást tenni, mint folyamatosan kultúrák közti dialógust folytatni. Ez sok hátránya mellett nagyon nagy előnye az egésznek. Ugyanakkor a mi egyéni ügyfeleink is különböző kultúrákhoz tartoznak. Az Európai Unió magyar állampolgáraként sem tudok mást tenni, mint élni ezzel a jogommal, a kultúrák közti dialógussal. Nagyon izgalmas és felemelő megtapasztalni, hogy milyen sokfélék vagyunk és hogy ebben milyen fontos szerep jut az identitásunknak. A Romani azért dolgozik, hogy minderre minél többen ráébredjenek.

Talán bátran mondhatjuk, hogy a férfi kollekciók készítése Magyarországon egy reménytelenebb műfaj kereslet szempontjából, mint a női kreációk értékesítése. Miért érzitek mégis fontosnak, hogy mindig legyenek ilyen darabok? Milyen a Romani férfi?
Egyrészt azért, mert meguntam, hogy a férfiak állandóan panaszkodtak, hogy nekik persze nincs semmi, ami Romani, és ugyan ne gondoljam már, hogy a mellény és a nyakkendő az elegendő, és megígértem, hogy ezen változtatunk (nevet). Másrészt nagyon sok kedves meleg barátunk van, akik szinte könyörögtek egy-egy kreációért. Ez egy nagyon inspiráló feladat, és ami nekem leginkább tetszett az elmúlt időszakban, azok az uniszex darabok. Néhányukra különösen büszke vagyok. Milyen a Romani férfi? Nos, szabad, vakmerő, szenvedélyes, romantikus és még humora is van.

 

Fotó: Kondoros Éva Katalin

 

Több országban is debütált már a márka. Hogyan érkeznek hozzátok ezek a felkérések, és melyik a kedvenc élményetek ehhez kapcsolódóan?
Néhányat mi magunk generáltunk, és voltak, melyek részben egy országimázs-képviselet részeként, meghívásra jöttek létre, együttműködve a magyar nagykövetségekkel és a magyar kulturális intézményekkel. Nagyon megtisztelő, hogy többek között Delhiben, Mumbaiban, Kuala Lumpurban, Lisszabonban, Berlinben, Brüsszelben, Bécsben volt szerencsénk képviselni hazánkat különböző hivatalos eseményeken és divatheteken. Ezen programok részben szponzorációs együttműködésnek köszönhetően is jöhettek létre, például az Erste Foundation támogatásával. Nagy kedvenceink Mumbai és Lisszabon voltak eddig. Mindkettőt imádtuk, Mumbait azért, mert oda „hazamentünk” és a Magyar Főkonzulátus szervezésében egy csodálatos divatbemutatót éltünk meg a Taj Mahal Palace hatalmas arany oszlopai között. Lisszabont pedig azért, mert a nagykövetségi képviselet mellett egy helyi civil szervezettel tudtunk dolgozni, nekik köszönhetően pedig egy nagyszabású bemutatót létrehozni, melyben ottani művészek, hírességek és vezető politikusnők voltak a modelljeink, mindezzel a helyi roma közösséget támogatva.

A műhelyetekbe lépve tapintható a szeretet és a családias légkör. Mi a Romani működésének tökéletes esszenciája?
Egymás és az alkotás tisztelete, a kreativitás támogatása. Tulajdonképpen azt is mondhatnám, hogy a saját csapatomat is folyamatosan mentorálom és “tehetséggondozom”, mert ez tényleg nagyon fontos. Odafigyelünk és segítjük egymást, lojálisak vagyunk és tudjuk, hogy számíthatunk egymásra. Képesek vagyunk csapatban dolgozni, ugyanakkor megvan mindenkinek a saját önálló területe. Fontos, hogy mindenki saját hatáskörrel dolgozik, hozhat, sőt elvárom, hogy hozzon saját döntést, amiben van, hogy akkor is támogatom a kollégámat, ha látom, hogy nem lesz teljes a siker, mert tudom, hogy kell a tapasztalat a fejlődéshez. Valamint az is nagyon meghatározó, hogy szeretjük egymást.

A kezdetek óta megélt sikereiteket látva bizonyára tele vagytok tervekkel a jövőre nézve. Meséltek egy picit nekem ezekről?
Ennek az évnek az első negyedében szeretnénk továbbfejleszteni a munkaterületünket – most végre úgy tűnik, lesz rá kapacitásunk, hogy szépüljünk, átalakuljunk, praktikusabbak legyünk. Folytatjuk a mentorációs tevékenységünk keretén belül a gyakornoki programunkat, illetve a már rég várt modell-kurzusunkat. Ennek a programnak a részeként május végén egy nagyszabású divatbemutatóra készülünk – többek között – a kurzuson részt vett roma fiatalokkal, gyerekekkel. Mindez a Családügyi Minisztérium támogatásával valósul meg. Természetesen a brandépítés is fontos terület marad, ennek részeként remélhetőleg tudjuk bővíteni a csapatunkat egy régen várt új munkatárssal. Tavasszal és nyáron az idei “Heart” kollekció gyártásával, értékesítésével is foglalkoznunk kell az egyéni ügyfeleink mellett és mindezzel párhuzamosan nyár végére szeretnénk készen lenni a következő év új kollekciójával is. Aztán egy nagyon jól működő, többéves donorációs együttműködésünk befejezésére készülünk az Erste Foundationnel. Valamint a tervek szerint az idén egy régi álmomat is meg tudjuk valósítani: elindítjuk azt a különleges ösztöndíjprogramot, amiről a későbbiekben szeretnék majd részletesen beszélni. Egyeztetések folynak a Jakarta Fashion Weeken való részvételünkről, továbbá egy párizsi és egy strasbourgi bemutatkozásról. Van egy fő terület, amin szeretnénk továbblépni, ez pedig a mi szenvedélyes befektetőnk megtalálása. Idén is készülünk a Marie Claire Fashion Days-re, és persze még sok minden más is lesz, amit most még nem látok.

 

Csalár Bence

 

Vibe Papa tribal footer banner
Previous post

Leszámolás velem - Szakmai elismerés a meleg monodrámának

Next post

Elválik a 79 éves bácsi a 24 éves férjétől - most egy 22 éves diák a szerelme