Partik, férfiprostik és orchideák – Halston
Roy Halston Frowick (1932-1990) előbb a legnagyobb sztárokat öltöztette, majd egész Amerikát, és többek között neki köszönhető, hogy Párizs és Milánó után New York is felkerült a divat térképére (és a mai napig ott is van). Túlzás nélkül nagy életet élt, két végén égette a gyertyát, amit aztán középen is meggyújtott, biztos, ami biztos. A Ryan Murphy bábáskodásával készült sorozat Jackie Kennedy pillbox kalapjával kezdődik és Halston felemelkedését, majd mélyrepülését követi végig egészen a haláláig. Eredetileg filmnek indult, ám végül minisorozat lett belőle a sok mondanivaló miatt, és most már teljes meggyőződéssel állítom, hogy a Netflix legfőbb döntéshozójának drága öltönyének zsebében ott lapul egy zacskó csillámpor, amit minden produkcióra rászórnak – ha kell, ha nem.
Bár Halston neve nálunk kevésbé ismert, maga a jelenség, amit a sorozat bemutat, egyáltalán nem új. Adott egy tehetséges, jövőbelátó és korszakváltó elme, aki nagyon jó abban, amit csinál, de nem ért(het) mindenhez, és egy ponton eléri önnön határait. Ekkor (inkább még előtte) megjelennek a befektetők, és a jogászaikkal megfogalmazott, egyszerű földi halandó számára kevésbé érthető, mindenféle záradékkal és apróbetűs résszel teletűzdelt szerződést tolnak az orra alá azzal a szöveggel, hogy foglalkozzon azzal, amiben jó, a többit bízza rájuk. Ő pedig azon kapja magát, hogy gyakorlatilag semmibe nincs beleszólása, és kreativitását a profit igájába hajtva egyik határidős megrendelést teljesíti a másik után. Szélsőséges esetben egyszerűen kigolyózzák, lásd pl. a Facebook, az Apple, vagy a McDonald’s alapítók esetét. Halston számára biztosítva volt a jólét, ünnepelt sztártervezőként a pénzt drága holmikra, partikra, kokóra, férfiprostikra és orchideákra költötte. Tiszta pillanataiban időnként felsejlik neki, mennyire kihasználják és átvágják, mint ahogy az is, hogy már a saját nevét sem ő birtokolja. Önpusztító életmódja olyan utat járt be, akár egy hajmeresztő hullámvasút.
Ewan McGregor, aki sokadik alkalommal játszik meleg karaktert, ezúttal kifejezetten merész jeleneteket is bevállalt. Akcentusát legyűrve jól hozza a múlt század második felének egyik amerikai idolját, bár a sorozatot kritizáló családtagok szerint Halston nem volt ennyire nagyvilági és kiállhatatlan. Mert amit a skót színész művel a selyemköntösében, azt a legdívább díva is megirigyelhetné. Drága autók, korhű díszletek és jelmezek, ikonikus helyszínek és zenék, celebek, valamint a divatvilág apraja-nagyja.
A Steven Gaines Simple Halston című könyve alapján készült sorozat a korszak egyik drámai eseményét is megmutatja. Miközben ádáz harc dúl a profitért, az amerikai vásárlók minél szélesebb körének megnyeréséért az öltözködés terén, megjelenik egy alattomos betegség, az AIDS, ami nem nézi, mennyi pénz van a bankszámládon, hanem csendben teszi a dolgát. Halston drogfüggősége és AIDS betegsége később arra sarkallta tehetős barátait, hogy jelentős összegeket fordítsanak mindezek megelőzésére és kezelésére.
Láthatjuk magát az alkotói folyamatot is, ahogy az egyes ruhák és kollekciók megszületnek szinte a semmiből, illetve megismerhetjük a Halston közvetlen környezetébe tartozókat, szerelmét, a venezuelai születésű művészt, Victor Hugot (Gian Franco Rodriguez), barátját és kreatív igazgatóját, a divatillusztrátor Joe Eulát (David Pittu) és a Tiffany & Co. ékszertervezőjét (parfümjének ikonikus formájú üvegcséjét is ő tervezte), a közelmúltban elhunyt olasz Elsa Perettit (Rebecca Dayan), aki reménytelenül és viszonzatlanul volt szerelmes belé. Leghűségesebb és talán legelnézőbb, legtürelmesebb barátja Liza Minnelli volt (az énekes és színész Krysta Rodriguez alakítja), akivel mindig megtalálták és támogatták egymást a legnehezebb pillanatokban. Külön kiemelném Bill Pullmant, aki David Mahoneyt alakítja, sokáig ő volt annak a cégbirodalomnak a feje, amelyik a Halston márkát is bekebelezte. A főnök-beosztott viszony ábrázolása előkelő helyet foglal el a cselekményben, ahol az aranytojást tojó tyúkok bolondok lennének levágni, ez viszont azzal jár, hogy időnként csúnya balhék születnek.
Halston divatra, különösen az amerikai divatra tett hatása elvitathatatlan, és bár a nevét viselő cég azóta több alkalommal is gazdát cserélt (egy ideig Harvey Weinstein érdekeltségébe tartozott), öröksége tovább él. Olyan sztárok fedezik fel maguknak újra és újra, mint Mariah Carey, Celine Dion, Minnie Driver, Oprah Winfrey, Queen Latifah vagy Sarah Jessica Parker, aki a Szex és New York 2-ben is Halstont viselt, de a legnagyobb légitársaságok is előszeretettel öltöztetik alkalmazottaikat Halstonba.
Szerettem a sorozatot, bár nem lenne teljes a kép, ha nem említeném meg, hogy a benne látott ruhák bizony nem eredeti Halstonok, hanem egy nagyon tehetséges tervező munkái, aki hosszasan tanulmányozta a korszak divatját, illetve az sem elhanyagolható tény, hogy a megvalósítás során az alkotóknak volt egy határozott elképzelése, amibe a családdal történő egyeztetés sajnos már nem fért bele.
Hujber Ádám