Életmód

„Magyarországon kiemelkedően magas a fogékonyság és az érdeklődés a lakberendezés iránt”

Az idén 75 éve, Svédországban alapított IKEA napjainkban már rég nemcsak egy üzlet, hanem egy fogalom is, amely nemcsak a szép bútorokat és praktikus megoldásokat foglalja magába, de egy baráti programot, egy húsgolyóból álló ebédet, és az állandó inspirációt is. Mit csinálnak rosszul a magyarok otthonukban? Mik a jelenlegi trendek a lakberendezésben, és hogyan követhetjük őket, ha nem tudunk évente új bútorokat vásárolni? Czigány Enikővel, a soroksári IKEA lakberendezőjével a vállalat világáról és lakberendezési megoldásokról beszélgettünk.

Az IKEA folyamatosan kutatja azt, hogyan élnek vásárlói az otthonukban, vagyis a cégnek elég világos képe van arról, hogy milyen is jelenleg a lakáskultúra Magyarországon. Tudnál erről mesélni?

Az IKEA már négy, úgynevezett Élet Otthon kutatást készített, amelyek az emberek reggeli rutinját, a konyhai és étkezési szokásait, és ezeknek a közérzetre gyakorolt hatását, az otthon fogalmát, valamint az emberek otthoni frusztrációit térképezte fel.

Elmondható, hogy a világon minden ember, így a magyarok életére is leginkább a digitalizáció és a városiasodás gyakorolja a legnagyobb hatást. A digitalizációnak köszönhetően megváltoznak társas kapcsolataink, illetve az, hogy milyen módon tartjuk a kapcsolatot szeretteinkkel, környezetünkkel, és ezzel együtt otthonunk e célra kijelölt terei is változnak.

 

Czigány Enikő, a soroksári IKEA lakberendezője

 

A városiasodásnak köszönhetően egyre kisebb helyen élünk, vagyis többfunkciós bútorokra és okos tárolási megoldásokra van szükségünk. Van itt még valami, mégpedig az ideális otthon fogalma. A nappali sokáig a tévé köré csoportosított kanapé és székek rendszere volt, a falon megvolt a helye a szekrénysornak, ahol könyvek, képek és személyes tárgyak utaltak az ott élők személyiségére. Manapság egy nappali lehet jógaterem, fotóstúdió, dolgozószoba – vagyis az otthon kényelmét kizárólag akkor éljük meg, ha annak funkciója teljes mértékben tükrözi az ott élők egyéniségét.

Mit kezd az IKEA ezekkel az információkkal? Hogyan próbálja befolyásolni vagy segíteni a vásárlóit ezek alapján?

Többféleképpen használjuk ezeket az információkat. Egyfelől rendkívül hasznosak az egyes termékfejlesztéseknél. Az IKEA esetében a tervezés során öt szempontnak kell megfelelnie a jövendőbeli terméknek: megfizethető ár, funkció, design, magas minőség, fenntarthatóság.

Másrészről a lakberendezési megoldásainkon keresztül: például beszéltünk a többfunkciós megoldásokról, amik manapság elengedhetetlenek a kis térrel rendelkező otthonok berendezésénél –  egy kanapé esetében például fontos szempont, hogy akár ágyként is használható legyen, az asztalok kialakításánál fontos, hogy tárolásra is alkalmasak legyenek. Ezek mellett a szolgáltatásaink fejlesztésében is nagyon fontosak ezek az információk; így van konyhatervezési és lakberendezési szolgáltatásunk is, ahol a korábban említett funkció és a személyes igények figyelembevételével segítünk az otthon kialakításában.

Mit csinál jól az otthonában a magyar és mit rosszul?

Magyarországon kiemelkedően magas a fogékonyság és az érdeklődés a lakberendezés iránt. Sok időt töltünk otthon, ami gyakran színhelye baráti és családi összejöveteleknek; sokszor a hobbink is ideköt, de az otthon a csöndes elvonulás és a feltöltődés színhelye is. A legfontosabb lépés tehát az otthon kialakításánál a funkció megállapítása: kik és mire használják az egyes tereket. Ennek ismerete nélkül sosem leszünk elégedettek a végeredménnyel. Vagyis sok esetben nem egy újabb lámpát vagy étkezőasztalt keresünk, hanem inkább egy új funkciót: több fényt a munkához a nappaliba, vagy több vendég fogadásának lehetőségét. Így én csak megerősíteném, amit jól csinálunk: foglalkozzunk továbbra is sokat az otthonosság megteremtésével, de úgy, hogy a lakberendezési megoldások válaszoljanak azokra a frusztrációkra, amikkel otthonunkban küzdünk.

 

Czigány Enikő, a soroksári IKEA lakberendezője

 

Mi jelenti a legnagyobb problémát ma, ha otthonunk berendezéséről van szó?

Kutatásainkból tudjuk, hogy a magyarok 7 százaléka vallja, hogy álmai otthonában él, 65 százalékuk néhány dolgot változtatna, 23 százalék inkább elégedetlen, húszból egy válaszadó pedig kifejezetten nem kedveli környezetét. Minden harmadik válaszadó a nappaliját és a konyháját építené át, nem meglepő módon: ezekben a helyiségekben töltjük napjaink legnagyobb részét. A bútorok többségéről elmondható, hogy sötétek és nehezek, a nappalit még mindig a többszemélyes, sok helyet foglaló ülőgarnitúrák és a mai tárolási igényeknek már kevésbé megfelelő beépített szekrények uralják. A rendetlenség – ami a legnagyobb frusztráció – problémákat szül: az embereknek csaknem a fele (49%) mondta, hogy az otthoni viták tárgya többnyire a lakásban kialakuló káosz.

Van olyan teher, amit magunkkal cipelünk a múltból, és amin keresztül kéne lépni?

Tudjuk, hogy világszerte az emberek 20%-a vásárol valamit hetente otthonába, amelynek legfőbb oka, hogy úgy érezzük, ezek azok a tárgyak, amik meghatároznak minket, amikhez kötődünk, amik az otthonosság érzését biztosítják. És persze ott vannak személyes tárgyaink, képek, képeslapok, könyvek, szobrok, amikhez szintén kötődünk, de régebb óta a lakás díszei. Az emberek 40%-a kérdezés nélkül dobott már ki olyasmit, ami annak a tulajdona volt, akivel él, ami az együttélés során szintén tudja vita tárgyát képezni.

Nem azon van a hangsúly, hogy eldugjuk a dolgainkat vagy kidobjuk, hanem hogy milyen módon rendszerezzük vagy éppen mutatjuk meg őket. Például itt a „kupifiók”, a szó, amelynek hallatán szerintem mindenki felkiált: „Ilyen nekem is van!”. Nos igen, kell egy hely, ahová gyorsan besöpörhetünk mindent, ha ellátogatnak hozzánk; kell egy hely, ahová olyan tárgyakat – például elektronikai eszközöket, töltőket, kábeleket, távirányítókat – teszünk, amikre még szükségünk lehet. De mi lenne, ha egy rendszerben mindennek meglenne a helye és funkciója? Kevésbé küzdenénk a rendetlenséggel.

Ha trendekről van szó, két irányt feltételezhetünk: van márka, ami követi őket, és van, amelyik teremti őket. Melyik jellemző az IKEA-ra? Van egészséges arany középút a két irányvonal között?

Folyamatos törekvés a megújulásra, ez az IKEA egyik alapértéke már 75 éve – vagyis szeretünk inkább értéket teremteni, mint követni egy trendet. Így például már az első IKEA áruház nyitásától folyamatosan gyűjtjük a vásárlók visszajelzését, ami rengeteg, manapság már teljesen természetesnek tűnő, de akkor nagy újításnak számító fejlesztést eredményezett: a cserélhető kanapéhuzat, amelyet először a KLIPPAN esetében használtunk. De ilyen a lapraszerelt bútorok ötlete, ami egy IKEA munkatárstól származott, vagy napjainkban a PET palackból és faforgácsból készült konyhabútor, a 3D nyomtatással készült bútorok. Szeretünk élen járni és példát mutatni, hogy az emberek többségét segíteni tudjuk a szebb hétköznapok megteremtésében.

Mik a jelenlegi globális trendek a lakberendezés terén?

Ahogyan említettem, a városiasodás és a digitalizáció által meghatározott kulcstrendek a jellemzőek. Vagyis az, hogyan lehet egyre kisebb otthonban megteremteni kényelmünket, illetve hogyan lehet megváltozott kapcsolattartási szokásainknak helyet teremteni, hogyan okosíthatjuk otthonunk. Fontos még, hogy a növényzet is egyre inkább beköltözik életterünkbe, hiszen elemi igényünk, hogy zöld vegyen körül minket és friss legyen a levegő még akkor is, ha otthonunkban kell egy kis erőfeszítés ennek a megteremtésére. A fenntartható élet szintén egyre fontosabbá válik.

Mennyire követhetők ezek egy magyar háztartás számára?

Nagy mértékben, hiszen a praktikus, többfunkciós bútorok nemcsak a hellyel, hanem a pénzünkkel is takarékoskodnak. A frusztrációkra adott lakberendezési megoldásokat pedig szeretnénk mindenki számára elérhetővé tenni, így azt gondolom, hogy a kínálatunkban, ami 9500 különféle termékből áll, melyből évente körülbelül 2500 megújul, mindenki talán olyat, ami szívesen helyezne el otthonában.

Mennyire kell egyáltalán követni a trendeket? Vagy hogyan érdemes? Hiszen az ember könnyen váltogathatja otthonában a vázákat, de ülőgarnitúrát vagy konyhaszekrényt azért ritkábban vásárol…

Ez így igaz. Gyakran előfordul, hogy az életünket alakítjuk a meglévő (készen kapott, örökölt vagy bérelt lakásunk) bútoraihoz. Aztán a frusztráció szüli az igényt a változtatásra, például: „minek ekkora konyha, ha nem is főzünk”, „vagy hová ültessük a vendégeinket?”, de sorolhatnám a felmerülő kérdéseket. A legfontosabb az adott tér funkciója: mire szeretném használni az otthon adott részét, és ott milyen mértékű „beavatkozásra” van szükség. Szeretnénk ugyanakkor azt is elérni, hogy a vásárlóink tudatosan vásároljanak tőlünk, vagyis a természet erőforrásaival ésszerűen bánva: tehát nem az a cél, hogy lecseréljük a teljes nappali, konyha vagy háló berendezését. De szezononként érdemes lehet átgondolni és felfrissíteni a textileket a lakásunkban, beruházni egy újabb edénykészletre, ha tudjuk, hogy sok időt töltünk főzéssel, vagy elgondolkozni a hangulatvilágításon. Ezek az apróságok jelentősen hozzá tudnak járulni az otthonosság érzésének megteremtéséhez.

 

Czigány Enikő, a soroksári IKEA lakberendezője

 

Bár a karácsony nyilván a csillogásról szól, de a kínálat itt is évről évre változik, színekben, stílusban és formákban… Mik a jelenlegi karácsonyi trendek az IKEA-ban? Hogyan lesz menő az otthonunk?

A téli újdonságaink témája ezúttal a helyteremtés a játékhoz, játék a konvenciókkal, középpontban a nappalival. A kollekció hangulata merészen eklektikus, a színek élénkek és változatosak; főként a zöld, a kék és a vörös különféle árnyalatai tűnnek fel, némi nosztalgikus hangulattal fűszerezve. A látványos növénymotívumok és a kockás szövet mintái merészek, rendkívüliek, és megtalálhatók az új kanapé- és fotelhuzatokon, és más kisebb termékeken is. A jellemzően sötét árnyalatú textiljeink, a bársony különböző árnyalatai és a matt fafelületek fantasztikus hátteret biztosítanak a fényes arany és ezüst kiegészítőinknek.

És újból a funkció az, ami az IKEA karácsonyi kollekcióját jellemzi: vannak, akik imádnak elmerülni a csomagolásban, nekik rengeteg kiegészítőt kínálunk ehhez. Sokan fogadnak ilyenkor vendéget, rendeznek lakásukban bulit, nekik főként praktikus otthoni és konyhai kiegészítőket kínálunk. Az ünnepek ugyanakkor a csendről, az elvonulásról, a külvilág kizárásáról és a meghitt ünnepi hangulat megteremtéséről is szólnak, ebben a hangulatvilágítás és az új textilek segítik vásárlóinkat.

Láthatjuk már, hogy mi várható tavasszal, vagy akár nyáron? Mik lesznek az új menő színek, anyagok vagy formák?

A tavasz témája a hálószobához és a fürdőszobához köthető, ahol a napunkat indítjuk, ami nagyon is meghatározó. Színekben a halvány és pasztell árnyalatok, a bézs, kék és natúr színek lesznek jellemzőek, az anyagok felhasználása tekintetében különös hangsúlyt kap a természetesség.

Egész nap IKEA-termékek között mozogsz. Van kedvenc klasszikus, ikonikus darab és kedvenc az új kollekcióból?

Természetesen van! A STRANDMON fotel régi nagy vágyam: egyszerre testesíti meg számomra a tradíciót, a modern újragondolást és a tökéletes kényelmet. Sajnos a nappalim mérete nem teszi lehetővé, hogy megvásároljam, de mindig örömmel tölt el, ha egy enteriőrben méltó környezetet tudok számára teremteni. Az új, őszi-téli kollekciónk hangulata pedig nagyon közel áll a szívemhez. Bolondulok Agatha Christie és Sir Arthur Conan Doyle regényeiért, és ezek a színek és formák számomra a dús, angolszász enteriőrök világát idézik meg. Bár a gyermekeim gyakran poénkodnak párna- és lámpa-mániám miatt, védekezésül a korai és hosszú sötét esték ellen újabb darabokkal fogom gazdagítani az otthonomat.

Kanicsár Ádám András

Instagram: @kanicsar

Previous post

Karácsonyi dal született Rupaul drag queenjeiről

Next post

Elképesztő képek a 157 év utáni első legális indiai pride-ról