Színes

Holnap hajnalig – Legendás meleg szórakozóhelyek és meghatározó arcaik a közelmúltból

Holnap hajnalig címmel volt látható az a kiállításunk a Bartók 1 Galériában, amely harminc évet felölve az 1980-2010 közötti meleg éjszakai életet mutatta be. A boldog és szabad kilencvenes években számtalan bár és legendás éjszakai szórakozóhely nyílt, amelyek közül több is meghatározó színfoltjává vált a budapesti éjszakának.

 

 

Ebben az időszakban senkit nem érdekelt, hogy ki kit szeret, vagy hogy valaki heteroszexuálisként épp egy meleg szórakozóhelyen bulizott, hiszen ezek a helyek óriási népszerűségnek örvendtek. A legendás budapesti klubokba éppúgy jártak szórakozni színészek, énekesek, sportolók, politikusok és zenei vagy filmes producerek is.

Kik voltak azok az előadóművészek, akik showműsoraikkal nem csupán megnevettették, de sokszor  el is kápráztatták a közönséget? Kik voltak a pult mögött a helyek meghatározó arcai? Az alábbiakban a számos életutat bemutató kiállítás anyagából hozunk néhányat – reményeink szerint valamilyen formában a teljes anyagot elérhetővé tudjuk még tenni a nagyközönség számára.

Lázár Éva

 

Lázár Éva és a Mystery Bár személyzete az 1990-es évek elején

 

A Budapesti Vendéglátó Vállalat által üzemeltetett Egyetem Presszó éjszakás vezetője volt, akinek a neve összeforrt a ’80-as évek meleg éjszakai életének kialakulásával, az ott töltött évei alatt kezdett – nem hivatalosan – az Egyetem Presszó éjszakai melegbárként működni. Párja, Lantos Zsuzsa zongoraművész sokszor játszott esténként a presszó zongoráján, szórakoztatva a közönséget.

Az Egyetem Presszó után Éva megnyitotta a Nagysándor József utcában a Mystery Bart, ami akkor a Lokál mellett üzemelt a városban. Sok éven keresztül vezette ezt a pici és népszerű helyet, ami akkoriban a hét hat napján volt nyitva. Később Éva visszavonult a bár napi ügyeitől, pár év elteltével pedig új üzemeltetőt is keresett. Az ingatlan értékesítését követően külföldre költözött.

 

Lázár Éva és Lady Dömper

 

Meghatározó szerepet töltött be a rendszerváltás előtti időkben azzal, hogy az LMBTQ embereknek ismerkedési és szórakozási lehetőséget teremtett, amit a „szabadabb időkben” is folytatott a Mystery Bar megnyitásával. Lázár Éva 2017-ben hunyt el Németországban.

Balázs István (Csepy)

 

Csepy és Irén Karda Beával az Angyal Bárban

 

Az éjszakai életbe elég fiatalon, még a középiskolás éveiben belekóstoló Balázs István számára csak idő kérdése volt, hogy elinduljon a transzvesztita előadóművészi karrierje. Az Egyetem Presszóban háttértáncosként kezdett, kiskorú lévén azonban önálló számmal ekkor még nem léphetett fel. A Lokálba kerülve 1989 októberében lehetőséget kapott a fellépésre, így a Kertész utcai pincéből indulhatott el Csepy karrierje. A Lokálból távozó vezetőség később magával invitálta az újonnan nyíló Angyal Bárba a Szentkirályi utcába, de fellépett akkoriban a Nagymező utcában található Arizona Bárban is.

 

A TranS-X – Viva Samba című lemez borítója

 

Karrierjének meghatározó helyszíne viszont az Angyal Bár volt, ahol megismerkedett Posta Irénnel, innen indulhatott a „Csepy és Irén” duó. Mivel Irén kizárólag saját hangon énekelt, így a korábbi playback helyett a közös fellépések alkalmával Csepy is élő hangra váltott. A Kasza Tibi által írt dalaik a Trans X című albumon jelentek meg 1999-ben a Universal Music gondozásában. A zenei karrier mellett Csepy Szomjas György Csókkal és körömmel című filmjében is szerepelt. Az utolsó Angyal Bár 2006-os bezárását követően Csepy úgy gondolta, hogy ezt a szép korszakot lezárja és előadóművészi karrierjét néhány eseti felkéréstől eltekintve végleg befejezi.

Posta Irén

Posta Irén a Nagymező utcai Arizona Bárban találkozott először itthon élőben transzvesztita showműsorral. Korábban Németországban a televízióban látta Mary transzvesztita előadóművész műsorát, aki élőhangon énekelt. Ezeknek a német műsoroknak a hatására fogalmazódott meg benne, hogy éjszakára ő is szívesen öltene női ruhát és lépne fel énekesként a színpadon. Így született meg Posta Irén karaktere, aki először a Rákóczi úti Angyal Bárban debütált Psota Irén-imitátorként. Itt ismerkedett meg és barátkozott össze Csepyvel, ez később elindította közös karrierjüket Csepy és Irén néven. Az Angyal Báron kívül alkalmanként felléptek a Capellában is, de később már egy exkluzív szerződés kötötte őket a helyhez, így péntek és vasárnap éjszakákon a műsor fix fellépői lettek.

Közös zenei karrierjük csúcspontja az 1999-ben kiadott Trans X album. Itthon újdonságként hatott a közönségre, hogy transzvesztita előadóművészeknek jelent meg önálló albuma, amelyet több maxi CD is megelőzött. Ez elindította őket az országos turné felé, így a fővároson kívül több vidéki településen is találkozhatott velük a nagyközönség.

Karrierjének egyik csúcspontja volt, amikor Psota Irénnel közösen léptek színpadra a Kongresszusi Központban megrendezett szilveszteri melegbuli műsorában – a transzvesztita művész együtt énekelhetett azzal a művésznővel, akinek imitátoraként indult a karrierje. Az éjszakai életben utolsó állomása a Művész mozi alatt található Club Underground volt, ahol egy rövidebb ideig dolgozott, majd inkább a színház felé vitte az útja. A Karinthy Színházban Psota Irén ajánlásával két évadon át játszott havonta a Roncsderby című monodrámában.

Marlon Xtravaganza

 

 

A nagykanizsai cirkuszos családban született Marlon élete legalább olyan extravagáns volt, mint ő maga. Már tinédzserkorában érezte, hogy biológiai és társadalmi neme között ellentmondás van, de csak hosszú évtizedek alatt kristályosodott ki benne identitása: férfitestben, de nőként szeretné élni az életét.

A színpadi szereplés már hatéves korában megjelent az életében, ami ezt követően mindennapjainak meghatározó részévé vált. Meglehetősen konzervatív családjától elszakadva táncos akrobataként járta be Európát, majd New Yorkban folytatta a karrierjét, ahol modellkedéssel is foglalkozott.

 

Marlon Xtravaganza fellépése a Capellában

 

A tengerentúli élet után visszaköltözött Magyarországra, ahova meghozta a harsány és extravagáns stílusát a budapesti éjszakába, ami akkoriban itthon még igen szokatlan és új volt. A Capella Cafe oszlopos tagjává vált, a vasárnap esti műsorok vezetőjeként lépett a színpadra. Marlon nemcsak megjelenésével, de showműsorával is elkápráztatta a közönséget. Marlon Xtravaganza 2016. május 26-án hunyt el Budapesten, az életéről szóló, László Erika által jegyzett Transziregény című könyv halála előtt jelent meg.

Nyíri Dániel (Zsazsa Tax)

 

 

Zsazsa Tax neve sokaknak ismerős, hiszen a ’80-as és ’90-es évek egyik meghatározó transzvesztita előadója volt. Óriás fehér frizurája karakterének védjegye volt, amiről bárki már messziről felismerhette. Rendszeresen fellépett az Angyal Bar színpadán a Tungsram udvarban, majd később a Capella állandó társulatának tagja lett. A nyolcvanas években a Hemző Ilona által szervezett, Moulin Rouge-beli színpadi fellépése rögtön a közönség kedvencévé tette.

Éjszakánként a többi előadóval együtt óriási sikereket arattak, ami később Zsazsa számára a médiaszereplést is megalapozta. 1997-ben az állami televízióban Kepes András Apropó című műsorának egyik epizódját teljes egészében Zsazsa Taxnak szentelte. Akkoriban még nagy lépésnek számított, ha LMBTQ személy jelent meg a médiában. Először a Tilos Rádióban kapott önálló műsort, majd a TV2 szerződtette le a Heti Hetes női változatába rendszeres tagként.

Az ezredforduló után visszavonult és énektanárként folytatta pályafutását, a közélettől visszavonultan, csendes életet élt. Nyíri Dániel, alias Zsazsa Tax 2020. november 12-én hunyt el.

 

 

Köszönjük az fényképes anyagot a Háttér Archívumnak, a Szuper Erósz szerkesztőségének, és a több évtizedes munkát Láner Lászlónak és Takács Bence Gábornak, a Mások magazin főszerkesztőinek, hogy dokumentálták ezt a korszakot.

Erdei Zsolt

Instagram: @ezsoltee

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin