„Felforgathatjuk az egész iparágat” – interjú Varga Tamással
Kevés embernek adatik meg, hogy a munkája során a kedvenc hobbijával is foglalkozhat. Néhány szerencsés véletlen folytán azonban Varga Tamás pontosan ezt csinálja: közgazdász végzettsége és foci iránti rajongása három évvel ezelőtt leltek találkozópontra. Tamás Statzup nevű cégének születéséről, a fantasy futballról és a startup-világ érdekességei mellett arról is beszélgettünk, mit tartogat számukra a jövő a tengerentúlon.
Mit csináltál a Statzup előtt? Milyen út vezetett idáig?
Tulajdonképpen ez már úgymond a harmadik saját vállalkozásom. Az elsőt még középsuliban kezdtem három sráccal, ami Magyarország egyik legnagyobb Barcelona rajongói oldala volt. Akkor még mi voltunk az elsők között, akik ilyeneket csináltak. Dolgoztam egy nagy múltú angol vállalkozásnál, illetve a saját családi cégünkben is. Mindeközben pedig az ország legnagyobb sportszponzorációs cégénél voltam marketingmenedzser, tehát egyre közelebb voltam ahhoz, amit szeretek: a sporthoz, ami nekem egy nagy szerelem. A szabadidőm 80-90%-a valahogy a sporthoz köthető.
A sporthoz vagy inkább a focihoz?
Most már egyre inkább a sporthoz, akkoriban még a focihoz, azon belül is a magyar focihoz. A Labdabiztos blogon nőttem föl, és 26-27 évesen már az MLSZ-ben oktattam klubvezetőket, a legnagyobb klubokhoz voltam bejáratos. Közben elvégeztem egy MBA-t, ott a szakdolgozatom egy egyéves marketingprojekt volt a DVTK-nak. Akkor még gyakorlatilag senki nem csinált ilyet az országban, de ott megadták hozzá a bizalmat és az anyagi feltételeket. Megcsináltuk, nagyon sikeres lett, az első nap visszahozta az összes költségét, amit rám fordítottak.
És akkor ezek után következett a Statzup.
Igen. 2012 novemberében egy furcsa telekocsis kaland keretein belül kezdődött el. Egy ismerősöm kérte, hogy vigyem le Nagykanizsára, aztán helyette egy haverja jött végül. Elkezdtünk beszélgetni, mondta, hogy fejlesztőcége van, én meg mondtam, hogy vállalkozgatok, és az út végére megbeszéltük, hogy tök jó lenne együtt dolgozni valamit. Fogalmunk se volt, hogy mit, legalább harminc ötletet kipróbáltunk, és végül kitaláltuk, hogy az ő hozzáértésüket az én fociszeretetemmel valahogy ötvözni kellene.
Mivel foglalkozik pontosan a Statzup? Mesélj egy kicsit a fantasy futballról is!
Játékfejlesztéssel foglalkozunk. Momentán Facebookon elérhető a The Fantasy Football nevű játékunk, ami gyakorlatilag ugyanolyan, mint a legtöbb amerikai hagyományos fantasy játék. Képzeletben te vagy a klubtulajdonos, van egy kereted, amibe megveheted az adott bajnokság összes játékosát, illetve abból 15-öt. Minden fordulóra összeállíthatod a csapatot, igazolhatsz vagy eladhatsz játékosokat, és az egész hozzá van kötve a valósághoz, amitől igazán érdekes lesz. Például ha megveszed Messit a virtuális csapatodba, ő akkor kap pontot, ha a valóságban gólt rúg, vagy mondjuk sikeresen passzol. Eredetileg egyébként kluboknak szerettünk volna egy adatbázisra építő utánpótlásnevelő-rendszert készíteni, és majd egyszer erre az adatbázisra valamilyen játékszerűséget építeni.
Tehát alapvetően a futballszakmának szántátok volna, de más irányba indult el a dolog.
Igen. Rájöttünk, hogy ez minden klubnak nagyon kellene, de fizetni nem nagyon szeretnének érte. Viszont már elég sok munka benne volt, úgyhogy kitaláltuk, hogy inkább menjünk el a mobil appok irányába. Csináltunk egy tervet egy appra, amiben összehasonlíthattál játékosokat. Három éve ez volt a magyarországi lehetőségek csúcsa, ennyit lehetett a mobilvilágból, az adatbázisokból kihozni. Most ez nagyjából egy százaléka lenne a termékeinknek, és ez csak a piac fejlődésének köszönhető.
Ezzel elmentünk két startup versenyre – a Smartmobilra és a Microsoft egyik versenyére –, amik egy napon, egy épületben zajlottak, szóval izgalmas volt. Utóbbin másodikak lettünk, ami nagyon sokat segített. Volt egy nagyívű tervünk, hogy először lesz egy összehasonlító statisztikai mobil app, utána egy tippjáték, utána pedig a fantasy játék. Majd körülbelül két hónappal később már ott tartottunk, hogy volt egy csapatunk, ami folyamatosan ezen dolgozott, és azt mondtuk, hogy annyira nem nehéz ez a fantasy játék, csináljuk meg.
Az elején nagyon gyorsan jött a siker, anyagilag is meg szakmailag is. El tudtunk indulni még 2013 őszén az MLSZ hivatalos fantasy foci játékával, amire az első két nap ötezren regisztráltak. Szerintem ebben a pillanatban, ahogy beszélünk, érjük el a 250 000 regisztrációt. (előveszi a telefonját) Tényleg most értük el, három perce. Év végére egymilliót szeretnénk elérni, amivel ott lennénk a világ legnagyobb játékai között.
Mi a helyzet a befektetőkkel? Ők egy startupban elég fontos szerepet játszanak.
2014 áprilisában kaptunk először kockázati tőkét, ez 60 millió forint volt, ami arra volt jó, hogy megtanuljunk nemzetközi játékot fejleszteni és azt is, hogyan kell céget vezetni, amikor sok pénz van. Az a pénz nagyon gyorsan elfogyott egyébként, kettőt pislogtunk, és már eltelt egy év, és újra befektetőt kerestünk. Idén februárban egy sokkal vakmerőbb tervet tettünk le az asztalra, mint eredetileg terveztük, és az működött, mint kiderült. Valahogy szeretik, ha az ember be meri vállalni, hogy kockáztat egy nagyot, csinál valami olyat, amit még senki nem csinált, és nem a biztonságra megy.
A közelmúltban a legtöbb budapesti startup versenyen ott voltunk, egy nagyobbat meg is nyertünk, egyen pedig harmadikak lettünk. Ennek köszönhetően például most májusban kijuthattam a világ legnagyobb startup-tech konferenciájára New Yorkba három napra, amitől hirtelen kitágult a világ és segített meghozni azt a döntést, hogy vagyunk annyira bátrak, hogy Amerikának csinálunk egy játékot amerikai piacra. Hogy nem a mostanit próbáljuk meg lefordítani, hanem csinálunk egy olyan játékot, ami ott fog működni. És végül is erre kaptuk a pénzt, hogy ezt meg tudtuk ugrani fejben is: hogy szeretnénk igazán nagyok lenni.
Miben lesz más ez az amerikai játék?
Feltörekvőben van egy új játékmód, egy új játéktípus, amit daily fantasynek hívnak. Ennek az a lényege, hogy nem egy szezonban, nem egy bajnokságban vágod ki a szeletet a valóságból, hanem egy adott napra vagy hétvégére eső meccsek eredményeiből adódnak a pontok. Itt már lesz pénznyeremény is, de a mi játékunk szigorúan nem sportfogadás, mivel itt a szerencse mellett hosszú távon inkább a minél szélesebb körű tudáson múlik a siker. Szerintünk ez a jövő az egész piacon, még nem kiforrott, még minden ötletünket bele tudjuk adni, amikkel akár felforgathatjuk az egész iparágat. Most már nem arról van szó, hogy másoljuk meg javítgatjuk a meglévő mintát, hanem mi akarjuk az irányt diktálni, és most az összes fejlesztésünk abba az irányba megy, hogy amellett, hogy van egy nagyon jó márkánk, olyan dolgokat csináljunk, amit még senki.
Most itt tartunk, gőzerővel fejlesztünk, október végén ki is jön az amerikai játékunk. A Valor Capitaltól megkaptuk júliusban a 180 millió forint befektetést, szóval most már érzi az ember a felelősségét. Hogy ezt most már jól kéne csinálni. Az amerikai márkaépítéshez például megkerestük azt a céget, aki a Facebook brandingjét is csinálja. Amikor New York-ban voltam, leült velem szemben az az ember, aki a ’94-es vébén szponzorációs igazgató volt, és azt mondta, hogy nem is értem, miért ültem le veletek, ennek semmi értelme. Én meg erre belelovaltam magam, elkezdtem mondani, hogy mit csinálunk, mik a terveink, és látszott, hogy mondatról mondatra egyre jobban kezdem meggyőzni. Azóta felgyorsultak a dolgok, majdnem minden nap beszélünk velük egy órát. Két héten belül a márkanevet és a logót már meg is kapjuk.