A Mini mindig is az az autómárka volt, amibe szerelmes voltam. Nemcsak első látásra, de első vezetésre is megszerettem, és a barátaim visszajelzése alapján is ez az az autó, ami igazán jól áll nekem. Első ránézésre talán csak egy vagány városi autónak tűnik, de a külső néha csalóka – a Mini ugyanis a motorját tekintve erős belsővel is rendelkezik.
De nem csupán ezzel emelkedik ki a többi autómárka közül, hanem azzal is, hogy több felmérés szerint is már sok éve vezeti az LMBTQ emberek kedvenc autóinak ranglistáját.
A történet több mint 20 évvel ezelőtt kezdődött, amikor 2001-ben a márka bemutatta a Cooper új változatát, és az Egyesült Államokban azonnal lecsaptak rá a meleg pasik. Ez a jelenség pedig akkora méreteket öltött, hogy 2004-re már ott tartott a közvélemény, hogy Amerika egyik leginkább „meleg” autójának tartották, és az olyan neves médiumok, mint a The New York Times és a USA Today azt találgatták, vajon a gyártónak eleve az volt-e a szándéka, hogy a modell ennyire népszerű legyen a lakosság egy bizonyos szegmensének körében.
Persze, ez a népszerűség vissza is tudott ütni, hiszen ha egy pasit Miniben láttak, akkor rögtön azt gondolták róla, hogy biztosan meleg is.
Aki azt hinné, hogy ezt nem lehet überelni, akkor nagyon téved! 2007-re a márka döntött: hivatalosan is vállalta a meleg státuszt, és még abban az évben megadta a házaspároknak járó teljes körű kedvezményeket a Minit vásárló azonos nemű pároknak – még azelőtt, hogy egyébként az Amerikai Egyesült Államok egészében megvalósult volna a házassági egyenlőség. Így a 2015-ös döntés megszületése előtt 8 évvel a Minit vásárló LMBTQ házaspárok már élvezhették ugyanazokat a kedvezményeket, mint heteró társaik.
Ezek után nem csoda, hogy nem csupán Amerikában, de a többi kontinensen is hamar a pride felvonulások egyik kedvenc autójává a Mini. Nagyon kevés olyas amerikai pride van ma már, ahol ne vonulna fel egy szivárványszínű Cooper, vagyis inkább annak kabrió változata. De a márka az LMBTQ sorozatokban is megjelent, feltűnt például a Will és Grace, vagy épp a The L Word című sorozatokban is. Ez utóbbiban az egyik főszereplő, Alice is Minit vezet.
Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy még közelebb került hozzám a Mini, pedig alapjáraton nem vagyok egy mániákusan „meleg márkákat” vásárló ember.
Az pedig már csak egy újabb plusz pont volt számomra, hogy ha csak nagyon kis időre is, de a Wallis Motor Pest megajándékozott a legújabb faceliftes Cooper kabrió változatával. Valószínűleg az az alig titkolt céljuk lehetett ezzel, hogy végleg és teljesen beleszeressek, és elkezdjek gyűjteni arra, hogy én is beálljak a Mini kabrió-tulajdonosok sorába. Persze, erre még egy keveset biztosan várni kell, bár innen üzenem, hogy szívesen leszek a Mini magyar meleg nagykövete, ha csak ezen múlik.
Kabrióban eddig csak az anyósülésen ültem, szóval a mostani teszt során adódott először lehetőségem arra, hogy megtapasztaljam, milyen is ennyire szabadon vezetni – és ehhez az is ajándék volt, hogy éppen nem szakadt az eső. Annak ellenére, hogy (még) nem egy mediterrán országban élünk, ahol hosszabb ideig van jó idő, és tovább lehet kihasználni a kabrió nyújtotta előnyöket, itthon is maximálisan lehet élvezni a tető nélküli vezetést.
Az új Cooper külsőre és belsőre is megújult. Ami számomra szembeötlő újdonság, hogy nagyon sok minden digitális lett az új autóban, az új multifunkciós műszeregység a hagyományos kilométeróra helyét veszi át. Egy 5 colos, elegáns Black Panel dizájnú színes képernyőből áll, amelyen megjelenik a fordulatszám, a sebesség, az üzemanyagszint, az átlagfogyasztás, a hőmérséklet adatai és a navigációs útmutatások. A 8,8 colos érintőképernyővel rendelkező MINI Visual Boost rádióról és egyben vezérlőről pedig minden gomb eltűnt, és teljesen átálltak az érintőképernyős vagy opcionálisan kormányról vezérelhető üzemmódra. A MINI asszisztens – az iPhone-hoz hasonlító Siri – magyarul ugyan még nem tud, de az utasításokat angolul tökéletesen kezeli. A Mini applikációval pedig többek között tudjuk nyitni-zárni az autót, felkapcsolni a lámpát és szabályozni a hőmérsékletét (fűtést/klímát ki-bekapcsolni). Ráadásul az otthon pihenő Amazon Alexának is tudunk utasításokat adni az autóból, például, hogy kapcsolja be a robotporszívót, hogy mire hazaérünk, tiszta legyen a lakás.
A Mini egyértelműen egy olyan okosautóval tudott előrukkolni, ami könnyen és jól integrálható a többi okoseszközünkkel, megkönnyítve ezzel az életünket, nem csupán trendibbé téve minket. De természetesen a sok digitális újítás mellett a Mini jellegzetessége megmaradt, így a repülőgépekből ismert felső panelen elhelyezkedő kapcsolók és természetesen az óriás kerek kijelzők továbbra is elegáns és vagány autóvá teszik.
Amiből viszont nagyon látszott, hogy kezdő kabriós voltam, hogy elfelejtettem magammal naptejet vinni, így a késő tavaszi napsütés gyönyörűen lepirította a karomat, ami ezután kicsit furcsán barnult le. De semmi gond, az egyenletes nyári szín kedvéért most már biztos, hogy bármikor nekiindulnék bármilyen vízpartnak az új Mini Cooper Cabrióval.
Erdei Zsolt
Instagram: @ezsoltee
Ez a cikk a Humen Magazin 2021/4. számában jelent meg. Ha szeretnéd megkapni a nyomtatott magazint, a Humen.Shop felületén a postaládádba is kérheted. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen számról sem, akkor csatlakozz a myHumen hűségprogramhoz!