Az új MINI, ahol a kis méret egészen nagy dolgokat rejt
A Mini jó pár éve küzd a queer közösség kegyeiért, és hogy a közösség egyik kedvenc márkája legyen. Az eltelt időben egyre gyakrabban jelennek meg LMBTQ párok vagy baráti társaságok a PR-anyagaikban, és a tavalyi év végén debütált új modellek reklámjaiban itthon is feltűntek transznemű és queer emberek. Természetesen lehet azon vitatkozni, hogy hol ér véget a pink marketing és hol kezdődik a pinkwashing, de szerintem itthon egy olyan alulprezentált közösség, mint például a transz emberek előtérbe helyezése épp hogy vagány és példamutató kiállás a márkától.
Ennek a tavalyi kampánynak már volt egy nagy globális előzménye, amikor a Sydney-ben rendezett 2023-as World Pride egyik kiemelt szponzora volt a Mini a „Big Love Story” kampányuk keretében. Manapság már teljesen természetes szerte a nagyvilágban, hogy egy-egy pride felvonuláson feltűnnek a márka szivárványos autói – én legutóbb például a müncheni repülőtéren kaptam lencsevégre egy szivárványba öltözött Minit.
Ki az LMBTQ közösség kedvence?
Az elmúlt években több cég is beszállt abba a harcba, hogy melyikük is az LMBTQ közösség kedvenc autómárkája, és a vetélkedésben a Mini régóta előkelő szerepet tölt be. Ez nem csoda, hiszen egy nagyon vagány városi kisautóról beszélünk, ami egyediséget és egyéniséget ad a tulajdonosának. Mi pedig valljuk be őszintén, szeretünk egyediek lenni és kitűnni a tömegből, de ez szerintem nagyon is jól van így.
Nekem személy szerint történetesen régóta a Mini a kedvenc autómárkám, ezért nagyon örültem, amikor a Wallis Motos Pest Mini szalonjából elhozhattam tesztelése a legújabb Mini Coopert, és rögtön a John Cooper modelljét kaptam meg, ami számomra óriási élményt jelentett. Azt szerintem mondanom sem kell, hogy a Miniben az az egyik legjobb, hogy ez a pici autó úgy megy, mint a rakéta. Nem csoda, hiszem a 3 ajtós modellbe is egy 2000 köbcentis motor került. Ilyenkor mindig az Olasz meló című film és a három kis Mini száguldozása jut eszembe Velence szűk utcáin.
A vagány minimalista külső
Az új modell szakított a Mini hagyományaival és sokkal minimalistább külsőt kapott. Érdekes, hogy fotókon kevésbé tetszett ez az autó, de amikor élőben megláttam, teljesen más érzés fogott el. Igazából a Mini nem tett mást, csak követve a trendeket és persze megtartva a hagyományokat, a letisztult design felé vette az irányt, ami igazán jól sikerült a Mini Cooper esetében. Ami számomra a külső megjelenésében kiemelkedő, azok a LED fényszórók és a háromszög alakú hátsó lámpák, amelyek az autó leállításakor külön fényjáték keretében búcsúznak tőlünk. Ezt pedig annyira komolyan vette a Mini, hogy az üdvözlő- és búcsúzófényeket háromféle opcionális első és hátsó fénybeállításokkal, valamint a tükrökbe integrált logókivetítéssel tudjuk variálni. Az újítások közül mindenképpen kiemelném az osztott, kéttáblás napfénytetőt, amit az elől és hátul ülők külön tudnak szabályozni.
A belső értékek mindig fontosabbak
Ahogy egy embernél is, sokszor először a külsőbe szeretünk bele, de utána a belső értékei ejtenek rabul minket. Ez most bizonyára nagyon klisésen hangzott, pedig nincs ez másképp az autóknál sem, ezért is szerettem bele azonnal a kis Cooperbe. A letisztult design természetesen a belső kialakításnál is jelen van, és a tervezők annyira vagány újításokat vezettek be, hogy nem győztem betelni velük. Mint tudjuk, a méret sosem lehet meghatározó szempont – néha talán mégis –, hiszen nem baj, ha kicsi, csak legyen nagy. A Mini is valószínűleg ezt az elvet követhette, amikor egy kisebb pizzánál is nagyobb, 24 cm-es átmérőjű központi kijelzővel látta el az autót. Nem csupán méretében jeleskedik ez a kijelző, de a világ első kerek kialakítású OLED kijelzője annyira jól sikerült, hogy még akár filmet is lehetne nézni rajta – nyilván nem vezetés közben. Az első dolgom volt az Apple CarPlay beállítása, ami nagyon könnyen ment és az újracsatlakozásokkal sem volt különösebb probléma, amikor újra beültem az autóba. Természetesen azt már mondanom sem kell, hiszen manapság alap, hogy USB C-s csatlakozó és vezeték nélküli töltés is elérhető az autóban. Bár számomra a vezeték nélküli töltés még az autókban, így a Miniben is gyengének bizonyul, de egy lemerülés szélén álló akksit azért képes életben tartani, ha nincs éppen nálunk a gyorsabb töltést biztosító töltőkábel.
A korábbi Mini modelleknél néha számomra a kormány túl keménynek bizonyult és ezért nehezebb volt vezetni, viszont a mostani modellbe egy sokkal könnyebben mozgatható, a gokart feelinget idéző kormány került, aminek ráadásul a harmadik küllőjét egy szövetcsík helyettesíti. Valamiért ez volt az egyik olyan része az autónak, aminél állandóan külön késztetést éreztem arra, hogy fogdossam.
A Mininél már megszokhattuk, hogy a különböző vezérlőgombok egy részének design-ját a repülőgépekben található vezérlők ihlették. Most sincs ez másképp, és 5 intuitív vezérlőt helyeztek el a legfontosabb funkcióknak, mint például az automata sebességváltónak vagy a motor indítónak, ami nem egy hagyományos Start/Stop gomb lett.
A belső kialakításnál nem hagyhatom ki a saját dizájnnal, hangulatvilágítással és hangzásvilággal rendelkező Mini Experience módot, amellyel teljesen egyedivé alakíthatjuk az utastér látványát és jellegét. Ehhez az élményhez kapcsolódik az egyedi szövéssel rendelkező műszerfal-borítás is, ami vászonként is szolgál a különböző Mini Experience módok kivetítései számára. Először tényleg nem értettem, hogyan változik a kárpitborítás mintázata, majd rájöttem, hogy ez nem a műszerfal belső világítása, hanem felülről történő rávilágítással lehet szabályozni és fokozni a belső élményt.
Azt nagyon sajnáltam, hogy csak egy rövid ideig volt nálam az új Mini Cooper, mert külön élvezet volt vezetni és tesztelni a rengeteg funkcióját az autónak. De azt most is megállapítottam, hogy a márka úgy ragaszkodik a mai napig a hagyományaihoz – amelyekbe anno én is beleszerettem –, hogy közben a legújabb innovációkat és trendeket tudja mindig belecsempészni az új modelljeibe. Ha a teljes queer közösség számára talán nem is, de számomra továbbra is a Mini számít a kedvenc LMBTQ autómárkának.
Az összes megújult MINI modellt megtaláljátok és természetesen ki is próbálhatjátok az ország legnagyobb márkakereskedésében, a Hungária körút 95. szám alatt található MINI Wallis Motor Pest szalonban. Ebben a szalonban ráadásul folyamatosan elérhető több modell, különleges színekben és felszereltségben.
A cikk a Humen és a Wallis Motor Pest tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.