A romantikus meleg sorozatok segítik felpörgetni a thaiföldi turizmust
A thaiföldi Phuket egyik éttermében, a Dibukban van egy bizonyos asztal, ami szinte mindig foglalt: a legtöbb vendég pontosan a sarokban akar ülni, a piros terítővel és lila virággal díszített helyen.
A kitüntetett figyelem oka, hogy ennél az asztalnál flörtöltek egymással az I Told Sunset About You című meleg romantikus sorozat főszereplői. Mind az eredeti széria, mind az I Promised You the Moon című folytatása hatalmas népszerűségnek örvend otthon és külföldön is.
A sorozat fanatikus rajongói nemcsak Thaiföldről, hanem Japánból, Koreából és Vietnámból is özönlenek az ikonikus helyszínhez, és miközben arra várnak, hogy Billkin és PP törzshelyén vacsorázhassanak, megállás nélkül fotóznak. „Annyira sikítoznak, hogy legszívesebben mentőt hívnék” – mondja a Guardiannak Soontaree Thiprat, az étterem tulajdonosa.
A thaiföldi filmipar az utóbbi években látványosan ráfeküdt a boys love, azaz a BL műfajára. Az ázsiai queer popkultúra kutatói, például Dr. Thomas Baudinette egyenesen azt jósolják, a koreai k-pophoz hasonlóan a thai BL-szcéna is olyan popkulturális hullám, ami hamarosan a kontinensen kívül is hódítani fog. Ennek mostanra olyan kézzelfogható jelei is vannak, minthogy például a thai BL-sikerregények már magyarul is megjelennek, egy magyar szerző tollából Thaiföldön játszódó boys love regény is született, és a thai meleg sorozatoknak pedig itthon is van rajongótábora. Ezek gyártása ráadásul egyre komolyabb méreteket ölt, a Blwatcher portál szerint idén már 17 thaiföldi BL-sorozat jelent meg, 2020-ban és 2021-ben pedig 43.
A 2020-ban bemutatott 2gether című sorozat a romantikus BL műfaj egyik legnagyobb sikere, amely megjelenése után alig néhány hónappal a Line TV streaming platformon átlépte a 100 milliós nézettséget.
Miközben Thaiföld régóta épít a turizmusra, a koronavírus-járvány után még most sem sikerült teljesen magához térnie az iparágnak. Az ország idegenforgalmi hivatala pedig igyekszik hasznot húzni a meleg sorozatok népszerűségéből: „Thai BL” standokat állítottak fel például nemrég Japában egy oszakai marketinges rendezvényen, és japán nyelvű Twitter-fiókot működtetnek, amely a híres jelenetekben szereplő helyszíneket mutatja be.
De vállalkozások is reagálnak a trendre. A japán HIS cég online túrát indított a 2gether forgatásán használt helyszínekre, míg thai nyelvtanárok a BL-sorozatokban használt szlengre specializálódott órákat kínálnak. Monruethai Harada, a tokiói Jaya & 3S Groups nyelvtanára elmondta, 20-30 százalékos növekedést tapasztalt a thai nyelvet tanulni akarók körében, miután a BL-sorozatok 2020-ban igazán népszerűvé váltak. A jelentkezők többsége 30 év körüli nő, bár már volt 75 éves diákja is. “Nagyon szereti nézni a boys love sorozatokat. Azt mondta róluk, hogy a legizgalmasabb dolog, amit valaha látott” – mesélte erről a diákjáról Monruethai.
Bár maga a boys love műfaja a japán manga képregényekben gyökerezik, a thaiföldi produkciós cégek átalakították a zsánert azzal, hogy a televízió számára adaptálták azt és népszerű sorozatok tucatját készítették, mondja Rudzsirat Isikava, a tokiói Aoyama Gakuin Egyetem Kulturális és Kreatív Tanulmányok Iskolájának adjunktusa. „Azt hiszem, korábban senki sem hitte volna, hogy nagy piaca lehet a boys love sorozatoknak.”
Ezek a sorozatok először 2020-ban, a világjárvány csúcsán taroltak, Isikava szerint azért, mert az embereknek rengeteg idejük volt. Japánban a hasonló tévésorozatok általában csak az előfizetéssel rendelkező nézők számára elérhetőek, de a thaiföldi műsorszolgáltatók lazábban állnak a tartalmak online feltöltéséhez. “A nézők egyszerűen azt mondják: A YouTube-on nézzük, ingyen van, miért is ne?” A rajongók ráadásul gyakran feliratozzák a sorozatokat a saját nyelvükre, ezzel még többek számára válnak elérhetővé a darabok. „Itt meglátszik az internet ereje, és hogy valami hogyan terjedhet” – mondja Isikava, hozzátéve, hogy a legtöbb rajongót a sármos férfi színészek, a gyakran vicces történetvezetés és a zene vonzza ezekhez a sorozatokhoz.
Thaiföld jelenleg döcögős turizmusa számára örvendetes hír a sorozatok népszerűsége, bár a kommentelők rámutatnak, hogy a thaiföldi kormány nehezen fogadta be a műfajt. Annak ellenére, hogy régóta céljuk, hogy Dél-Koreához hasonlóan a soft power, például a popkultúra segítségével szerezzenek nemzetközi befolyást az országnak.
„Kezdetben úgy tűnt, hogy a thai államnak kínos a helyi BL-sorozatoknak a hagyományos médiában, például az ingyenes televíziós csatornákon keresztül történő sugárzása” – mondja Poowin Bunyavejchewin, a bangkoki Thammasat Egyetem Kelet-ázsiai Tanulmányok Intézetének vezető kutatója. „De meg kell élni valamiből. A thai államnak pénzre van szüksége. Ez ilyen egyszerű.” Ehhez hozzáteszi, hogy azért a BL-sorozatok többsége Thaiföldön okostelefonokra optimalizált platformokon, például a Line TV-n érhető el, ami szerinte így enyhíti a helyi konzervatívok aggodalmait, akik számára a férfiak közötti szerelem eddig nem nagyon volt látható.
Az LMBTQ közösség tagjainak azonban vegyes érzései vannak ezekkel a sorozatokkal kapcsolatban. A BL műfaja egy boldogabb, pozitívabb képet mutat az azonos nemű párok kapcsolatáról, mint egyébként a thaiföldi média, ahol az ilyen szerelem általában tragédiával végződik, mondja Kangwan Fongkaew, a Burapha Egyetem oktatója, aki az LMBTQ közösség thaiföldi médiában történő reprezentációját tanulmányozta.
Bár ez a pozitív kép bizonyos szempontból üdítő, de azért a BL-sorozatok nem nyújtanak valós képet a társadalomról. Általában 18-20 éves fiúk szerelmére összpontosítanak, és az ártatlan “puppy love” világ eddig nem nagyon foglalkozott az LMBTQ közösség által tapasztalt valósággal, ahol még mindig nincsenek olyan alapvető jogok, mint az egyenlő házasság, mondja Kangwan.
Szerinte így a nézők könnyen félreérthetik a valós helyzetet, és azt gondolhatják, “hogy Thaiföld egy melegparadicsom, ami egyáltalán nem igaz”. A főszereplők túlnyomórészt világos bőrűek, középosztálybeliek és műveltek, mondja. „A boys love sorozatok nem tükrözik az LMBTQ közösség valódi sokszínűségét a thaiföldi társadalomban, és ezért van az, hogy az LMBTQ emberekkel szembeni megbélyegzés és diszkrimináció a mai napig tart”.
Ugyanakkor úgy véli, hogy ezek a sorozatok hozhatnak változásokat, különösen akkor, ha az azonos nemű szerelem ábrázolása árnyaltabbá válik, vagy ha társadalmi problémákkal is erősebben foglalkoznak.
A cikk elején említett phuketi Dibuk étterem tulajdonosa, Soontaree Thiprat maga is leszbikus, és azt mondja, ő támogatja a helyi BL műfajt, ami szerinte erőteljes eszköz Thaiföld számára. “Ez teljesen világos számomra. Amikor adásba került az I Told Sunset About You első része, az a koronavírus időszaka volt, és így is volt bevételem, mert a rajongók eljöttek az éttermembe.”
Bár néhány látogató időnként túlzottan is lelkes tud lenni, ő örömmel fogadja a rajongókat. Mert amíg azzal vannak elfoglalva, hogy fotózkodjanak és élvezik a helyszínt, addig sem őt sürgetik a kiszolgálás miatt. „Így nincs rajtam akkora nyomás, hogy gyorsan főzzek.”