Kultúra

A képernyő elé szögezve – Kedvenc LMBTQ sorozataink – 1. rész

A bezárt mozik miatt felértékelődött az otthoni televíziózás mint szabadidős tevékenység, amihez számtalan lehetőség áll a rendelkezésünkre. A Netflixtől az HBO-ig számos streaming-szolgáltatónál megtalálhatóak a saját gyártású, LMBTQ szereplőket bemutató vagy a témát feldolgozó műsorok. Méghozzá annyi, hogy az utóbbi időben már meg is jelentek a különböző rangsorolások, hiszen már nem 4-5, hanem több tucat produkció közül lehet válogatni. Ezek közül ajánlunk most párat.

Az 1985-ben alapított New York-i médiafigyelő szervezet, a GLAAD (eredetileg Gay & Lesbian Alliance Against Defamation, de 2013 óta hivatalosan is a teljes közösséget képviselik) 2018-as felmérése szerint 433-ra nőtt az LMBTQ karakterek száma az aktuálisan futó televíziós műsorokban, ami abszolút rekordnak számít. Ehhez a növekedéshez nagymértékben hozzájárul A póz (2018– ) című sorozat, amely a legtöbb transznemű színészt foglalkoztatja a televíziózás történetében. A GLAAD 2018-ban már minden 11. karaktert az LMBTQ közösséghez tartozóként „azonosított”, ami 8,8 százalékos arány (a GLAAD célja, hogy kiharcolja a 10 százalékot). Sarah Kate Ellis elnök szerint ez a magas arány is azt bizonyítja, hogy a közönség részéről megvan az igény az ilyen jellegű alkotásokra, példaként pedig a Will és Grace (1998–2006, 2017–2020), illetve a Modern család (2009–2020) sikerét hozta fel. Felhívta a figyelmet azonban arra, hogy a közösség megnyeréséhez ma már nem elég egy LMBTQ karaktert csak úgy betenni a televíziós műsorokba, hanem mélységet és sokszínűséget kell adni neki(k), ezáltal is jobban közelítve a valósághoz.

 

The Pose

 

 

Az itthoni tendencia ennél jóval szerényebb képet mutat, és általánosságban elmondható, hogy még nagyon a kezdeti fázisban vagyunk (már ha egyáltalán van szándék a továbblépésre). A karakterek kidolgozottsága hagy némi kívánnivalót maga után, sokszor a gúny, a megvetés céltáblájául szolgálnak, a feszültséget pedig humorral próbálják meg oldani az alkotók több vagy kevesebb (pl. BÚÉK) sikerrel.

A fentebb már említett A póz (2018– ) című sorozat a New York-i afroamerikai és latino LMBTQ, illetve gender-nonkonform közösség ballroom-kultúrájába, a belváros társadalmi és irodalmi színterébe enged betekintést. Az első évad a nyolcvanas, a második a kilencvenes években játszódik, markánsan megjelenik benne az AIDS, a szereplők főként modellek és táncosok. A cselekmény drámai fordulatokban gazdag, ám nem nélkülözi a humort sem, miközben egy folyton versengő, ugyanakkor egymást támogató közösség, a „házak” mindennapjait mutatja be.

A produkcióhoz a szórakoztatóipar, a zenés-táncos műfaj ismert és elismert alakjai adták a nevüket. A póz minden eddigi rekordot megdöntve több mint 50 transznemű művészt sorakoztat fel, a stáblistán találjuk pl. Mj Rodriguez, Indya Moore, Dominique Jackson, Hailie Sahar és Angelica Ross nevét is. Mellettük Ryan Jamaal Swain, Billy Porter, Dyllon Burnside, Evan Peters, Kate Mara, James Van Der Beek, Tatiana Maslany, Charlayne Woodard, Sandra Bernhard és Patti LuPone is szerepet kaptak a sorozatban. A forgatókönyvet az afrikai és Puerto Ricó-i gyökerekkel bíró, nyíltan queer Steven Canals, valamint Brad Falchuk (Amerikai Horror Story, Glee – Sztárok leszünk!, Kés/alatt), és a David Millerrel két gyermeküket nevelő Ryan Murphy (Amerikai Horror Story, Glee – Sztárok leszünk!, Ízek, imák, szerelmek) írta. A transzneműek jogaiért harcoló Janet Mock és Our Lady J (Transparent) szintén részt vállaltak a produkcióban, a koreográfiáért pedig Leiomy Maldonado (vagy ha valaki így jobban ismeri, Wonder Woman of Vogue) és Danielle Polanco feleltek.

A póz teljes egészében fikció, ám jelentős hatással volt rá Jennie Livingston 1990-es dokumentumfilmje, a Párizs lángjai, amely a nyolcvanas évek New Yorkjának drag kultúrájába kalauzol minket. Azon túl, hogy Livingston tanácsadóként (produceri teendőket ellátva) volt jelen, a dokumentumfilmjében bemutatott valós személyek élettörténete is visszaköszön a sorozatban. Billy Portert az alakításáért Golden Globe-díjra jelölték, a produkció a legjobb televíziós sorozat/dráma kategóriában ugyancsak jelölést kapott. Primetime Emmy-jelölésből hat is kijutott, ebből egyet sikerült díjra váltania a már előbb említett Billy Porternek (meleg fekete színészként történelmet írva ezzel). Mindezek mellett a világ számos pontján megannyi szervezettől, zsűritől és a közönségtől is érkeztek díjak és jelölések. A harmadik évad munkálatait 2020. március 14-én a koronavírus-járványra való tekintettel leállították.

Az Elit (2018– ) egy spanyol gyártású tinidráma, amely három munkásosztálybeli barát, Samuel, Nadia és Christian életét mutatja be, akik egy elit bentlakásos iskolába kerülnek, miután régi iskolájukat lerombolják. A sorozat nagy sikerrel megy, a nézőktől az Omar és Ander nevű szereplők románcából született meg az Omander kifejezés. A Netflix a homofób kommentekre rendre szivárványos emojival reagál. Jelenleg a harmadik évad van műsoron, további kettőre van még kilátás. Hazájában a legjobb sorozat kategóriában 2019-ben és 2020-ban is közönségdíjra jelölték.

 

Elite

 

 

Ugyancsak spanyol sorozat a Toy Boy (2019– ), amelynek főszereplője egy fiatal, gyönyörű és gondtalan sztripper, Hugo Beltrán, aki egy átbulizott éjszaka után egy összeégett holttest mellett ébred egy hajón. A holttest szeretőjének, Macarénának a férje. A gyilkosság elkövetésével őt vádolják, amiért 15 éves börtönbüntetésre ítélik egy erősen vitatható eljárás keretében. Hugo semmire nem emlékszik a történtekből, de abban biztos, hogy nem ő a gyilkos, csak valaki így akarja beállítani. 7 év után megjelenik nála egy fiatal ügyvéd, Triana, aki újratárgyaltatná az ügyet, lehetőséged adva neki ártatlansága bebizonyítására. A cselekmény rengeteg váratlan fordulatot tartalmaz, és bár nem ilyen témájú, de van benne egy erős meleg szál is, és az egyik színész is meleg.

 

Toy Boy

 

 

A San Francisco-i történetek (2019– ) főszereplője a középkorú Mary Ann (Laura Linney), aki két évtized után visszatér San Franciscóba, hogy újra találkozzon a maga mögött hagyott különc barátaival. Az apropót a Barbary Lane 28. tulajdonosa, Anna Madrigal 90. születésnapja adja, de nem mindenki örül Mary Ann felbukkanásának. A múlt elkezd kísérteni, és nem titok többé, hogy Madrigal asszony transznemű. Ezek a történetek természetesen nemcsak Mary Annről szólnak, hanem az egész lakóközösségről, álmokról, vágyakról, félelmekről, rossz döntésekről és elszalasztott lehetőségekről. Nekem már az is elég, hogy Ellen Page játszik benne. Érdekesség, hogy Armisted Maupin Tales of the City-regényeiből 1993-ban már készült egy sorozat San Franciscó-i történetek címmel, amelyben Mary Ann Singletont ugyancsak – az akkor 29 éves – Laura Linney alakította. A sorozatot Dorian-, GLAAD- és Queerty-díjra is jelölték.

 

Tales of the City

 

 

A Szexoktatás (2019– ) című brit sorozat főhőse a szerencsétlenkedő tinédzser, Otis Milburn (Asa Butterfield). Otis problémája, hogy képtelen maszturbálni. Legjobb barátja, Eric (Ncuti Gatwa) nyíltan meleg, anyja, Jean (Gillian Anderson) pedig egy szabad szellemű szexterapeuta. Szülei akkor váltak el, amikor rajtakapta apját az egyik páciensével, ez a trauma azóta is kísérti. A srác jó szándékú, de a társas kapcsolatok nem az erőssége, mégis tanácsot ad iskolatársának, ami meglepő módon beválik. Erre építene fel egy jól menő üzleti vállalkozást a magabiztos, de problémás Maeve (Emma Mackey), akinek az anyja drogfüggő, az apja lelépett, a bátyja pedig leginkább balhés. A sorozatot megjelenésének első hónapjában több mint 40 millióan látták, így ez a Netflix egyik legsikeresebb gyártása. Érthető, mert bár a Szexoktatás fő színtere egy középiskola, nemcsak a tinédzserek, hanem az őket terelgető felnőttek – főként szexuális eredetű – testi és lelki problémáit is megjeleníti, mindeközben pedig mindvégig rendkívül vicces marad, ugyanakkor okos is. A nézőszámok magukért beszélnek, ám a díjeső – Ncuti Gatwa BAFTA Scotland-jelölését leszámítva – eddig elkerülte a sorozatot. A nyolcvanas-kilencvenes évek tinivígjátékait megidéző atmoszféra és színészi játék mindenesetre megsüvegelendő. Jelenleg a második évad fut.

 

Sex Education

 

 

RuPaul alakítja Ruby Redet az AJ és a királynő (2020) című sorozatban, amelyben egy drag queen utazza be Amerikát egy szabadszájú és kissé ijesztő árvával az oldalán. Ruby minden városban felkeres egy klubot, ahol fellép. A sorozatot az a Michael Patrick King jegyzi, akinek a Will és Grace-t, a Szex és New Yorkot és Az élet csajos oldalát is köszönhetjük. A 2008-as születésű Izzy G. nem akármilyen alakítást nyújt az árva kislány szerepében. A tehetséges leányzó édesanyja színésznő és producer, édesapja rendező és producer, 6 évesen debütált. A szeretetről és elfogadásról szóló produkció azonban végül így sem kapott második évadot.

 

AJ and the Queen

 

 

Horváth Ádám

 

Previous post

Élőszereplős feldolgozással tér vissza Disney Herkulese

Next post

Maszkban és szigorú távolságtartással, de összeházasodott a meleg pár