Élő színház bárhol a világON – SzínházTV
A színház az itt és most művészete. Legalábbis eddig így volt. Bár a jelenidejűség megmaradt, az itt azonban mostantól bárhol lehet. A SzínházTV oldalán a világ bármely pontjáról 4K minőségben élvezhetjük élőben a legjobb magyar színházi darabokat.
Számomra a koronavírus-járvány egyik legnagyszerűbb hozadéka, hogy újra “járhatok” magyar színházi előadásokra, amire 2019 júliusa óta nem volt lehetőségem, amióta Londonba költöztem. Így tavaly novemberben, amikor megláttam, hogy élőben nézhetem a Centrál Színház New York-i komédia című darabját a SzínházTV oldalán, majd kiugrottam a bőrömből. Básti Juli, Rudolf Péter és Sztarenki Dóra a szobámban? Naná! Már regisztráltam is, jegy a kosárba, gyors online fizetés és már csak ki kellett bírnom az előadás kezdetéig.
Bár akkor ez még csak a második előadása volt a SzínházTV-nek, az online közvetítés mégis hiba nélkül elindult pontban hat órakor londoni idő szerint, majd végig tökéletes minőségben jött a kép és a hang is. A darab és a színészek pedig fantasztikusak voltak, én alig bírtam abbahagyni a nevetést. Biztos vagyok benne, hogy a többi néző is így volt ezzel, akik tényleg szó szerint a világ minden tájáról csatlakoztak. Az előadás kezdete előtt Kovács Patrícia a Centrál Színház üres nézőterén olvasta fel, hogy Amerikától Ausztráliáig hány országból vásároltak jegyet. Még Afrikából is, ami a SzínházTV csapatát is meglepte, tudtam meg Radnai Márktól, az oldal művészeti vezetőjétől.
Márkot régóta foglalkoztatta, hogyan lehetne népszerűsíteni a színházat a 21. század elején, amikor minden más művészeti ágazat megtalálta már a helyét az online térben is. A konkrét ötlettől a megvalósításig hat hónap telt el és bármilyen meglepő, a legnagyobb akadályt kezdetben pont maguk a színházak jelentették. Az igazgatók nem bíztak abban, hogy ez a platform elég izgalmas lehet a közönségnek.
A SzínházTV erre mostanra erősen rácáfolt: a közösségi oldalakon egyre nő a követő táboruk, folyamatosan bővítik a repertoárt, a heti program pedig sűrűsödik. Ebben biztosan nagy szerepe van a kiváló minőségnek is, amiből Márk nem enged. Az előadásokat 4K minőségben is lehet streamelni, a kiváló vágásokért és kameraállásokért az elmúlt években sorozat forgatásokon megismert profi filmes stáb felel, Márk őket kérte fel az előadások közvetítésére.
A New York-i komédia végén Kovács Patrícia felment a színpadra beszélgetni a színészekkel, akik már több mint másfél évtizede rendszeresen játsszák a darabot. Elmondták, hogy körülbelül 10 perccel volt rövidebb az előadás, mint általában. Hiszen nem volt élő közönség, így a nevetés és a taps is elmaradt az előadás közben. Puskás Tamás, a darab rendezője és egyik főszereplője elmondta, hogy egy vígjátéknál hatványozottan szükségük van a nézőktől jövő visszajelzésekre, hogy érezzék, működik a darab. Megkérdeztem erről Márkot is, hogy mik a színészek visszajelzései erről az új formáról.
“Kezdetben úgy éreztem, hogy feleslegesnek tartják, hiszen ők elsősorban úgy élték meg, hogy elvesztették a munkájukat, a közönséget és ez csak egy kis fájdalomcsillapításra lesz elegendő. Ahogy teltek a hetek, egyre lelkesebbek lettek és ma már kijelenthetem, hogy ezek a forgatások és közvetítések nagyon jó hangulatban telnek.”
Bár sokan alig várják, hogy a színházak újra nyissanak, a SzínházTV azután is tovább fog működni, hiszen mindig lesz olyan, aki nem jut el személyesen egy előadásra. Például a külföldön élő magyarok, akik hatványozottan szomjazzák a magyar kultúrát és színházat. Nekik egyébként jó hír, hogy ha az időeltolódás miatt nem tudnak élőben becsatlakozni, az előadás még 24 órán keresztül megtekinthető online. A SzínházTV jövőjét az is biztosítja, hogy Márkék már dolgoznak egy olyan előadáson is, ami kifejezetten a platformra készítenek. A streaming nemcsak itthon, de az egész világon meg fogja változtatni a színházról való gondolkodást.
Én személy szerint is bízom benne, hogy a kínálat tényleg csak bővülni fog és többé nem kell nélkülöznöm a magyar színházat a mindennapjaimból. Meg az olyan mondatokat, mint “Az álló faroknak nincs lelkiismerete” Básti Juli szájából és a “Nem vagy azért egy ördöglakat”, ami a Hurok című darabban hangzik el. Bagossy László rendezése zseniálisan rímel a mai magyar politikai- és közélet legfájóbb pontjaira.
Ha pedig ajánlanom kellene a januári repertoárból: a Bocs, félrement! egy térdet csapkodva nevetős előadás, amit még pár éve élőben láttam színházban. Én biztosan megnézem az Egyasszonyt is, ami korábban mindig teltházzal ment, ezért eddig nem kaptam rá jegyet. Majd akkor most.
Zsebedits Patrik