40 év után először jelenik meg HIV témájú reklám Skóciában
A Skóciában 40 év óta először sugárzott HIV-tudatosság tematikájú tévéreklám célja a HIV-vel élő emberekkel szembeni tudatlanság és megkülönböztetés elleni küzdelem.
A Terence Higgins Trust által vezetett reklámkampány azt az üzenetet közvetíti, hogy „a megbélyegzés károsabb, mint a HIV”, tájékoztatva a nyilvánosságot arról, hogy a diagnózis ma már nem jelent halálos ítéletet.
Ez az első HIV-reklám a brit kormány négy évtizeddel ezelőtti „Ne halj bele a tudatlanságba” elnevezésű kampánya óta, amelyben a földre zuhanó sírkövek szerepeltek.
A világjárvány 1980-as évekbeli tetőzése óta az orvosi kezelés ugrásszerű fejlődése lehetővé tette, hogy a vírussal élők gyógyszerekkel kimutathatatlan szintre szorítsák vissza a vírust és ugyanolyan teljes értékű életet éljenek, mint HIV-negatív társaik. A Terrence Higgins Trust szerint azonban az Egyesült Királyság lakossága nincs kellően tisztában azzal, hogy negyven év alatt jelentős előrelépés történt a kezelésben.
A YouGov által gyűjtött adatok szerint Skóciában csak az emberek 35 százaléka csókolna meg szívesen egy HIV-vel élő embert, annak ellenére, hogy a fertőzés nyállal nem is terjed. Emellett a skóciaiak közel fele szégyellné elmondani másoknak, hogy HIV-vel él.
„A kormány AIDS-felvilágosító hirdetése az 1980-as években kétségtelenül életeket mentett meg, de hosszú árnyékot is vetett rá, mivel egy egész generációt rettegésben tartott a HIV-vel kapcsolatban” – mondta Richard Angell, a Terrence Higgins Trust vezérigazgatója. „Új filmünk a skóciai HIV-vel élők közvetlen tapasztalatain alapul, akik megosztották velünk, hogy a HIV-vel kapcsolatos stigma még mindig mekkora kihívást jelent a mindennapi életükben. (…) A HIV-vel kapcsolatos jó hírek mellett tudtuk, hogy meg kell mutatnunk, hogy a HIV-vel kapcsolatos megbélyegzés milyen pusztító lehet a közvetlenül érintettek számára.”
A reklám október közepén került először adásba és erőteljes ábrázolásokat mutat be a megbélyegzésről, amelyek valós tapasztalatokon alapulnak, amelyekről a Terrence Higgins Trust értesült, beleértve egy apát, aki elhúzza a kezét a lányától, aki elmondja neki, hogy HIV-pozitív. A záró üzenet: „A megbélyegzés károsabb, mint a HIV.”
„Remélem, hogy az előttünk álló hetekben milliók látják majd a reklámunkat, és motiválttá válnak arra, hogy megismerjék a HIV-vel kapcsolatos tényeket, és elhessegessék az előítéleteket” – mondta Angell.
A skóciai közegészségügyi hivatal szerint 2022-ben 15 év óta először fordult elő, hogy Skóciában a heteroszexuálisok körében többeknél diagnosztizálták a vírust, mint a férfiakkal szexuális aktust folytató férfiak körében.
Jenni Minto, a skót kormány közegészségügyi minisztere szerint az 1980-as évek kampányai a sztereotípiák és tévhitek „káros” örökségét hagyták maguk után. „Negyven évvel ezelőtt a HIV diagnózis halálos ítéletnek számított” – folytatta Minto. „Ma a vírussal fertőzött emberek a hatékony kezelésnek köszönhetően hosszú, boldog és egészséges életet élhetnek.”
„Ez a reklámkampány fontos szerepet fog játszani azon kötelezettségvállalásunk teljesítésében, hogy 2030-ra megszüntessük a HIV terjedését Skóciában.”