Az idén 75 éves brit zeneszerző, Andrew Lloyd Webber (1948. március 22-én született) legújabb darabjaiban egyáltalán nem tabu a férfiak közötti szerelem.
A szivárvány színei már Webber első musicaljében, a József és a színes szélesvásznú álomkabátban (az első előadás 1968-ban volt, a West End-i premier pedig 1973-ban) szerepet kaptak: „Arannyal szőtt / kabát volt rajtam, / száz színben játszott / kívül és belül.” (Blum Tamás fordítása). A József a londoni Szent Pál-székesegyházban is látható volt. Webber így írt erről az önéletrajzában (Maszk nélkül, XXI. Század Kiadó, 2018., Horváth M. Zsanett fordítása): „Martin Sullivan tiszteletes, Sir Christopher Wren mesterművének, a Szent Pál-székesegyháznak az Új-Zélandon született esperese egyáltalán nem kifogásolta a Jézus nevében történő hírverést. A Pop-In nevű nyári ifjúsági fesztivált azzal nyitotta meg, hogy kötélen leereszkedett a székesegyház nyugati homlokzatáról. A hagyományőrzők nem repestek az örömtől. A nyugat-londoni St. Paul-iskolát és a székesegyházat történelmi kapocs kötötte össze, és Sullivan tiszteletes úgy vélte, hogy a József a nyári tivornya tökéletes lezárása lesz. Nem kevés homlok ráncolódott össze, amikor bejelentették, hogy november 9-én egy popkantátát fognak előadni a székesegyházban – ez minimum a nagy londoni tűzvésszel volt egyenértékű.” A musical talán legismertebb dala, amely igazán népszerűvé Jason Donovan előadásában vált (vele 1992-ben mutatták be a musical új változatát a London Palladiumban), a slágerlistákra is felkerült. A dalról az alábbi emlék is olvasható a zeneszerző önéletrajzában: „Zárójelben megjegyzem, hogy 2002-ben az Any Dream Will Do című dalt váratlan irányból érte támadás. Canterbury érseke, dr. Rowan Williams az éves Dimbleby-előadást (Dimbleby Lecture) választotta arra, hogy megkérdőjelezze a dalszöveget, amiért abban arról van szó, hogy »a személyes célok pusztán a bennünk rejlő potenciált élesztik fel, mindegy, hogy mi a szívünk vágya«. Ezzel sikerült felkavarnia a kedélyeket, és Tim [Rice, a dalszövegíró] nem volt elragadtatva. Ha már a szőrszálhasogatásnál tartunk, engem a dalszöveg pesszimizmusa zavar: »Hadd térjek vissza a kezdethez, / kialszik a fény, / az álom kiég. / A világ és én / még mindig várunk, / habozunk, / álmodni elég.« Érdekes, hogy az eredeti Colt Court-i verzióban a dalszöveg úgy szólt, hogy »kialszik az álom«, nem a »fény«. Kíváncsi lennék, vajon hány iskolás gyerek volt tudatában annak, hogy amit éveken át vidáman énekeltek, az Tim kiábrándult textusa – tehát egyáltalán nem egy derűs dalszöveg.”
Andrew Lloyd Webber Rocksuli című musicaljét 2015-ben mutatták be New Yorkban, 2016-ban pedig Londonban. A magyarországi bemutatóra 2018-ban került sor. Az előadás alapja a 2003-as Jack Black-féle film volt. A musical egyik lányszereplője, Tomika igen félénk, aki szinte sosem beszélget társaival. Persze kiderül, hogy nagyon tehetséges énekes. A filmben Tomika biológiai szülei szerepelnek, azonban a musicalben egy férfipár örökbefogadott lányaként ismerjük meg őt.
Hamupipőke története már iskolásként érdekelte Webbert; az akkor előadott Hamupipőke és a paszuly című iskolai darabhoz komponált zenét. A 2010-es évek második felében pedig egy újraértelmezett Hamupipőke-történet zeneszerzője lett Andrew Lloyd Webber.
A Cinderella című musical első felvételei 2019-ben jelentek meg. A darab londoni bemutatóját a West Enden a koronavírus miatt többször el kellett halasztani, végül 2021 nyarán volt a premier. Az eredeti mese vezérszála megmaradt, de az alkotók több ponton is modernizálták a történetet, frissítették a karaktereket. Ebben Webber társa a dalszövegíró David Zippel (több musicalen dolgoztak már együtt) és Emerald Fennell volt, aki megálmodta ezt a kortárs történetet, és aki az Ígéretes fiatal nő című film forgatókönyvéért 2021-ben Oscar-díjat kapott.
A francia városban, Belleville-ben él a királynő és másodszülött fia, Sebastian. A trónörökös hercegről, Prince Charmingról azt gondolják, hogy egy sárkánnyal való küzdelem során meghalt, így Sebastianra vár a trón. A fiú legjobb barátja Cinderella, aki szülei elvesztése óta mostohaanyjával és az ő két lányával (Marie és Adele) él. Cinderella nem a Disney rajzfilmből ismert szelíd kislány, hanem igazi lázadó, őszinte, Doc Martens bakancsot és fekete csipkét hordó fiatal. (Így jellemezte karakterét Carrie Hope Fletcher, a londoni előadás Cinderellája a musicalről készült programfüzetben.) A Sebastian és Cinderella közötti vonzalom egyértelmű, de a szerelem beteljesülése nem megy könnyen. Az első felvonásban hangzik el a musical talán legszebb dala Sebastiantól, az „Only You, Lonely You”, amely mindezt meg is erősíti a nézőben.
Sebastian a trón várományosaként azonban nem menekülhet a házasságtól. A mostohaanya erőszakosságának (is) köszönhetően így Cinderella egyik mostohatestvére, Adele lesz a menyasszony. De az esküvőt megzavarja egy váratlan vendég, Prince Charming. A halottnak hitt valódi trónörökös ugyanis visszatért, és (a coming out mellett) bemutatja élete szerelmét, Duc de Violette-t a „Man’s Man” című dalban. A mostohaanya ebben a fordulatban a királyság végét látja, ironikusan meg is jegyzi ezt a királynőnek, aki viszont nem így érez. Úgy gondolja, hogy birodalmának így két kiváló férfi lesz majd a vezetője, és Belleville a „Szerelem városa”-ként lesz ismert. Természetesen a trónörökös visszatérése megmenti Sebastiant a kierőszakolt házasságtól, és beteljesülhet Cinderella és a fiú szerelme.
View this post on Instagram
A The Guardian kritikájában kiemelte, hogy az előadás a klasszikus tündérmesék túlidealizált karaktereinek hibáit is megmutatja, szemtelenül szatirikus, ugyanakkor mély tartalmú dalszövegekkel, gyönyörű, változatos, több stílust is kipróbáló dallamokkal (keringő, ballada, rock, sanzon) ragadja magával a nézőt.
A Cinderella című musicalt Londonban a Gillian Lynne Theatre-ben láthatták a nézők 2021 augusztusa és 2022 júniusa között. New Yorkban, a Broadwayn pedig 2023 februárjától (illetve március 23-tól, a hivatalos premier napjától) élvezhető az előadás az Imperial Theatre-ben Bad Cinderella címmel.
A musicalben elhangzó dalokat az elmúlt két évben már sokan feldolgozták. A London Gay Men’s Chorus is előadta a „Marry For Love” című dalt azzal az üzenettel, hogy valóban szerelemből házasodj!
Molnár Zoltán