Történelmet írt a Holdfény az Oscar-gálán
LMBTQ témájú film az Oscar történetében először nyerte el a legjobb filmnek járó aranyszobrot.
Barry Jenkins filmje úgy érinti a faji kérdést, a szexualitást, és az elszigeteltséget, ahogyan azt csak ritkán ábrázolják a mozifilmek. A független dráma egyszerre nyílt és szinte fojtogatóan bensőséges, miközben erőteljes társadalmi látlelet az amerikai valóságról. (A Holdfény kapcsán született részletes kritikánkat ITT találjátok.)
A Holdfény egyik titka, hogy a hasonló történetek hiányoznak az amerikai filmgyártásból. Nagyon ritkán készül olyan darab, ami a szegénynegyedekben élő, afroamerikai kamaszok felnőtté válásáról szólna. A Holdfény már korábban elsöprő kritikai sikert aratott. Az író-rendező Jenkinst, aki a legjobb adaptált forgatókönyv Oscar-díját is megkapta, a szakma az év felfedezettjeként, egyben az afroamerikai filmgyártás megújítójaként ünnepli.
2005-ben Ang Lee Túl a barátságon című drámája egyszer már közel járt ahhoz, hogy LMBTQ témájú darabként a legjobb filmnek járó díjat bezsebelje az Oscar-gálán, akkor azonban az Ütközésekkel szemben nem tudott nyerni. Idén is volt rá esély, hogy érdemei ellenére a Holdfényt majd le tudja nyomni egy sztárparádét felvonultató mainstream hollywoodi film, ez azonban most nem történt meg. Övé tehát a legjobb filmnek járó Oscar, a legjobb adaptált forgatókönyv díja, valamint a drogdíler apafigurát játszó Mahershala Ali révén a legjobb mellékszereplőnek járó Oscar-díj is.
Az idei gála magyar győzelmet is hozott, a legjobb rövidfilm kategóriában Deák Kristóf filmje, a Mindenkiért nyert. A rendező azt mondta, amikor átvette a díjat, hogy próbáljuk úgy nevelni a gyerekeket, hogy büszkék lehessünk rájuk.
Erre a díjátadóra azonban mindenki a kínos baki miatt fog emlékezni, ami a Holdfény és a másik nagy esélyes, a Kaliforniai álom párharcát látszott eldönteni. Miután a legjobb rendezőnek járó díjat a Kaliforniai álomért Damien Chazelle vehette át, a fél világ izgulhatott azon, hogy a két film közül végül melyik nyeri az Oscart.
Amikor pedig Faye Dunaway és Warren Beatty bejelentette, hogy a legfontosabb díj nyertese Chazelle filmje, a Kaliforniai álom készítői felmentek a színpadra – és csak ekkor derült ki, hogy tévedés történt, és az igazi nyertes mégis a Holdfény. Kínos.
I'm dead at this whole thing 😂💀 #Oscars pic.twitter.com/3qN7Z9zdNL
— Funny Vines (@FunnyVines) February 27, 2017
Mi azonban abban a ritka szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Holdfény című filmet nem csak hogy bemutatták itthon, hanem javában játsszák a mozik. Így aki még nem látta, azt csak arra tudjuk biztatni, hogy ne szalassza el az alkalmat, hogy az első Oscar-díjas LMBTQ filmet itthon, szélesvásznon lássa. Gyerünk a moziba be!
Holdfény (16) magyar feliratos előzetes
Little, Chiron és Black. Három név, melyek ugyanazon embernek három különböző életszakaszát jelölik meg, végigkísérve jellem- és személyiségfejlődésének legf…