Román fiúk az erdőben – A néma völgy
A néma völgy nem csak egy szépen fényképezett, izgalmas bűnügyi sorozat, hanem mindezek mellé emberi történeteket is kínál. Ezekre erősen rányomja bélyegét a kortárs román közgondolkodás, benne az erős félelemmel a melegség vállalásától, ami jól megmutatkozik a Filip és Horia egymáshoz és a környezetükhöz való viszonyában, és a szülők sem könnyítik meg a dolgukat.
A két középiskolás jóbarát azért megy a Brassó környéki erdőkbe, hogy amíg Horia a krosszmotor versenyére készül, addig Filip videót készítsen róla a YouTube-ra. Amikor már nem tudnak uralkodni az érzelmeiken, a közeli faházban egymásnak esnek, ám a szerelmi légyottnak egy négyes gyilkosság vet véget. A tettes kiszúrja őket, ezért menekülőre kell fogniuk, majd némi előnyre szert téve elrejtőznek. Egy hirtelen ötlettől vezérelve Horia az ismeretlen mögé kerül és egy kővel leüti, a gyilkos fegyvert pedig a patakba dobja. A fiúk megbeszélik, hogy a látottakat senkinek nem mondják el, mert félő, az is kiderülne, ami kettejük között történt. A dolgot némileg megnehezíti, hogy Filip gyámja, egyben nagynénje, Elena (Rodica Lazar – A hegyek szigete, Koravén ifjúság) az ügyész-helyettes és őt bízzák meg a nyomozással.
Kiderül, hogy az elkövető egy profi, az áldozatok pedig mind a helyi roma közösség tagjai és a drogügyletekkel foglalkozó Jartea (Ovidiu Niculescu – 6,9 a Richter-skálán, Az utolsó ellenség) emberei voltak. Mivel egyiküket az elhárítás szervezte be, ők is beszállnak a nyomozásba, új főnökük, a karrierista Robert (Emilian Oprea – Miért én?, Kutyák) pedig úgy tesz, mintha mindenben támogatná Elenát, miközben ahol csak tud, keresztbe tesz neki. A nőnek más problémája is van, Filip ugyanis őt hibáztatja, amiért drogfüggő anyja börtönbe került. Kérdésként merül fel, hogy a fiúk közül melyik fog előbb összeomlani a súlyos titok terhe alatt.
Az alap konfliktust a közösségben uralkodó homofóbia okozza, ami miatt a két fiú senkinek nem mer beszélni a látottakról, holott ez jelentősen megkönnyítené a nyomozást. Filip ugyan titkolja melegségét, de legalább az anyjának elmondja, amikor meglátogatja őt a börtönben. Horia szerint egyszeri alkalomról van szó, ő nem meleg, csak egyszerűen Filip bűvkörébe került, aki akarata ellenére vette rá a faházban történtekre. Hol közömbösséget színlel, hol pedig megalázza a másikat az iskolatársak előtt, hogy elnyerje a bizalmukat, nem kevés szenvedést okozva ezzel mindkettőjüknek. Furcsa viselkedésük a felnőtteknek is feltűnik, ami újabb problémákhoz vezet, a tettes eközben szabadon mászkál, merthogy a fejbeverés nem volt halálos. Felelőtlenség lenne azt állítani, hogy mások azonnal rohantak volna a rendőrségre, de tény, a nyomozás már csak a melegségük miatt is nehezen halad(t) és vajon hány ilyen eset lehet a valóságban.
Az ötlet nem Romániából ered, hanem északról, Norvégiából, ahol 2014-ben mutatták be a 6 részes Øyevitne (Szemtanúk) című thrillersorozatot, mely a skandináv krimik valamennyi erényét felvonultatja, ráadásul 18-as korhatár-besorolású. Nem véletlen, hogy később a franciák is átvették és természetesen az amerikaiak is. A román változatot a fanyar humor, a szikárság, a hiteles korrajz és az erős társadalomkritika jellemzi, a térség filmművészetét tekintve a román egyébként is egy még sajátosabb, külön világ, amit egyáltalán nem nehéz (meg)szeretni. A táj, a városi környezet és a cselekmény helyi viszonyokra történő átirata alapján egyébként nálunk is játszódhatna.
Filip anyjából inkább a féltés beszél, mert tudja, mi vár a fiára, és valószínűleg a börtön falai között ezen bőven van ideje gondolkodni. Bár állítja, hogy szereti fiát és mindenhogy elfogadja, erősen bízik a dolog ideiglenes jellegében. Elena egy kemény, határozott nő, akinek fontos a karrier és az elismerés, talán nem véletlen, hogy a fiút inkább a férje érti meg, akinek fel kellett adnia korábbi életét, amikor Brassóba költöztek. Horia konzervatív gondolkodású apja kemény férfit akar nevelni fiából, ezért hallani sem akar a melegségről vagy bármiről, ami szerinte nem normális.
A sorozat bemutatja a roma közösséget is, ahol a jobb élet reményében sokan választják a bűnözést, miközben istenfélő, hagyománytisztelő emberekről van szó. Velük szemben ott állnak a karrierista bűnüldözők is, akik nem tesznek különbséget bűnöző és bűnöző között, hanem kizárólag a saját szakmai előmenetelük érdekében cselekszenek, sokszor áthágva a törvényt és eltiporva másokat. Mindent átjár a korrupció, mindenki sütögeti a maga pecsenyéjét és próbálja a legtöbb hasznot kihozni a rendszerből. A férfiak uralta világban nem szívesen látnak egy okos és tehetséges nőt, akinek sokszorosan kell bizonyítania, elhanyagolva ezzel a családot, a kapcsolatokat. Vannak itt rétegek, mélységek és magasságok is.
A kortárs román film rajongói számára ismerősek lehetnek a nevek, jóféle, szórakoztató darabhoz van szerencsénk, ami persze közel sem tökéletes. Bár úgy tűnhetne, a fenti karaktereknek jól megírt, kerek története van, ez azonban nem, vagy csak részben jelenik meg a sorozatban – bár az is tény, a négy rész kevesebb, mint az eredetié vagy más feldolgozásoké volt, és valószínűleg pénzből sem jutott annyi. Néhány jelenet szappanopera jellegű, a színészek mintha nem kaptak volna megfelelő instrukciót vagy egyszerűen csak nincs mit mondaniuk egymásnak. A magyar szinkron kissé hullámzó, olykor majdnem annyira érzelemmentes, mint a VHS-korszakban a hangalámondás. Ezektől eltekintve kellően izgalmas volt ahhoz, hogy végig lekössön, akinek pedig esetleg megtetszett a Filipet alakító Theodor Soptelea, az a Voyagers című 2021-es sci-fiben csípheti el őt (talán valamikor itthon is) Colin Farrell, Tye Sheridan és Lily-Rose Depp társaságában.
Hujber Ádám
Elérhető az HBO GO kínálatában. Próbáld ki hűségidő nélkül!