Reagált a Szivárványcsaládokért Alapítvány a Médiahatóság eljárására
Tegnap esti Híradójában számolt be róla az RTL Klub, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság eljárást indított az RTL Magyarország ellen, amiért decembertől kezdve leadták a Háttér Társaság által készített, szivárványcsaládokról szóló társadalmi célú hirdetést.
A hatóság a gyerekek védelmére hivatkozva indította el az eljárást. A Háttér Társaság szerint a hatóság el akarja hallgattatni az LMBTQ-szervezeteket és megakadályozni, hogy a kérdésről érdemi vitát lehessen folytatni, az RTL Magyarország álláspontja szerint a hirdetés nem csak 16 éven felülieknek mutatható be, ezért a sugárzás jogszerű volt.
A helyzetre reagált a Szivárványcsaládokért Alapítvány is. Egyrészt kiemelik, hogy a felvételen csupán kisgyermeket nevelő szülők beszéltek a mindennapjaikról és szakértők segítségével cáfolták a közkeletű tévedéseket a szivárványcsaládokkal kapcsolatban.
Másrészt az eljárással kapcsolatban több kérdést is felvetnek. „Hogyan, vagy mivel árthatna a gyerekeknek, amikor szülők és szakértők arról beszélnek, hogy a családi kapcsolat alapja a szeretet és a törődés? Hogyan lehetne káros tartalom, amikor egy bölcsődei gondozó, vagy egy évtizedes rutinnal bíró tanár arról beszél, hogy minden kisgyermeknek egyenlő bánásmódra van szüksége, és nem szabad megkülönböztetni őket? Miért csak este 21 óra után fejthetné ki az MTA egyik elismert kutatója, hogy a szülőség az odaadó törődésen alapul?” – kérdezi az alapítvány.
A teljes közlemény:
Magyarországon több száz azonos nemű pár nevel gyermeket. Ők a szivárványcsaládok. Így kezdődött az a kisfilm, amit az ország legnézettebb tévétársasága, az RTL Klub is bemutatott társadalmi célú hirdetésként. Kisgyermeket nevelő szülők beszéltek benne a mindennapjaikról, és szakértők segítségével cáfolták a leggyakoribb félreértéseket, tévedéseket a szivárványcsaládokkal kapcsolatban. Először vált láthatóvá a magyar családok egy olyan népes csoportja, akiket hátrányosan érintenek a tavaly karácsony előtt elfogadott törvénymódosítások – és akik korábban keveset szerepeltek nyilvánosságban.
Miért is tették volna? Ugyanúgy élik az életüket, mint az összes többi család Magyarországon. Nevelik a gyereküket. Kakaót főznek, pelenkázzák, bölcsődébe, óvodába vagy iskolába hordják. Büszkén küldenek róla videót a járvány miatt ritkábban látott nagyszülőknek. Ajándékot csomagolnak neki karácsonyra, és gombóc van a torkukban, amikor szépen mondja a verset az iskolai ünnepségen. Újra meg újra felkelnek az éjszaka közepén megsimítani a homlokát, ha lázas. Családok. Ugyanolyanok, mint a többi. És a saját akaratukon kívül néha mégsem olyanok. Például amikor alaptörvénybe írják, hogy ők nem számítanak családnak. Vagy amikor pusztán amiatt, hogy kit szeretnek, kétségbe vonják, hogy jó szüleik-e a gyermekeiknek. Vagy amikor egy állami hatóság eljárást indít a televízió ellen, ami kiáll mellettük, hogy mások is láthassák: több száz olyan kisgyerek és család van, akik a saját bőrükön érzik, amikor a politika célkeresztjébe kerülnek.
A Médiahatóság eljárásáról szóló hír alatt sorakoznak a kommentek. Van, aki azt emeli ki, hogy a 9 éves kisfiával és 14 éves kislányával látta a kisfilmet, és tök jót beszélgettek utána a szeretetről. Sokan azt kifogásolják, hogy a szintén társadalmi célú hirdetésként vetített gyűlöletkeltő reklámok ellen nem lépett fel az NMHH, pedig azok szerintük tényleg károsak a gyerekekre.
Nekünk kérdéseink vannak. Hogyan, vagy mivel árthatna a gyerekeknek, amikor szülők és szakértők arról beszélnek, hogy a családi kapcsolat alapja a szeretet és a törődés? Hogyan lehetne káros tartalom, amikor egy bölcsődei gondozó, vagy egy évtizedes rutinnal bíró tanár arról beszél, hogy minden kisgyermeknek egyenlő bánásmódra van szüksége, és nem szabad megkülönböztetni őket? Miért csak este 21 óra után fejthetné ki az MTA egyik elismert kutatója, hogy a szülőség az odaadó törődésen alapul?
A Szivárványcsaládokért Alapítványnál mi úgy gondoljuk, hogy ha szeretetről, törődésről és elfogadásról beszélünk, az nem “feloldatlan feszültséget” kelt (idézet az NMHH indoklásából), hanem segít megérteni egymást. A #acsaládazcsalád kampánynak épp az volt a célja, hogy beinduljon ez a párbeszéd. Az eddig csatlakozó 140 márka és nagykövetség kiállása, a megszámlálhatatlan támogató hozzászólás, üzenet, megosztás és profilkép módosítás az összes magyar szivárványcsaládnak fontos üzenet: nem vagyunk egyedül.
A Facebook-bejegyzés végén azt is hozzáteszik, hogyan segíthetjük munkájukat és láthatóságukat:
A Háttér Társaság teljes videója itt tekinthető meg: