Mindenkinek van rejtegetnivalója – Megfigyelők
Kelemen Kristóf a magyar társadalom működésére fókuszál, a közelmúltnak egy olyan fejezetére, amelyről még sokaknak vannak saját emlékeik. A Trafóban színpadra állított Megfigyelők című darabbal előjönnek azok az emlékek, amelyekhez könnyen találhatnak kapcsolódási pontot a fiatal generáció tagjai is.
A Megfigyelők a hatvanas évek Magyarországán játszódik, ahol az állambiztonság figyelteti Michael Besenczyt. A magyar származású, angol férfi filmrendezést tanul a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és alapos a gyanú, hogy a vendéghallgató az angol hírszerzésnek kémkedik. A nem csak a nőkhöz vonzódó Besenczy esetében feladatot kapnak a róla jelentő megfigyelők: alakítsanak ki mély, bizalmas, akár erotikus kapcsolatot a célszeméllyel, és szállítsanak róla kompromittáló információkat. De bármennyire jól teljesítsenek is, az informátorok sem bújhatnak el egymás és az állambiztonság figyelő tekintete elől. Az ember pedig törékennyé válhat, ha a megfigyelt személy pillantásában hirtelen legsötétebb félelmeivel néz szembe.
Mert mindenkinek van valami rejtegetnivalója. Az operatív munka során az lesz sikeres, aki feloldódik és hiteles marad a különböző szerepekben: a privát életben nem kelt gyanút, megnyeri magának a célszemélyt, és a tartótisztje is megbízik benne.
Darabjához Kelemen Kristóf alaposan beleásta magát az állambiztonsági megfigyelések világába. A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájában ez is volt a kutatási témája, az egyetem rendszerváltás előtti történetével foglalkozott: járta a levéltárakat, készített interjúkat, kereste az eddig nem ismert történeteket. Ahogy erről a szinhaz.hu portálnak maga is elmesélte, kevés használható anyag került elő az SZFE-ről, sejtése szerint több lehetett, de végül eltűntek a rendszerváltás idején.
Munkája során talált rá az egyetem egy magyar származású angol vendéghallgatójára, akit a korszakban több személlyel is megfigyeltettek – erről több száz oldalas, töredékes anyag szól. Ezekben a jelentésekben pedig érzékeny adatok is felbukkannak, köztük szexuális szokásokra vonatkozók is. A személyiségi jogok miatt csak kitakarásokkal kutathatóvá vált iratok aztán beindították a fantáziáját, ebből írta meg a Megfigyelők történetét.
A Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk című darab és a Pálinkás Bence Györggyel közösen készített Magyar akác után Kelemen Kristóf újra rávilágít tehát a magyar társadalom működésére. A rendező a Megfigyelőkért megkapta a Kortárs Magyar Dráma-díjat, az előadást jelölték a Halász Péter-díjra, és a Színikritikusok Díját két kategóriában nyerte el, megosztva, mint legjobb új magyar dráma és mint legjobb független színházi előadás.
A Megfigyelők legközelebb január 24-én látható a Trafóban.