Kultúra

„Könnyen el tudok érzékenyülni néhány karakter miatt” – Interjú Ramin Djawadival, a Trónok harca zeneszerzőjével

Tagadhatatlan, hogy minden idők egyik legsikeresebb sorozatának, a Trónok harcának egyik varázsa a zenéje. A főcím dallamait mindenki ismeri, a sorozat nézői pedig minden bizonnyal nem egyszer játszották már el a karmester szerepét az intro alatt. Tudjuk. Nekik lehet zseniális hír, hogy május 18-án hazánkba érkezik a Game of Thrones: Live Concert Experience koncertsorozat, melynek különleges látványvilágot ígérő műsorán a nagyzenekart a német-iráni származású Ramin Djawadi, a Trónok harca zeneszerzője vezeti. A mesterről a munka menetéről, a legnehezebben megélt jelenetekről, a műsorról és persze a nyolcadik évad végéről beszélgettünk.

Kezdjük a legfontosabb kérdéssel, ami a legjobban érdekel mindenkit: milyen lesz a befejezés?

Nem tudom, de ellenkező esetben sem mondhatnék semmit. De teljesen őszinte tudok veled lenni, mert pont annyit tudok, mint bárki más. És pont annyira vagyok kíváncsi is! Én is alig várom, hogy lássam, hogy mi fog történni.

Van álombefejezésed?

Az ilyen álmokat már feladtam. Bármikor biztos voltam benne, hogy merre tart a sorozat, végül mindig tévedtem. Egyszerűen többé már nem gondolkodom azon, mi fog történni. Csak várom, hogy láthassam és meglepődhessek.

Akkor ezek szerint még nem kezdtél el zenét írni a nyolcadik évadhoz. Hogy történik amúgy a munka? Megkapod az epizódokat, vagy először a forgatókönyveket?

Csak azután kerülök a képbe, amikor már befejeződtek a forgatások, a forgatókönyvekkel én nem dolgozom. Először megkapom az epizódok nyers vágatát, amiket megnézek Daviddel és Bennel [David Benioff és D. B. Weiss, a sorozat rendezői – a szerk.]. Ezután megtárgyalunk minden jelenetet és beszélgetünk a zenéről is. Aztán megírom a zenét, ők pedig visszajönnek, meghallgatják és berakják a show-ba.

Ramin Djawadi

Mennyi beleszólásuk van a munkába?

Ez egy nagyon kreatív procedúra, amiben David és Daniel nagyon nagy szerepet kapnak. Emellett mindig csodálatos elképzelésük van a zenével kapcsolatban, és nagyon jó útmutatást tudnak adni ahhoz, hogy mit és hogyan írjak meg egy jelenethez. Nagyon fontos támaszt jelentenek számomra az alkotómunka során.

Zeneszerzés közben hogyan gondolkozol?

A zenével a nézőt fel lehet készíteni bizonyos érzésekre vagy jelenetekre, és irányt lehet neki mutatni. Jó példa lehet a Vörös nász, ahol érezheted, hogy ez a hangulatú zene nem való ebbe a jelenetbe, valami itt nem stimmel, itt valami baj lesz.

Volt más emlékezetes jelenet, amin különleges volt dolgozni?

Ami először eszembe jut, az Daenerys és Havas Jon szerelmi jelenete az elmúlt évadból. Mindkettejüknek megvolt már a maga története a maga csapatával, de akartunk egy jelenetet, amiben csak ők vannak, ami csak róluk szól. Kettejük párosa az egész hetedik évad izgalmas kihívása volt: be kellett mutatni, hogyan közelednek szép lassan egymáshoz, ezt pedig már jóval a szerelmes jelenet előtt el kellett kezdenünk. Trükkös volt úgy megírni a zenét, hogy ne áruljuk el, mi lesz a végkifejlet.

Mi a helyzet az olyan jelenetekkel, amik más miatt nehezek? Például érzelmileg. Volt ilyenre példa?

Igen, könnyen el tudok érzékenyülni néhány karakter miatt. Nagyon kötődöm a sorozathoz, hiszen én számtalanszor megnézem a jeleneteket, zenét írok hozzájuk, magamat is a jelenetbe helyezem. Vagyis tényleg részese vagyok a Trónok harcának, ami miatt nagyon érzelemdús tud lenni a munka.

A legnehezebb jelenet ilyen szempontból az volt, mikor megölték Stannis lányát. Torokszorító élmény volt. Hiszen ebben a sorozatban szinte mindenki tett már valami rosszat, kivéve ezt a kicsi lányt, aki tényleg nem ártott senkinek, és mégis ő halt meg. Nagyon nehéz jelenet volt. Tényleg mellbe vágott.

Van egy ikonikus nyitózenénk. A rajongók biztosan várnak egy igen ikonikus zárózenét is. Nem túl nagy a nyomás ilyenkor? Gondolkoztál egyáltalán már a nagy lezáró művön?

Hogy őszinte legyek, nem. Általában elég az a nyomás, hogy minden évadban megfelelő legyen a zene, és hogy egyre jobb legyen, fejlődjön és építkezzen. Nem ismerem a nyolcadik évad sztoriját, de remélem, hogy az egész évadnak remek zenét tudunk majd szerezni. Majd a jövő eldönti, hogy mit hoz magával a történet.

Ramin Djawadi

Kicsit beszéljünk a koncertről. Hogyan varázsolsz egy egész dimenziót egy arénába?

Nehezen! Sokat dolgoztunk ezen a műsoron, több, mint három évbe telt összerakni. Rengeteg zenéből kellett válogatni és egyesíteni őket egy kétórás műsorba. Bonyolult feladat, hiszen jelenetről jelenetre ugrálunk, de valahogy egységet kellett teremteni. Idén Európába visszük a show-t, a helyzet pedig még nehezebb, hiszen időközben megjelent a hetedik évad, így abból is kellett építkeznünk. A szerelmi jelenetet például mindenképpen be akartam illeszteni. Újra kellett gondolni mindent. Maga a koncert visszavisz minket az első évadig, majd végigvisz minket egészen a hetedikig. Jó bemelegítés a befejező évadhoz. Emellett a koncerten elhangzanak olyan darabok is, amik nem kerültek be a sorozatba, se a filmzenei albumra. Remélem, ez is tetszeni fog az embereknek.

Milyen logika mentén választottátok ki a dalokat? Elég sok rajongói kedvenc van, ezt számításba vettétek?

A műsor összeállítása során a legnagyobb tudásunkkal próbáltunk feldolgozni minden karaktert és a történet minden fontos fordulópontját. Illetve természetesen fontos volt az, hogy bekerüljenek a nagyobb zenei darabok, mint például az évadok lezárásai. Tavaly több olyan emberrel beszéltem, akik ott voltak a koncerten, de nem látták a sorozatot, aztán a műsor miatt mégis úgy döntöttek, hogy elkezdik nézni. Mások, akik már látták, pedig sokszor újranézik az egészet, mert elmondásuk szerint jó volt ismét látni néhány jelenetet, illetve azt, hogy a karakterek mennyire messze is jutottak az idők során.

Te újra szoktad nézni a sorozatot?

Nem. A műsor összeállítása alatt természetesen rengeteget brainstormingoltunk, és sokan újra is nézték az összes évadot, de én nem.

Nehéz lehet a helyzeted a barátaid miatt. Gondolom, rengeteget nyaggatnak, hogy mi fog történni.

Igen, folyton kérdezősködnek, hogy mi következik, de én hiszek a meglepetés erejében, és hogy akkor lehet igazán meglepődni, ha a saját szemeddel látod, mi történik. Így szigorúnak kell maradnom és nem szabad mondanom semmit.

Említetted, hogy nem tudsz semmit a sorozat végéről és hogy nincs álombefejezésed… De valakinek csak drukkolsz, nem?

Én csak hátra akarok dőlni és látni, mi történik. Tényleg fogalmam sincs.

Szóval akkor akár leírhatjuk azt is, hogy te a Jégkirálynak drukkolsz?

(Nevet) Inkább írd azt, hogy „I know nothing!”

Game of Thrones: Live Concert Experience featuring Ramin Djawadi

  1. május 18.

Papp László Budapest Sportaréna

www.livenation.com

Kanicsár Ádám Andárs

Instagram: @kanicsar

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin