Inkább a környezetünk inspirál, mint mások
A Flying Objects Design Studio, ahogy az egyik alapító, Húnfalvi András mondja, felkerült a térképre: első komoly megrendelésükkel a dizájnszakma legrangosabb díját, a Red Dot Design Awardot hozhatták haza. Erről, a hivatásáról és a jövőről kérdeztük az alapítót, aki azt is megosztotta velünk, hogyan kell belevágni egy sikeres, friss és fiatal vállalkozásba.
Hogyan születik meg egy dizájnstúdió?
A mi esetünkben a kezdetekhez egyenes út vezetett, hiszen csoporttársak voltunk a MOME formatervezés szakán. Mivel sokszor kellett kis csapatokban dolgozni, rájöttünk, hogy nagyon jól tudunk együttműködni és hasonlóan gondolkodunk a szakmáról is. Így kerültünk ki Erasmussal a holland ArtEz Institute of the Arts-ra is. Már másodévben egyértelmű volt számunkra, hogy szeretnénk egy stúdiót alapítani és önállóan tervezni. Ezt szem előtt tartva keményen dolgoztunk a megrendeléseken és a saját termékeinken már az egyetem alatt is. Honnan jött a Flying Objects név? Azon túl, hogy a Flyingnak van egy másodlagos értelme, az is hozzá tartozik a történethez, hogy kicsit rá vagyunk kattanva az UFO-kra is. Így több rétege is van ennek a névnek.
Munkátok során kik inspiráltak titeket?
A szerethető minimalizmus, a letisztultság áll hozzánk talán a legközelebb, ezt pedig a skandináv és német klasszikusok csinálták talán a legjobban. Ilyen például Arne Jacobsen és Dieter Rams. Vele szerencsére sikerült találkoznunk is a MOME jóvoltából, ami óriási élmény volt számunkra. Úgy érezzük azonban, hogy egy dizájnernek egyszerűen muszáj mindig nyitottnak lenni, befogadóan állni a környezetéhez, mert enélkül csak öncélú tárgyak jönnek létre. Mondhatjuk, hogy inkább a környezetünk inspirál, mint mások.
Volt olyan pillanat az elején, amikor azt mondtátok, inkább nem csináljátok?
Nem, de ezt nem is engedhettük volna meg magunknak. Egyszerűen ezt akartuk csinálni és ennek nincs más útja, mint a kitartás.
Ha most kezdenétek bele a vállalkozásotokba, mit csinálnátok máshogyan?
Konkrétumokat nem tudunk kiemelni, biztosan van ilyen is. Nem szakmai dolgokról van szó, hanem inkább a vállalkozás vezetéséről. Ebben nyilván van olyan, amit a mai tapasztalatunkkal már máshogy csinálnánk. Ez egy út, amit végig kellett járni és még sok tanulás áll előttünk is.
Hogyan kell elképzelni egy dizájn megszületését?
Mennyi brainstorming van mögötte? Minden tervezés más és más, de van egy jól körülírt tervezési folyamatunk, így teljesen átlátható az ügyfeleink számára, hogy mikor mi történik éppen és miért. A formatervezés olyan, mint bármilyen kreatív munka. A sikert nem az adja, hogy valaki szórja az ötleteket és nagyon érzi a formát, a trendeket, hanem az, hogy ezt képes legyen elvinni a végéig. A brainstorming szakasz nyilván a leginspirálóbb, legszabadabb, de ez a folyamatnak csak egy pici része, kb. 10 %. 90% pedig diplomácia, egyeztetés és munka.
Könnyen megy a közös munka vagy azért akadnak nézeteltérések?
A csapatunk olyan emberekből áll, akik a nézeteltéréseket a helyén tudják kezelni. A képességeink kiegészítik egymást, így elengedhetetlen az, hogy együttműködjünk. Általában az irodában nagyon jó a hangulat, és abban hiszünk, hogy ennek így is kell lennie. A dizájnereket szeretik úgy elképzelni, mint egy elefántcsonttoronyban ülő, magányos lángelmét, aki valamiféle transzban alkot. A dizájn pedig nem ilyen. A tervezés csapatjáték, ahol nagyon sok emberrel kell együttműködni a megrendelőtől a gyártókig.
2015-ben két fontos szakmai díjat is elnyertetek. Mit jelentenek ezek számotokra és mit a cég számára?
Közhelyesen hangzik, de a Magyar Formatervezési Díj és a Red Dot Design Award felrakott minket a térképre. Egy díj mindig úgy működik, mint egy címke, ami azt jelzi a megrendelőknek, hogy minőséget kap. A díjak révén bekerültünk számos magazinba, tv-be, rengeteg interjú készült velünk, ami segít abban, hogy minél többen megismerjenek bennünket.
Ezeket a díjakat egy nagyon érdekes találmány dizájnjáért nyertétek el. Mesélj erről!
A Hand-in-Scant a BME egyik spinoff cége találta ki. Ez egy kézhigiéniai szkenner, ami UV-fény és mesterséges intelligencia-szoftver segítségével képes megkülönböztetni a kezeken a fertőzött és tiszta részeket, így hatékonyabbá téve a kézmosást. Ez még a fejlett országok egészségügyi intézeteiben is nagy gondot okoz, mert a nem megfelelő kézhigiénia súlyos fertőzésekhez vezethet. Kiváló oktatási eszköz is, hiszen megtanítja, hogyan lehet a leghatékonyabban kezet mosni. A céggel való együttműködésünkben az volt az igazán érdekes, hogy a dizájn és a fejlesztés kölcsönösen hatottak egymásra, kéz a kézben haladtak. Ez volt az oka annak, hogy egy díjnyertes termék jöhetett létre.
Mit tanácsoltok azoknak, akik most vágnának bele egy vállalkozásba?
Csinálják, vágjanak bele! Nagyon sok a kihívás, a nehézség, ezt mindenki tudja, de mi nem cserélnénk. Ha valaki tisztességesen akar vállalkozásba kezdeni, nem lehet megkerülni ezt a rengeteg munkát, energiát és időt, ami alatt az ember kiépíti a bizalmat az ügyfélkörben. Szerintünk ezen múlik minden cég sikere.
Hogyan tovább? Mik a terveitek?
Dizájnerek vagyunk, akik imádják a tervezést, ezért ha kívánni lehetne, mindenképpen még több szuper projektet szeretnénk. Éppen most vagyunk túl egy nagyobb átalakításon. Integráltabbá szeretnénk tenni a szolgáltatásaink körét. A klasszikus formatervezésen túlmutatóan vennénk részt egy-egy brand életében. Átfogó dizájn- és brandstratégiát ajánlunk, melynek része lehet a formatervezés és az art direction is. Ez azért ideális, mert egy-egy terméknek vagy márkának képesek vagyunk olyan vizuális megjelenést adni, ami kiemeli a versenytársai közül és szerethetővé teszi a felhasználók számára.
Bodor Máté