Hallottál már erről az úttörő meleg popballadáról 1976-ból?
Rod Stewart dalában egy meleg férfi gyilkosságát mesélte el
Mikor Rod Stewartra gondolunk, minden bizonnyal mindenkinek a „Do Ya Think I’m Sexy” című dal ugrik be – ha nem, hallgasd meg a dalt, és az fog. Hidd el, ismered. De Rod Stewart nemcsak a slágerei miatt lett elismert zenész az elmúlt 50 évben, hanem fantasztikus dalszövegei miatt is. Amire tökéletes példa egy 1976-os dala, a mára némileg homályba veszett Killing of Georgie, ami a korszak számára meglepő témákat dolgozott fel: a melegséget, a kitagadást, a homofóbiát és a gyilkosságot. De mit is tudhatunk Georgie balladájáról, és miért olyan különleges a szerzemény?
Először is picit tekintsünk az 1970-es évekbe, a diszkó évtizedébe. Bár a mérföldkövet jelentő Stonewall-zavargásokon már túl volt a közösség, és egyre hatékonyabb munkát végeztek a különböző melegszervezetek, ettől függetlenül az LMBTQ közösséget érintő témák a társadalomban még tabunak számítottak. LMBTQ emberek pedig továbbra is sokszor estek áldozatul utcai támadásoknak. A mainstream médiában nem jelentek meg a közösség tagjai, és a hírekben sem vizsgálták nagyítóval a melegeket érintő kérdéseket. Egyszerűen jobb volt nem beszélni róla.
Ezért is lehetett olyan meglepő fordulat Rod Stewart oldaláról, hogy 1976-ban megjelent, ma ikonikusnak számító A Night in the Town című új albumán szerepelt egy ballada, a Killing of Georgie, ami meglepő történetet dolgozott fel: egy meleg férfi, Georgie kitagadását és meggyilkolását.
Bár az énekes ma egyfajta tiszteletadásként tekint a meleg közösség felé, 40 évvel a dal megjelenése után Rod Stewart a The Guardiannak elmondta, hogy nem volt kifejezett célja egy meleg dalt írni. „Ha valaki azt mondta volna, hogy üljek le, és írjak egy szöveget egy meleg férfiról, halálra rémültem volna. Lehetetlen kihívásnak tűnt.” Stewart bevallása szerint nem is igazán volt tudatában annak, hogy valami úttörő dolgot tesz.
„Csak szerettem azokat a történeteket, amelyeknek van eleje, közepe és vége. És ennek a történetnek aztán volt mindene.”
De miért is írt egy heteroszexuális rocksztár egy balladát egy meleg férfiról az 1970-es években? Leginkább emlékként. A Georgie Stewart szerint igaz történetet dolgoz fel, egy ismerőse tragédiáját, akit még előző együttese, a Faces kapcsán ismert meg. „Közel állt hozzám és Mac-hez (a Faces zongoristája, Ian McLagan). Már nem emlékszem pontosan, mi történt vele, de vagy megkéselték, vagy meglőtték. A dalt teljesen egyedül írtam az E-dúr akkordra.” – mesélte 1995-ben Stewart a Mojo magazinnak. Stewart szerint ismerős tragédiája azért is érintette meg, mert a 70-es években rengeteg meleg férfi vette körül.
„Meleg volt a menedzserem, meleg volt a PR-osom, és Long John Baldry is meleg volt, aki felfedezett.”
Hogy a kiadó mit reagált a dalra, kicsit homályba vész, ugyanis több verziót is megismerhettünk ezzel kapcsolatban az elmúlt évtizedekben. Stewart egyik verziója szerint a kiadó meglehetősen középkori elveket vallott, és tartott attól, hogy egy ilyen dal el fogja ijeszteni Stewart heteroszexuális közönségét. Ez viszont nem igazán ijesztette meg az énekest.
Állítólag a félelmeket elintézte egy „leszarommal”, és azzal, hogy „ez az egyik dal, amire a legbüszkébb vagyok.”
Más visszaemlékezéseiben viszont már úgy emlékezett, hogy a kiadónak valójában semmi baja nem volt a felvétellel. Ami még hihető is lehet, hiszen minden bizonnyal nem adták volna ki kislemezként is, ha ennyire tartottak volna tőle. Bár azt elhihetjük, hogy különösen nem is rajongtak érte, hiszen a zeneipar akkoriban erősen a heteroszexuális közeget támogatta.
Más viszont biztosan megijedt. A BBC először bojkottálta a dalt annak tartalma miatt, később viszont mégis beengedte a rádióba. A Killing of Georgie első része hangos siker lett: Angliában második, az USA-ban pedig a 30. helyet érte el.
Fontos megjegyezni, hogy nem a Georgie volt az első dal a mainstream számára, ami melegekről szól. 1969-ben a The Kinks Lola című dalában egy narrátor mesélt arról, hogy szerelmes lett egy drag queenbe. A Mott the Hoople 1972-ben megjelent All The Young Dudes című dalában – amit mellesleg David Bowie írt – van elég erős meleg célzás, és ugyanabban az évben tűnt fel Lou Reed Walk on the Wild Side című dalában egy férfi karakter, aki pénzért szexel más férfiakkal.
De a Georgie más volt. Igaz, abban nem tért el a korszak jellegzetességeitől, hogy a Georgie-ban továbbra sem jut happy ending a meleg karakternek. A meleg férfi sorsa továbbra is szomorú és tragikus. De ez nem von le a ballada értékéből, hiszen a dal egyik legalapvetőbb értéke, hogy abszolút nem különlegességként beszélt arról, hogy valaki meleg, és nem is egyszerű empátiával közelít a főszereplő felé, hanem abszolút szeretettel.
„Georgie boy was gay I guess / Nothin’ more or nothin’ less / The kindest guy I ever knew”
„Georgie fiú meleg volt / Sem több, sem kevesebb / A legkedvesebb srác, akit ismertem”
Ez nagy szó volt nemcsak a mainstream, de a meleg közösség számára is, ami ki volt éhezve arra, hogy végre ne negatív példaként, ne különcként és ne áldozatként mutassák be őket. Boy George 1976-ban ezt a dalt kapta meg édesanyjától egy barna papírba csomagolva, 15 évesen. „Így mondta el, hogy nagyjából érti, mi a helyzet velem kapcsolatban, de nem akar beszélni róla.” Stewart felé pedig azóta többen fejezték ki a hálájukat. „Sok meleg férfi jött oda hozzám, hogy megköszönje a dalt. Nemrég egy brit olimpiai bajnok barátja mondta el, hogy 17 évesen hallotta először, és ennek köszönheti az identitását és a függetlenségét. És ez csodálatos.”
De picit nézzük meg részletesen ezt a balladát, ami talán ma is nagy port kavarna.
Georgie-t a dal elején meglehetősen sebezhető szituációban ismerjük meg. Éppen coming outol a szüleinek, amit Stewart egyszerűen úgy fogalmaz meg, hogy megpróbálja elmagyarázni nekik, hogy mint minden ember, ő is csupán szerelemre vágyik.
„The afternoon George tried to explain / That he needed love like all the rest.”
„A délutánon, mikor George megpróbálta elmagyarázni / Hogy ugyanúgy szerelemre van szüksége, mint másoknak”
A szülők, a korszakhoz képest nem meglepően – bár Stewart itt kikacsint, hiszen cinikusan megjegyzi, hogy „állítólag liberális napokat élünk” – nem igazán kezelik jól a vallomást: anyja sír, apja pedig nem érti és nem is fogadja el a helyzetet.
„There must be a mistake / How can my son not be straight / After all I’ve said and done for him?”
„Ez biztos valami félreértés / Hogy lehetne a fiam nem heteró? / Miután annyi mindent mondtam neki és tettem érte?”
A következő jelenetben pedig Georgie már egy távolsági buszon ül, miután szülei elüldözték otthonról. Az úticél New York, ahol a fiatal meleg férfi hamar megtalálja számításait: a manhattani elit a keblére öleli, hamar bejárása lesz minden helyre, és egy parti sem lesz igazi Georgie nélkül. Stewart meglehetősen erős célzásokat is tesz Georgie életére meleg férfiként: szó esik arról, hogy Georgie meglehetősen nagy sikerrel cruisingol.
„No party was complete without George / Along the boulevards he’d cruise /And all the old queens blew a fuse / Everybody loved Georgie boy”
„Egy buli sem volt az igazi George nélkül / Az utcákon cruisingolt / És minden öreg királynő kiakadt / Mindenki imádta Georgie fiút”
Ráadásul Georgie-ra a szerelem is rátalál, amit magának a mesélőnek, Stewartnak árul el lelkesen, utolsó találkozásukkor, 1975-ben. Majd jön a tragédia: egy Broadway-bemutató után Georgie hazafelé menet úgy dönt barátjával, hogy picit levágják az utat. A döntés pedig végzetesnek bizonyul.
Az egymásba karoló párt egy New Jersey-i banda támadja meg, Georgie-nak betörik a fejét egy járda sarokkövébe és meghal. Az elkövető, egy bőrkabátos srác nem akarta megölni Georgie-t, ami érdekes megjegyzés a történetben – Stewart szerint költői szabadság -, főleg, hogy erős célzás is történik azzal kapcsolatban, hogy Georgie-t valójában megkéselik. A gyilkosság leírását egy újabb társadalmi kritika kíséri: bár Stewart leírja, hogy egy igencsak nagy tömeg gyűlik össze Georgie holtteste körül, de valójában senkit sem érdekel az ügy. Hogy ez azért van, mert Georgie meleg, vagy azért, mert ilyen hideggé vált a társadalom, nyitott kérdés marad.
„Georgie’s head hit a sidewalk cornerstone / A leather kid, a switchblade knife / He did not intend to take his life /He just pushed his luck a little too far that night”
„Georgie feje a járda sarokkövének csapódott / Egy bőrruhás srác, egy összecsukható kés / Nem akarta elvenni az életét / Csak túlságosan messzire ment azon az éjszakán”
A dalt Stewart egy apró fohász szerű résszel zárja (ez a Part II), könyörögve Georgie-nak, hogy ne tűnjön el.
„Georgie, please stay, you take our breath away”
„Georgie, kérlek marad, hiszen elakad tőled a lélegzetünk”
Bár a Killing of Georgie ma már kikopott a köztudatból, és valamiért az LMBTQ közösség is elfelejtette létezését, mindenképpen érdekes mérföldköve az LMBTQ kultúrának – főleg, hogy egy heteroszexuális férfitól érkezik.
Rod Stewart – Búcsú Budapesten
Rod Stewart az utóbbi években egy nagyszabású turnéval búcsúzik a közönségtől, feldolgozva több mint öt évtizeden átívelő katalógusát, mely során 250 millió albumot és kislemezt adott el, örökké beleírva magát a zenetörténelembe. Igaz, idén még kiad egy albumot is Swing Fever címmel. Az ikonok sose tudnak leállni.
A búcsúturné 2024-ben érinti Magyarországot is. Stewart június 22-én érkezik Budapestre, az MVM Dome-ba. Ha szeretnéd látni a legendát a színpadon, még egyszer, utoljára, jobb, ha már most csekkolod a jegyeket!