Girl Gone Wild – Egy nem eléggé értékelt Madonna-dal nyomában
Like a Virgin. Material Girl. Into the Groove. La Isla Bonita. Like a Prayer. Vogue. Frozen. Music. Hung Up. Sorry. Csak néhány cím azon Madonna-számok közül, amiket ha címről nem is, de amint felcsendülnének az ismerős verzék, bárki kivétel nélkül azonnal felismerne, rögtön tudná fejből folytatni őket, vagy legalábbis dúdolni a fülbemászó dallamokat. Madonnának rengeteg megunhatatlan, a megjelenésük idejében világszerte listavezető slágert köszönhetünk, amik ha nem is maradtak mindig időtlenek, és mai füllel hallgatva a zenei alapj hangzásvilága már inkább a retró kategóriájába esik, mégis annyira ikonikusak, hogy a közönség még mindig torka szakadtából üvölt, amikor Madonna mazsorettes lánynak öltözve énekli harminchárom év elteltével az Express Yourself-et.
Ezért most ne is Madonna legnagyobb slágereit vegyük elő, hanem inkább a pop királynőjének egyik kevésbé ismert dalát, amiről több okból is fontos beszélni. Egyfelől ez a szám a maga idejében hatalmas sláger lehetett volna, azonban mégsem kapta meg a neki járó figyelmet – és nemhogy listavezető nem lett, de a legtöbben még csak nem is ismerik. Másrészt, sokan talán nem is gondolnák, de a dal egy rendkívül fontos, melegeket érintő problémát is feszeget, ami felett gyakran átsiklunk, amikor a melegek nehézségeiről beszélünk. Ráadásul a dalhoz elkészült Madonna munkásságának egyik, ha nem a legjobb videóklipje, ami rejtett szimbolikája miatt megér néhány bekezdést, ugyanis sokan nem is sejtik, miről is szól valójában a Girl Gone Wild.
A Girl Gone Wild-dal történt az egyik legnagyobb igazságtalanság, amilyen fogadtatásban egy Madonna-dal részesülhet. Már tizenkettedik stúdióalbuma, az MDNA sem lett a közönség és a kritikusok kedvence – el kell ismerni, hogy a hangszerelés és a dalszövegek tekintetében valóban nem tartozik az énekesnő legkiemelkedőbb munkái közé –, azonban a Girl Gone Wild mégis messze kiemelkedik az album átlagos és felejthetőbb dalai közül. Egy olyan mélylélektani témát boncolgat, ami elég szokatlan egy diszkósláger esetében. Azt meg kell hagyni, hogy a dalszöveg a szám egyik leggyengébb pontja: szerkezetileg és tartalmilag is ismétlődő, valószínűleg nem ölt a megírásába sok munkát az énekesnő, nem igazán sikerül vele átadnia a szám üzenetét, gyakorlatilag végig csak arról beszél, hogy mennyire be van szexuálisan indulva. Azonban a hozzá készült videóklip fekete-fehér képi világával tökéletesen komplementálja a dalszövegből eredő hiányosságokat, és sikerül átadnia a dal egyértelmű témáját, üzenetét.
A Girl Gone Wild a tépelődésről, a sóvárgásról, a kísértésről, a bűntudatról szól. Madonna mélyen vallásos hívőként jelenik meg a videóklipben, aki szexuális vágyainak megélése és a szigorú katolikus tanítások között tipródik, ahogy a kettő összeférhetetlen egymással. Meg akarja élni vágyait, azonban tudja, hogy azzal, ha megteszi, bűnt követ el. Ezzel párhuzamosan ráadásul egy másik nagyon fontos témát is megjelenít a videóklipben: a meleg férfiak hasonló gyötrődését, ahogy a szexuális vágyak megélése egyeseknél bűntudatot vonhat maga után, legyen szó vallásos eredetű vagy pusztán kollektív bűntudatról.
A videóklipet végig áthatja a szexuális vágyak megélése iránti sóvárgás és közben a kísértéssel való küzdelem. Ennek a szenvedésnek az ábrázolása a meleg férfiaknál a legkidolgozottabb, ami külön elismerést érdemel, amiért – bár „bevadult csaj” a szám címe – Madonna mégis roppant kreatív mód bevonta a klipbe a férfi homoszexualitás témáját is. Egy férfi kínjában öklével a földet veri, egy másik a fájdalomtól eltorzult arccal néz a kamerába. Az egyik érzelmileg legerősebb jelenetben pedig miután egy meztelen férfi a saját tükörképével csókolózik, öklével ráüt a tükörre, ami kifejezheti a férfi elfojtott szexuális vágyait, aminek megélése fájdalmas bűntudatot vonna maga után, így az egész csak a fantázia szintjén marad meg. Mindezen kívül a genderkérdés is megjelenik videóklipben: gyakran láthatunk magassarkú cipőt és harisnyát viselő, kidolgozott felsőtestű félmeztelen férfi táncosokat, vagyis félig női, félig férfi alakokat, ami azt fejezheti ki, hogy mindenkiben megtaláljuk a nőt és a férfit is, a két nem egyenrangú, és felesleges szigorúan ragaszkodni a hagyományos nemi szerepekhez.
Ahogy minden alkotás, a Girl Gone Wild is számtalan módon értelmezhető, azonban a (homo)szexuális vágyak megélésével járó (vallásos) bűntudat ábrázolását teljesen egyértelművé teszi a videóklip számos, sokszor rejtett vallásos motívuma, és az egész klipet átható szexuális sóvárgás és a kísértéssel szembeni küzdelem.
Egy gyakran megjelenő rejtett vallásos motívum Jézus alakja. Ha alaposabban megfigyeljük, rögtön a videóklip elején, Madonna fohásza alatt felvillan egy pillanatra egy férfi, aki a keresztre feszített Jézus testtartását veszi fel, de az első refrént követően maga Madonna is hasonló pózban vibrál, mögötte szikrázó fénysugarakkal, amelyek egy kereszt alakját veszik fel. Ez a szikrázó kereszt a videóklip legelső és legutolsó képkockáján is felvillan egy pillanatra. A burkolt utalások rejtekéből Jézus alakja végül a dal bridge része alatt ölt egyértelműen testet, ahogy egy töviskoszorút viselő férfi lehunyt szemmel, csípőre tett kézzel sztoikusan meditál.
Ennél már egy fokkal nehezebb dolgunk van, ha szeretnénk megtalálni a klipben a kísértés és a bűnbeesés szimbólumait: a kígyót és az almát. Az almát, igaz, nem nagyon kell keresni, többször is felvillannak jelenetek, melyekben két férfi egy almát tart a szájában, amibe sóvárogva szeretnének beleharapni, de vágyaikat végül sosem élik meg, ezzel is utalva a bűntudatból eredő önmegtartóztatásra. Viszont ahhoz, hogy megtaláljuk a Girl Gone Wild ravasz, bűnre csábító kígyóját, kissé el kell vonatkoztatnunk a konkrét képi megjelenítésektől, és a videóklip egészét értelmezve kell észrevennünk a rejtett motívumokat, ahogy Madonna és a meleg férfiak a szexuális vágyaik és a bűntudat közötti gyötrelmes vívódásuk során próbálnak ellenállni a folyamatos kísértésnek. Így a kígyót olykor maga Madonna jeleníti meg hullámzó, kígyószerű mozgásával azokon a snitteken, ahol magassarkú cipőben bizarr módon kúszik a falon, végül pedig egy hosszú fehér cső, ami vadul ont magából valamiféle fehér port a videóklip utolsó jeleneteiben.
Ezek az utolsó jelenetek lesznek a klip legerőteljesebb képkockái, ahogy a kísértéssel szembeni küzdelem a legfelső fokára hág. A közel három és fél percig tartó kísértéssel való harc után Madonna végül szembeszáll a bűnre csábító kígyóval – fuldokolva az arcába csapódó portól, minden erejével próbálja kordában tartani a vadul csapkodó fehér csövet, melyet végül a dal utolsó beatjére a földhöz vág. És bár a kísértést sikerült legyőznie, a szeméből folyó fekete könnyek arról a keserves fájdalomról árulkodnak, hogy együtt kell élnie a szexuális önmegtartóztatás okozta néma szenvedéssel, és az örökkön örökké tartó sóvárgással.
A meleg közösség mindig is sokat köszönhetett Madonnának, aki karrierje során számtalanszor állt ki a melegek érdekeiért, így nem csoda, hogy a valaha élt egyik legnagyobb melegikon iránti rajongás mind a mai napig nem hagyott alább. Még mindig olvassuk a róla szóló cikkeket, még mindig látunk róla készült képeket melegbárok falain, még mindig táncolunk a legismertebb slágereire melegbulikban. Azonban a Girl Gone Wild különös módon mintha mégsem csendülne fel magától értetődően ezeken a bulikon Madonna többi partihimnuszával együtt, sőt, sokan még csak nem is ismerik. Pedig Madonna, bár meg kell hagyni, kissé elvont formában, de ebben a számában egy nagyon fontos, melegeket érintő nehézségre is felhívja a figyelmet, amivel ilyen formában a popkultúra talán eddig még nem is foglalkozott.
Temesvári Ádám