Flesh – Elektronikus opera a megállni látszó időről
J.G. Ballard angol regényíró (a Karambol és A nap birodalma szerzője) világából és Vigroux közúti balesethez kapcsolódó személyes tapasztalatából merítve a Flesh a sokkot követő pillanatot tárja fel. Azt a pár másodpercet, amikor az idő megállni látszik, vagy épp ellenkezőleg: végtelenül hosszúra nyúlik. Ez a momentum egy szürreális jelenetként válik láthatóvá, amelyben az elme mintha elválna a testtől. Az autótestek ebben a dimenzióban lebegő tárgyakként jelennek meg, az autópálya-viaduktok hatalmas gólemekké válnak, az autómotorok látszólag lebegnek egy jégtenger felett.
Az autó kicsúszik az útról, furcsa és vad dimenzióba süllyed, eltemetve az időben. A néző szeme előtt fokozatosan tárul fel az a hely, ahol a valódi és az irreális összeolvad. Vigroux és alkotópartnerei szenzációs vizualitással, egy elektronikus opera formájában mesélik el egy autóbaleset megrázó történetét. Az előadás gerincét a zene, a vetítés, a narratíva és annak metafizikai dimenziója alkotja. A felcsendülő hangok széles skálából építkeznek: elektronikus anyagokból, emberi hangokból, a csembaló régimódi zenéjéből. Az összművészeti alkotás éppolyan erős munka, mint amennyire szédítő, erről beszélt a rendező is:
„Az Aucun Lieu (2013), majd a Ruines (2016) után a Flesh-sel a színpadon megjelenített zeneiségre koncentráló kutatásaimat folytatom, valahol a képzőművészet és az elektronikus opera közötti határon. Ez egy olyan előadás, amelyben mozgó emberi test, fényszobrok, szövegek, videók és zene egyaránt megtalálható. Egy újítani igyekvő összművészeti alkotás, amelyet párhuzamosan több kéz is ír. Kísérlet egy közös nyelv megalkotására, amely – a történet köré épülve – a világ egy más szegletét fedi fel, egy a tudaton túli teret, valahol a katasztrófa és a határozatlanság peremén.”
Franck Vigroux az előadás zeneszerzője és rendezője is egyben. Páratlan képességekkel rendelkezik a hangok fabrikálása terén, fantáziája széles skálán mozog, így felhasznál minden hangot az elektroakusztikustól az ipari zajig, a modern kompozíciótól a kísérleti elektronikus zenéig. Többek között olyan nemzetközileg elismert zenészekkel dolgozott, mint Mika Vainio (Pan Sonic), Reinhold Friedl, Elliott Sharp, Joey Baron, Zeena Parkins vagy a Ars Nova Ensemble Instrumental.
Franck Vigroux – CIE d’Autres Cordes (FR)
Flesh
Időpont: 2020. október 25. 20:00
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Jegyvásárlás és további információk