Az Angyalok Amerikában operaverziója a mennyekbe repít
Tony Kushner drámája, az Angyalok Amerikában az AIDS járványszerű terjedésének idején íródott. A darab könnyeket csal a szembe, miközben komoly társadalmi kérdéseket vet fel. Sokan dolgozták fel ezt a nagyszerű, szimbolista történetet. Most Eötvös Péter operáját nézheted meg, először Magyarországon, a CAFe Budapestnek köszönhetően.
Amikor a Nemzeti Színház pár éve műsorra tűzte az Angyalok Amerikában című színdarabot, az volt az Alföldi-éra utolsó bemutatója. Ehhez mérten nagyot is szólt! A bemutató – Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Stohl Andrással és László Zsolttal a főszerepben – hatalmas siker lett mind a kritikusok, mind a közönség körében. A botrány persze nem kerülte el a színházat, ahogy azt egyébként sejteni is lehetett. Tony Kushner darabját Andrei Serban rendezte, emlékezetes jelenet volt, amikor a darab elején Alföldi piros körömcipőben, flitteres ruhában és harisnyában, csábosan kilépett a színpadra.
Tony Kushner 1988-ban írta kétrészes színdarabját. Az első résznek a Millennium Approaches, a másodiknak a Perestroika címet adta. Utóbbit csak 1992-ben mutatták be Amerikában. A nagyívű darab a homoszexualitás és az AIDS mentén fogalmaz meg társadalmi, politikai kérdéseket az Egyesült Államok akkori helyzetét illetően. Azonban közel sem földhözragadtan: szimbolikusan, álomképek segítségével, néha szinte apokaliptikus méretekben meséli el az összetett történetet. Kushner darabját Tony- és Pulitzer-díjjal is jutalmazták.
Amikor Prior Walter megtudja, hogy AIDS-es, partnere, Louis szakít vele. Prior ezután csak egy barátjára, Belize-re számíthat, aki történetesen nővér egy kórházban, nem mellesleg pedig drag queen. A betegség lázálmokkal is jár, mind közül pedig a legfurcsább, amikor megjelenik neki egy angyal, azzal az üzenettel, hogy Prior a próféta, akinek meg kell állítania a világ iszonytató sodrását és lejtmenetét. A darab fontos szereplője még a mormon Joe Pitt, aki új utakat keres, miután coming outol drogfüggő feleségének és édesanyjának. Joe főnöke, a nagyhatalmú ügyvéd, Roy Cohn szintén AIDS-ben haldoklik, bár a nyilvánosság és önmaga előtt májfertőzésnek állítja be a súlyos kórt. A sorsok a dráma második részében találkoznak.
Az érzékeny, lírai nyelvezetű darab különlegessége – amellett, hogy csodálatosan keveri a realista és az álomszerű jeleneteket –, hogy az író szándéka szerint összesen nyolc színész kell, hogy játssza az összes szerepet, ami persze azt is jelenti, hogy néha férfi játszik nőt és fordítva. Ezzel persze azt is hangsúlyozta Kushner, hogy a nemek között sokkal szabadabb az átmenet, mint azt a szigorú társadalmi beidegződések előírják.
Az ősbemutató óta számtalan verzióban imádhatta a közönség a művet. Rengeteg ország színpadán játszották már el, Londonban, 2017-ben például az azóta Supermanként is hódító, jóképű Andrew Garfield alakította Prior szerepét. Kapott is érte Tony-díjat, méghozzá a legjobb főszereplőnek járót. De az HBO is műsorára tűzte, még 2003-ban – minisorozat formájában. Az alkotás – Meryl Streeppel és Al Pacinóval a főszerepben – 11 Emmy-díjat söpört be akkor.
Tony Kushner egyébként maga is vállaltan meleg: 26 évesen, a 80-as évek közepén tárta a nyilvánosság elé homoszexualitását. Nem kellett hozzá sok idő, hogy a coming out után elkezdje írni az Angyalok Amerikábant. Pont akkor, amikor már tombolt az AIDS az Egyesült Államokban. A HIV-fertőzés persze ma már nem halálos ítélet, tudjuk ezt jól. Akkor azonban hatalmas tettnek számított az ősbemutató, és ehhez mérten óriásit is szólt.
Kossuth-díjas komponistánk, Eötvös Péter a párizsi Théâtre du Châtelet felkérésére, 2004-ben írta meg az Angyalok Amerikában operaverzióját. A premierre rohamtempóban keltek el a jegyek, hatalmas szenzációnak számított izgalmas sztorijával, és persze azzal a világhírnévvel, ami akkor már Kushner darabja mögött volt. Magyarországon azóta még nem láthatta a közönség a különleges művet – miközben Németországban, az Egyesült Királyságban és az USA-ban is nagy sikert aratott –, amelyben jazz-, rock- és musical-elemek is keverednek a klasszikus zenei dallamokkal.
Óriási munka volt a monumentális művet három órás verzióra sűríteni. A végeredmény azonban koncentráltan mutatja be az emberi sorsokat, amiket Kushner drámája is. Politikát maximum csak áttételesen keressünk az operában – Eötvös víziója az egyéniségekre koncentrál.
A CAFe Budapest és a Müpa jóvoltából most a magyar nézők is felfedezhetik maguknak az operát, hiszen Matthias Oldag rendezésében október 10-én és október 12-én kerül színre a jelentős mű a Fesztivál Színházban. A Neue Oper Wiennel közös produkciót maga Eötvös Péter vezényli majd.