José Carreras gálakoncerttel tér vissza Budapestre
José Carreras minden idők egyik legsikeresebb operaénekese. Nemzedékének kiemelkedő művésze, aki különösen Verdi és Puccini operáinak előadásban remekel. Karrierje során több mint 60 szerepet játszott el színpadon, vagy készített róluk hangfelvételt, és elképesztő, 85 milliós lemezeladás fűződik a nevéhez.
Esetében tökéletesen helytálló azt mondani, hogy született tehetség – már korán megmutatkoztak a zene és az éneklés iránti adottságai. A Barcelona egyik munkásnegyedébe született kisfiú rajongása csak felerősödött, amikor hat éves korában látta A nagy Caruso című filmet, ami a népszerű tenor, Enrico Caruso (1873-1921) életéből merített.
Az asszony ingatag
Számos interjúban és önéletrajzában is elmeséli Carreras, hogy ezután állandóan a filmben hallott áriákat énekelte – főleg a Rigolettóból Az asszony ingatag (La donna è mobile) volt a kedvence. A család kevésbé volt lelkes, és a fiatal Carreras többször is bezárkózott a fürdőszobába, amikor nem fogadták jól a rögtönzött (és túl gyakori) házi koncertjeit.
A nagyapa bátorítására aztán a szülők zeneórákra járatták, énektanárhoz küldték, és még nyolc éves sem volt, amikor a spanyol állami rádióban megtörtént az első nyilvános fellépése – és egy közismert katalán dal után mi mást is adhatott volna elő, ha nem Az asszony ingatag című áriát. Amikor 11 évesen a barcelonai operaház egyik darabjában is szerepet kapott, már biztos volt, hogy a zenei tanulmányoknak szenteli magát. Persze, családi unszolásra vegyészetet is tanult később az egyetemen, hogy legyen egy „rendes” foglalkozása is – a rokonai ebben az időben egy kis kozmetikai vállalkozást alapítottak.
A Caballé-testvérek
Az ünnepelt operacsillag, Montserrat Caballé a hetvenes évek elején figyelt fel a pályakezdő énekesre, többek között egy sajátos karakter miatt. Az opera világában voltak olyan időszakok, amikor férfiak játszották a női szerepeket, amikor mondjuk pápai tiltás miatt nők nem léphettek színpadra. A szoprán szerepekben így jelentek meg a kasztrált énekesek, a 18. században szinte elképzelhetetlen volt egy opera valamelyik híres castrato közreműködése nélkül. De ennek ellenkezője is létezett – a darabok fiatal fiúszerepeit nők alakították, ha mondjuk nem volt alkalmas gyerek vagy kamasz fiúénekes a szoprán vagy mezzoszoprán szerepekre. Ilyen úgynevezett nadrágszerep Gounod Faust operájában a fiatal Siebel karaktere is.
Csakhogy a latin világban nem volt népszerű, hogy nő alakítson férfit, ezért az eredetileg szoprán Siebelt rendre egy tenor énekesre szabták, Carreras 1971-ben így játszhatta Barcelonában. Nemcsak Montserrat Caballé értékelte a tehetségét, az operacsillag testvére, Carlos Caballé lett Carreras menedzsere, és miután még abban az évben megnyerte a nemzetközi Verdi énekversenyt, megnyíltak előtte a legnevesebb operaházak kapui.
José Carreras ezzel elindult a világhír felé vezető úton, és még az is megadatott neki, amit kevés operaénekes tud elmondani magáról: a szélesebb közönség is megismerte a nevét. Ez a Három tenor triójának köszönhető, Carreras 1990-ben Luciano Pavarotti és Plácido Domingo társaságában állt színpadra a FIFA világbajnokság döntője előtt, fellépésüket akkor 800 millióan követték a tévék előtt. Bár hárman sokat tettek azért, hogy népszerűsítsék az opera műfaját, épp az operarajongók egy része fogadta fanyalgással a populárisabb koncertjeiket.
A Grammy-díjas Carreras 76 évesen is aktívan koncertezik – hamarosan hazánkba érkezik, legújabb gálakoncertjével 2023. november 29-én lép fel a Budapest Arénában.
TOVÁBBI INFÓ ÉS JEGYVÁSÁRLÁS