A két férfi szerelméről szóló dal nyerte az Eurovíziót 1961-ben
Nem elírás, tényleg ez történt 61 éve, amikor Jean-Claude Pascal kiállt a színpadra.
Május 10-én kezdődik az idei Eurovíziós Dalfesztivál, ennek apropóján idézünk fel egy egykori győztes dalt.
A hatvanas évek elején még Franciaországban is botrányosnak számított volna két férfi szerelme a nyilvánosságban. Magát a homoszexualitást ugyan nem büntette törvény, sőt, a dekriminalizáció már a francia forradalom idején, 1791-ben megtörtént, de a homofóbia ettől függetlenül még mindennaposnak számított 1961-ben.
A magánéletében nyíltan meleg színész-énekes, Jean-Claude Pascal a nyilvánossággal nem osztotta meg az orientációját (hasonlóan járt el kortársa, a leszbikus Lesley Gore is), hogy az ne hátráltassa a karrierjét. Mindez azonban nem akadályozta meg abban, hogy egy férfi iránti szerelméről énekeljen. Magyarul ez a probléma fel sem merül, azonban számos nyelvben, így a franciában is létezik a nyelvtani nem.
Pascal ezt úgy kerülte meg a Nous les amoureux (Mi, szerelmesek) című dalában, hogy nem utal a szerelmesek nemére, a sorok pedig többféle módon is értelmezhetőek. A nyelvtani nemeket illetően a szöveg végig igyekszik a lehető legsemlegesebb maradni, és inkább többes számot használni magukra. Ez lehetővé tette a dal tényleges üzenetének elrejtését, a megénekelt szerelmet a nagyközönség akkoriban így automatikusan egy férfi-női kapcsolatként dekódolta.
A dalszöveg az énekes és a párja történetét meséli el, akiket olyan érzés köt össze, ami túlmutat a társadalom előítéletein. Rögtön ezzel nyit: „úgy tűnik, ránk a pokol vár”, majd ilyen sorokkal folytatódik: „szeretnének elválasztani minket, szeretnék megakadályozni a boldogságunkat”.
A dal legkevésbé burkolt része a híd, ahol Pascal megígéri, hogy egy nap szerelmük minden nehézséget legyőz, és nem lesz többé a figyelem középpontjában: „de eljön majd az idő, amikor úgy szerethetlek téged, hogy arról ne beszéljenek a városban”. A darab utolsó sorai utalnak a katolikus vallás intoleranciájára is: „Isten megadta nekünk a boldogság jogát és a párkapcsolat örömét”.
Később maga Pascal ismerte el, hogy a Nous les amoureux valójában egy meleg kapcsolatról és annak nehézségeiről szól. Ezt a nagyközönség azonban 1961-ben még nem tudta, és amikor luxemburgi színekben elénekelte az Eurovízión, az első helyet nyerte el vele.