Miért a heteróké még az autós világ?
A fiúk autókkal játszanak, a lányok pedig babákkal. Kiskorunkban általában azt tanuljuk meg, hogy ez a világ rendje. Ugyanez igaz aztán felnőtt korban is: ha egy heteroszexuális nő az autók megszállottja, sokszor furcsállják vagy megmosolyogják, de ugyanúgy idegenkedve fogadhatják a járművek iránti rajongást egy meleg férfitól is. De miért kötjük még mindig a heteró macsó férfiakhoz az autós világot?
Ha egy heteroszexuális férfi odavan az autójáért, általában rajongását vagy természetesnek veszik, vagy ha túlzásokba is esik, szimplán mosolyognak rajta. Ám egy meleg férfinél vagy heteroszexuális nőnél már más a helyzet: akár egy autósport imádata is sokszor meglepő a közvélemény számára. És bár egyre inkább elfogadjuk, hogy nem csak egy heteroszexuális férfi lehet Forma-1 rajongó vagy egy autómárka megszállottja, ha mégis más példával találkozunk, egy „Tényleg?” erejéig továbbra is megakadunk a tényeken.
De miért van így?
A kérdéssel megkerestük a Belvárosi Orvosi Centrum pszichológusát, Dr. Szabó Zsuzsát, aki a jelenséget szakemberként a társadalom számlájára írja: „A legtöbb társadalom valamilyen hierarchia alapján rendezkedik be, teremt magának és fogad el értékeket, szabályokat. Ezek a szabályok az adott társadalom kultúráját tükrözik.” Ebben pedig nagy szerepet játszanak a nemek is. A biológiai nem a társadalmunktól független: a legtöbb társadalomban egyszerűen férfiként és nőként kategorizálják az embereket – bár ez ma már sok esetben felbomlóban van.
De mi a helyzet a társadalmi nemekkel?
A társadalmi nemeket olyan tulajdonságok írnak le, melyek csak részben épülnek adott nem biológiai tulajdonságaira, ám nagyrészt csak a társadalom által kreáltak: „Annak megítélése, hogy a viselkedés férfias vagy nőies, ugyancsak erősen kultúrafüggő. Hagyományosan a nagy izomerőt igénylő tevékenységeket tekintjük férfiasnak, a gondoskodást, gyengédséget nőiesnek. Ugyanígy az agressziót is a férfias tulajdonságok közé soroljuk, a megosztott figyelem képességét a nőkre tartjuk jellemzőnek. A műszaki, természettudományi, reál területeket inkább férfiasnak, a humán, társadalomtudományi területeket inkább nőiesnek tartja a társadalom. Ezek a sztereotípiák lassan, nehezen változnak, belső konfliktusokat is eredményezhetnek, ha valaki a saját, biológiai nemétől eltérő társadalmi szerepben érzi magát otthonosan.” – mondja Szabó.
Benzingőz és kemény férfiasság
Az pedig világos lehet, hogy a meleg férfiak bár nem jelölnek társadalmi vagy kulturális nemet, a sztereotípiák miatt legtöbbször a női tulajdonságokkal ruházzák fel őket. Éppen ezért lehet tartja máig sokszor a társadalom meglepőnek, ha egy meleg férfit érdeklik az autók: hiszen az autók az erő, a mechanizmus, a benzingőz, a lóerő és a kemény férfiasság jelképei – vagyis minden, amivel nem párosítják a társadalom se a nőket, se a melegeket.
Javul a helyzet
Igaz, ez a helyzet ma már felbomlóban van – két irányból is. Egyrészt szerencsére a társadalom lassan ráeszmél arra, hogy a társadalmi nemek tulajdonságai feleslegesen köthetők a biológiai nemekhez, hiszen egy férfi is lehet érzékeny, ahogy egy nő is lehet például kevésbé empatikus. Igaz, ez a fejlődés néha egyirányú: míg a férfi tulajdonságokat könnyedén fogadja el a társadalom, a nőieket már kevésbé. Ez Szabó szerint például a munakerő piacon is látszódhat: „Ma már senki nem csodálkozik azon, ha rendőrnőt lát, de óvóbácsiról még mindig sokkal ritkábban hallunk.”
Már mást jelent az autó
A másik ok az autó, mint tárgy megváltozása: „Az autó nem kizárólag a közlekedést szolgáló eszközként jelenik meg társadalmi szinten. Jelzi a tulajdonos anyagi helyzetét, ízlését, sokszor azt gondoljuk, a személyiségét is. Az autó használatában ma már nincs különbség a nemek között, különösen a fiatalok körében egyre természetesebb az, ha van valakinek jogosítványa, akár fiú, akár lány az illető. Időnként bizonyos autómárkák „nőies” autókat dobnak piacra, bár funcionálisan sokszor nem ezek a típusok a megfelelőek. Ahogy a nemi szerepek határai változnak, úgy az autók megítélésben is lazulnak a korábbi előítéletek.” – mondja Szabó – „Ami viszont kevésbé változott az autós világban, az az autószerelés, az autóversenyzés, a kereskedés. Ebben a körben alig találunk nőket, legfeljebb a háttér kiszolgálók között. Talán ez a szegmens tatja fenn még mindig az autós témát férfias témának.”
A sportban még tabu
Ez is lehet az egyik oka annak, hogy az autósportokban máig tabuként kezelik a homoszexualitást. Erre tökéletes példa lehet az, hogy ebben a közegben eddig csak egy nyilvános coming out történt. Danny Watts, profi Le Mans-sofőr 2017-ben, 37 évesen bújt elő, nyugdíjba vonulása után. „Ebben a sportágban úgy érzed, hogy titkolnod kell, hogy meleg vagy, mivel nagyon férfias.” Danny elmondása szerint ha már karrierje elején vállalta volna másságát, valószínűleg nem jutott volna segova. „Elég meleg vicc és homofób szitkozódás zajlik így is a sportágon belül, ami miatt úgy éreztem, hogy ha vállaltam volna magam, a földdel egyenlővé tettek volna.”
Vagyis még van hova fejlődni.
Infiniti, a melegbarát autógyártó
De mit lehet tenni? Danny Watts előbújása fontos példa lehet a sportközeg számára, de mi van a hétköznapi emberekkel? A felelősség részben a gyártókon van. Ma még mindig ritkaság, hogy nagy autómárkák szólítják meg a meleg közösséget, ezzel is jelezve, tisztában vannak azzal, hogy vásárlóik köreinek részét képezik és örömmel is veszik azt.
Üdítő kivétel lehet ez alól az Infiniti autómárka, mely óriási bátorsággal lett úttörő a többi versenytársa között, direkt LMBTQ embereket is megcélzó kampányaival. Legacy című reklámfilmjében például egy coming out szituációra építkezik: igaz, a reklám poénjaként végül kiderül, hogy az apja szobájában szorongó férfi végül nem azt vallja be apjának, hogy meleg, hanem hogy Infinitit vezet – szemben a család férfiatgajaival, akik hosszú évtizede a BMW-t választják.
A marketing pedig teljes gőzzel folytatódik tovább. A brand célja, hogy megmutassa az LMBTQ-közönségnek, hogy autói számukra is szólnak és a cég haladó szellemű gyártóként boldog vásárlói között akarja tudni a meleg férfiakat, meleg párokat és persze a szivárványcsaládokat is. Azzal pedig, hogy kampányukat Európa-szerte, így Magyarországon is folytatják, nem csak példát statuálnak, de az autós közeget is fontos üzenettel szólítják meg: az elfogadás és befogadás fontosságával.
Próbáld ki te is, hogy milyen élmény egy Infiniti vezetése! Az Infiniti azoknak az embereknek és vezetőknek szól, akik szeretnek kilépni komfotzónájukból és feszegetni határaikat. Hiszen az Infinti is erről szól: nem egyszerűen jobb autókat fejlesztenek, hanem az emberi teljesítőképesség határait feszegetik. Az erő, ami pedig az autókban rejlik, nem nyomja el a formatervezés fontosságát. Vagyis nem csak egy erős és technikailag innovatív luxus autóba ülhetünk be: de egy elegánsba is.