Kultúra

Filmajánló – A szobalány

Pak Cshanuk újabb mesterművel ajándékoz meg minket. A szobalány a hazug csalók és az áruló szeretők bámulatos, egyúttal perverz meséje; az év egyik legjobb filmje, főszerepben egy leszbikus úrnővel és annak csábító szobalányával.

 

A szobalány (16E) – Park Chan-Wook új filmje ősztől a mozikban!

Nézd meg a filmet online! – https://goo.gl/vj1g9U A legismertebb dél-koreai filmrendező, Park Chan-Wook olyan remekművekkel alapozta meg hírnevét, mint a Bos…

 

Mindig nagy öröm, ha itthon a szélesebb közönség számára LMBTQ karakterekre építő film kerül a mozikba. Idén a Carol és A dán lány után újabb nagy költségvetésű darab érkezik hozzánk, Pak Cshanuk (Park Chan-wook) Cannes-ban debütált látványos thrillerje, A szobalány. Ráadásul az a különös helyzet állt elő, hogy hőseink ismét egy kosztümös történet keretein belül kapnak teret. Az ötvenes évek Amerikája (Carol) és a húszas évek Európája után (A dán lány) most a japán megszállás alatt álló Koreában zajlanak az események, valamikor a harmincas években.
Miközben mindegyik filmet imádtuk, és kifejezetten vonzódunk a kosztümös történetekhez, nem lehet nem észrevenni, milyen biztonsági játékot űznek a nagy stúdiók. A bevételek bebiztosítása érdekében mintha csak úgy mernék bevállalni az LMBTQ főszereplőket a mainstream darabokban, ha a történet napjainktól biztos távolban játszódik.

Jelen esetben keresve sem lehetett volna jobb alapanyagot találni, ha valóban így gondolkoznak a filmkészítők. Sarah Waters írónő 2002-es, nálunk hamarosan A szobalány (eredeti címen: Fingersmith) címen megjelenő regénye a viktoriánus Angliában játszódik, és ezt helyezte át Pak a harmincas évek Koreájába.

LMBTQ főhősöket felvonultató filmeknél talán csak a dél-koreai filmgyártás darabjai kerülnek ritkábban a magyar mozikba, Pak Cshanuk neve azonban még itthon is ismerősen cseng. Nálunk eddig (sajnos) főleg ultraerőszakos filmjeivel találkozott a szélesebb közönség, a Bosszú-trilógia és azon belül különösen az Oldboy hazánkban is igazi kultuszstátusszal bír. A trilógia után valamivel békésebb vizekre evezett, és elkészítette Cyborg vagyok, amúgy minden oké című, zseniális romantikus vígjátékát; és új filmjében továbbra is takarékra csavarja a brutalitást.

Pak korábban Berlinben Arany Medvét, Velencében Kis Arany Oroszlánt, Cannes-ban pedig a Zsűri Díját és a Nagydíjat egyaránt elnyerte. Legújabb mozija csavaros erotikus thriller, amellyel ismét a cannes-i versenyprogramban mutatkozott be a világ előtt. A film nemcsak fordulatokban gazdag történetével, de magas művészi színvonalú megvalósításával is felhívta magára a figyelmet: a fantasy filmek hangulatát megidéző látványtervezője Vulcan-díjat nyert a fesztiválon.

A szobalány történetvezetésével Pak könnyedén eléri, hogy nézőként soha ne legyünk biztosak abban, hogy már megismertük a szereplők mozgatórugóit. A pénzéhes szélhámos felbérel egy ifjú zsebtolvajnőt, hogy egy japán úrnő szobalányaként férkőzzön annak bizalmába, így segítve a férfit a nő vagyonának megszerzésében. A különösen csavaros történetben aztán a két gyönyörű nő erotikus fantáziái szépen lassan valóra válnak, és a szerelmi háromszög résztvevőinek választaniuk kell, ki mellé állnak az érdekektől hemzsegő harcban.

„Ez a film sokkal tarantinósabb, mint bármi, amit eddig alkottam” – jegyezte meg anno Quentin Tarantino az Oldboy-ról, Pak korábbi kultfilmjéről. A rendező ezúttal A szobalány című mozival szögez minket a székbe: a fülledt és feszült, egyúttal lenyűgözően látványos mozi még a legedzettebb nézőknek is tartogat meglepetéseket. A helyenként végletekig érzékeny, máskor kőkemény mestermű egyetlen szépséghibája, hogy a záró képsorok esetén üvölt a vászonról, hogy heteroszexuális férfiak forgatták heteroszexuális férfiaknak. Ám ez az apróság semmit sem von le a magával ragadó film érdemeiből, amit az országos bemutató előtt már teltházas előadásokkal vetítettek itthon a Mozinet Filmnapokon és a Koreai Filmfesztiválon is.

 

szobalany_plakatA SZOBALÁNY (18)
(Agassi)

Feliratos, dél-koreai thriller, 2016, 18 éven felülieknek
Bemutató: 2016. decemer 1.
Forgalmazó: Mozinet
Rendezte: Pak Cshanuk (Park Chan-wook)
Forgatóköny: Pak Cshanuk és Csong Szogjong (Chung Seo-kyung)
Főszereplők: Kim Minhi (Kim Min-hee), Kim Theri (Kim Tae-ri), Ha Dzsongu (Ha Jung-woo), Cso Dzsinung (Jo Jin-woong)

 

 

 

 

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb