Kultúra

Senki nem születik selejtnek, mindenki jó valamiben – Űrpiknik

Nemcsak a Földön, hanem a csillagközi molekuláris porfelhőkben, a meteoritokban és az üstökösökben is találhatóak szerves vegyületek. Joan Oró i Florensa spanyol biokémikus (1923–2004) az elsők között vettette fel azt az elképzelést, hogy az üstökösök jelentős mennyiségű szerves anyagot szállíthattak a Földre. Minél többet tudunk meg a környező világokról és történetükről, annál valószínűbb, hogy ez az elképzelés tudományosan is megállja a helyét. A rádiócsillagászat száz meg száz csillagközi molekulát azonosított napjainkra, az üstökösök illékony része és a biológiai szervezetek elemi összetétele ráadásul rendkívüli módon hasonló.

 

 

Biztosan sokaknak megvan a Kapcsolat (1997) Eleanor Arroway-e, ahogy szüntelenül az eget kémleli távoli létformák válaszát várva. Az apját elvesztő Ellie gyermeki megszállottsága felnőttként egy tudós szakértelmével párosul, hogy aztán megtörténjen a csoda, és a sokévnyi próbálkozást végül siker koronázza. Az Űrpiknik Pannája (Walters Lili) hasonló utat jár be azzal a lényeges különbséggel, hogy őt a szakma nem furcsának, hanem egyenesen őrültnek tartja, megkérdőjelezve ezzel diplomamunkája és kutatási területe létjogosultságát, és ha ez nem lenne elég, a saját anyja kételkedik benne a legjobban. Az űrbe kiküldött üzenet azonban célba ér, és egy különös, emberszerű lény (Takács Zalán) érkezik a Földre, hogy elvigye magával rajongása tárgyát, Zalatnay Cinit – Panna ugyanis az ő dalain keresztül üzen a világűrbe.

Űrlényünk és Panna véletlenül találkoznak, hogy aztán együtt vessék bele magukat a pesti éjszakába és találjanak rá az énekesnőre. Számtalan kalandban lesz részük, összefutnak néhány furcsa figurával, még egy melegbárba is eljutnak, és miközben üldözőjüket (Árpa Attila) próbálják lerázni, egymást is jobban megismerik. Az űrlény, akit a lány Péternek nevez el, a saját bolygóján egy szeméttelepen dolgozik, mert amihez hozzányúl, az darabokra hullik. Náluk mindenki a képességei szerint kap feladatot és neki ezt dobta a gép. Szökésével szégyent hozott a főnökére, aki nem más, mint a mindenre elszánt és végtagjait újranöveszteni képes üldözőjük. „Péter” szivacsként szívja magába az információkat; a földi létet, az emberi érzéseket és gondolatokat megismerve, új barátokat szerezve egyre inkább nehezére esik elárulni, a Földnek egy napja van hátra a teljes megsemmisülésig. Panna gyakorlatilag szintén abban nőtt fel, hogy haszontalan dolgokkal foglalkozik és semmire sem jó, ezért a bolygó megmentése hatalmas feladatként tornyosul föléjük, de egyben lehetőséget ad a bizonyításra is.

Badits Ákos forgatókönyvíró-rendező a Filmalap támogatásával forgatta le első nagyjátékfilmjét tavaly júliusban olyan helyszíneken, mint a Citadella, az Északi összekötő vasúti híd vagy a Vasas székház. A gyártó a Proton Cinema, amely mögött Mundruczó Kornél és Petrányi Viktória állnak, és nekik köszönhetőek – többek között – a Rossz versek, a Fehér isten, a Jupiter Holdja, a Delta, a Viharsarok vagy a Szép alak és a Last Call című rövidfilmek. A rendező az SZFE egykori diákjaként Boglárka című diplomafilmjével hívta fel magára a figyelmet, azóta pedig sajátos világot teremtett rövidfilmjeivel. A sztorit Benedek Ágotával (a Rumbarumbamm című, karanténblogon alapuló könyv szerzője) közösen találták ki. A már hat éve megszületett ötlet kapcsán tudták, ez egy iszonyú merész projekt, éppen ezért mindent meg kellett tenniük, hogy már kezdeti fázisban értelmezhető legyen. Mielőtt bárkinek is megmutatták volna az ötletet, elkészítettek egy moodboardot (hangulattábla, vizuális prezentáció) és egy hangulatvideót, amely bemutatta a film világát. Ezután került a forgatókönyv Petrányi Viktóriához, akivel egy évig fejlesztették azt a Protonnál házon belül, mielőtt a Filmalap elé került volna. Először mindenkitől megkapták, hogy mi ez az őrültség, de pont emiatt rá is kattantak a projektre. Hosszú fejlesztés után a forgatókönyv 2019-ben kapott zöld utat és még azon a nyáron, 25 nap alatt leforgatták a filmet. A cél a 2020-as bemutató volt, de ezt a koronavírus-járvány miatt el kellett halasztani.

 

 

Bár kerülhetett volna egy fiktív énekesnő is a filmbe, Zalatnay Sarolta szerepeltetését sokszínű életműve indokolta. Dalait ma is sokan hallgatják, ráadásul ezek széles skálát lefednek a vad, karcostól az érzékeny, lírai számokig. Cini először azt hitte, hogy valami Kész átverés! show-ba csöppent, amikor Ákos először vázolta fel neki a történetet. A beszélgetés közben aztán annyira belelkesült, hogy még a találkozó vége előtt rávágta, mindenképpen meg akarja csinálni. Saját magát alakítva azonnal megtalálja a közös hangot (mondhatni szó szerint) az űrlénnyel, akit láthatóan nem zavar, hogy Cini már nem a lemezborítókról ismert fiatal lány.

Walters Lili és Takács Zalán nagyszerűen hozzák a karaktereket és jól működnek együtt. Az űrlény esetében nem határozták meg a karakter nemét, ezért fiúkat és lányokat is castingoltak, de amikor Zalán belépett a szobába, Ákos rögtön tudta, ő a tökéletes választás. A szűkös forgatási idő alatt Ágota dialógjai nem hagytak sok teret az improvizációnak, ez persze nem jelenti azt, hogy nem építettek be a forgatáson megszülető ötleteket. Itthon nem jellemző, hogy a forgatókönyvíró is jelen van a forgatáson, de ez nagy segítséget jelentett, mert általa tudták az igazán jó ötleteket hasznosítani.

A cselekmény a mai Budapesten játszódik, de azt egy olyan földönkívüli szemén keresztül látjuk, aki a hetvenes évekbeli Zalatnay Ciniért rajong. Így alakulhatott ki a hetvenes évek és a ma fura keveréke a filmben, amit 2019-ben forgattak, de vannak apró utalások 2020-ra, a Világvége partyt hirdető poszter ezáltal egészen új értelmet nyer. A szocreál díszletek, a jelmezek és a sárgás-barnás árnyalatok ráerősítenek erre, az atmoszféra engem leginkább a Csillagok küldötte (1978) című csehszlovák sci-fi gyerekfilmre emlékeztetett – Majka, a földönkívüli kislány frizurája például egy az egyben visszajön.

Az újszerű megközelítés és komplex mondanivaló kontra rendelkezésre álló idő és pénz minden esetben kompromisszumot vár el az alkotóktól. A film elején az egyetemen volt néhány vicces jelenet, amitől sajnos meg kellett válni, mert késleltették a sztorit. Ákos reményei szerint a szuper színészek játékát valamikor majd láthatják a nézők is. Egy ilyen vad történetre a korlátok jó hatással vannak, mert amikor az alkotó bármit megtehet, annak általában nincs jó vége. Kreatívan semmit nem változtatna, ha több pénz állna rendelkezésre, inkább a stáb fizetését emelné meg.

Űrlényünket ugyan férfiszínész alakítja és Pannától is férfinevet kap, de a neme igazából meghatározhatatlan, leginkább semleges. A forgatókönyv egy korai változatában nagyobb hangsúllyal szerepel, hogy a földönkívüli társadalomban a nemi szerepek elveszítették funkciójukat, az egyedeket laborban tenyésztik. Ez egyfelől utópia, hiszen így megszűntek a nemi szerepből adódó korlátok, másfelől viszont ez egy ponton a sokszínűség elvesztéséhez is vezethet. Egy mindössze 80 perces sci-fi vígjátékhoz mérten ez egy túl összetett téma, hogy érdemben foglalkozzanak vele. „Péter” tehát keresi az identitását, de univerzálisabb módon, földivé szeretné válni.

Számomra a film elsődleges mondanivalója az, hogy mindenki jó valamire/valamiben, és aki látszólag selejt mások szemében, lehet, hogy olyan dologra hívatott, amit a többség be sem képes fogadni, amire a többség nem képes. Ugyanakkor ez a bélyeg hátráltatja őt abban, hogy ezt a képességet előcsalogassa magából vagy rosszabb esetben soha nem is fogja tudni megtenni és örökre vesztes, lúzer marad. Ákos ebben nem szívesen foglalt állást, mert gyerekkora óta zavarja, ha az alkotók megmagyarázzák a filmjüket, mert ezzel korlátozzák a nézőben megszülető értelmezés lehetőségét. Támpontként annyit azért megjegyzett, hogy Cini operaénekesnek készült, de egy műtét miatt ez az álma meghiúsult. Ő azonban nem adta fel, hanem kitartott és felismerte, hogy hangjának ez a karcossága teszi őt egyedivé, és végül hatalmas karriert futott be vele.

 

 

A filmhez készített videoklip júniusban debütált. Ákos továbbra is szeretne különböző zsánerekkel játszani, legnagyobb vágya, hogy horrorfilmet forgathasson. A sorozatok nagyobb terepet adnak arra, hogy még inkább elmélyüljön egyedi világokban és a karakterekben, ezekből is jó lenne csinálni egyet vagy akár többet is. Az Űrpikniket beválogatták egy nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjába, de ezt még nem jelentették be nyilvánosan. A legnagyobb eredmény az lenne számára, ha bekerülne egy nagyobb streaming szolgáltató nemzetközi kínálatába, mert nagyon kíváncsi arra, hogyan működnek külföldön ezek a kelet-európai ízű sci-fi elemek. A film a hazai mozikban július elsejétől látható a Mozinet forgalmazásában.

Ez a cikk a Humen Magazin 2021/4. számában jelent meg. Ha szeretnéd megkapni a nyomtatott magazint, a Humen.Shop felületén a postaládádba is kérheted. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen számról sem, akkor csatlakozz a myHumen hűségprogramhoz!

Űrpiknik
magyar sci-fi vígjáték, 76 perc, 2021 korhatár: 12 éven aluliaknak nem ajánlott!
Rendező: Badits Ákos
Forgatókönyvíró: Badits Ákos, Benedek Ágota
Producer: Petrányi Viktória, Ligosztájeva Annamária
Szereplők: Takács Zalán, Walters Lili, Varga Veronika, Árpa Attila, Rainer-Micsinyei Nóra, Lengyel Benjámin, Zalatnay Sarolta
Operatőr: Balázs István Balázs
Vágó: Bacskai Brigitta
Zene: Seres Bálint
Forgalmazó: Mozinet Kft.
Bemutató: 2021. július 1.

Hujber Ádám

 

 

hirdetés
hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb