Scandal forever – Jean Paul Gaultier világa, ahol minden test szabad
Kevés divattervező írt olyan mélyen queer kódolt kultúrtörténetet, mint Jean Paul Gaultier. A queer szellem pedig botrányosan ott van új illatában, a Scandalban is.
A francia zseni már jóval azelőtt a társadalmi nemek határait feszegette, hogy az mainstream beszédtéma lett volna. A 80-as években férfiszoknyákat küldött a kifutóra, Madonna ikonikus kúpos melltartóját ő álmodta meg, és rendre olyan testeket ünnepelt, amelyeket mások láthatatlanná tettek. A showman-divatpápa soha nem tagadta: a divat nála mindig is a másság, a vágy, az erotika és az önkifejezés eszköze volt.
És ez ma sincs másként. A parfümjei, különösen a Scandal néven futó illatkollekció, pontosan ezt a szellemiséget viszik tovább: túlzással, érzékiséggel, botránnyal – de mindig szívvel.
A boxringben kezdődött minden
Amikor 2021-ben megjelent a Scandal Pour Homme első reklámkampánya, a világ fellélegzett: végre egy férfiillat, ami nem fél szexinek lenni. A főszerepben Adam Senn, a szőke, kőkemény, tökéletesen megkomponált boxer, aki izzadtságcseppek és közönségsikolyok között végigvonul a városon, parfümfelhőbe burkolózva. A jelenet legalább annyira teátrális, mint amennyire homoerotikus: félmeztelen testek, villanó tekintetek, és egy világ, ahol a férfiasság nem egyenlő a visszafogottsággal.
A kampány instant queer ikon lett: meleg fiúk és heteró nők egyaránt sóhajtottak a boxoló után, miközben a parfüm eladásai az egekbe szöktek. Gaultier világában ugyanis a férfi lehet kemény és kívánatos egyszerre – sőt, ettől válik igazán botrányossá.
Vonatra szálltunk, és nincs visszaút
2025-ben a Scandal új fejezethez érkezett – és ez már nem csak egy boxring, hanem egy egész vonat. A legfrissebb kampányfilm egy luxus expresszen játszódik, ahol Gaultier álomutazói flörtölnek, csókolóznak, táncolnak, és mintha csak egy queer Moulin Rouge forgatásán lennénk, ahol senki sem kérdez rá a nemedre – csak az illatodra.
A videóban explicit meleg csókjelenet is feltűnik, de nem egyedül: leszbikus flört, androgün karakterek, non-binary energiák járják át az egész kampányt. És nem utalások szintjén, nem csak sejtetve – hanem bátran, vállaltan, játékosan. Mintha végre eljött volna az az idő, amikor a divat és az illatvilág már nemcsak felhasználja a queer kultúrát, hanem vissza is ad belőle valamit.
Illatok, nemek nélkül
A parfümök – akár női, akár férfi verzióról beszélünk – most is mernek nagyot mondani. A női változat virágos, krémes és provokatív, olyan, mintha egy aranyszínű láb formájában öntöttek volna vágyat az üvegbe. A férfi verzióban pedig fás jegyek keverednek karamellel, gesztenyével, sós tónusokkal – mintha egy forró testű, selyemruhás fiú lépne melléd egy nyári éjszakán, és csak annyit mondana: „Gyere, játszunk.”
Gaultiernél nem számít, hogy férfiként viselsz női illatot, vagy fordítva – sőt, épp ettől válik az élmény felszabadítóvá. Egy parfüm, ami nem akar nevet adni a vágyaidnak – csak kibontani őket.
Gaultier: az LMBTQ+ divatikon
Jean Paul Gaultier nemcsak a kifutókon és a parfümös polcokon volt mindig más, hanem a való életben is. Nyíltan melegként mindig is elkötelezett támogatója volt az LMBTQ+ közösségnek – dolgozott AIDS-ellenes kampányokon, modelljei között rendre feltűntek transz emberek, drag queenek, vagy épp HIV-pozitív aktivisták. A 2000-es években a Eurotrash című brit műsorban (amit társműsorvezetőként vitt) a meleg kultúra és a fétisvilág bemutatását vállalta fel, évtizedekkel azelőtt, hogy ez cool lett volna.
Nem véletlen, hogy sokaknak ő nemcsak divattervező, hanem queer hős is.