Kultúra

Q Contemporary – Budapest új, izgalmas kortárs tere

2021 őszén nyílt meg a kelet-európai régió művészetére fókuszáló Q Contemporary az Andrássy út egyik gyönyörűen felújított palotájában. Az alapító-tulajdonos, a hongkongi Queenie Rosita Law fiatal milliárdos műgyűjtő, de az intézmény operatív vezetését két magyar szakember, Csillag Eszter művészeti vezető és Zsikla Mónika főkurátor viszi. Vele beszélgettünk a Q Contemporary filozófiájáról, hosszútávú terveikről, és erről a különleges, időnként meseszerű, nagyon izgalmas projektről.

 

Zsikla Mónika

 

Kezdjük az elején és határozzuk meg, mi is a Q Contemporary? Múzeum a kortárs gyűjtőknek kollekciójuk bemutatására, galéria, befektetés, kortárs művészeti intézmény?

A Q Contemporary státuszát tekintve egy magánmúzeum, céljait tekintve pedig egy olyan kortárs művészeti intézmény kíván lenni, amely egyrészt teret biztosít a kelet- európai régió művészetéről folytatott diskurzusnak, másrészt kiállításaival igyekszik is ebbe a diskurzusba bekapcsolódni. Tevékenységünkkel szeretnénk felhívni a régióban élő és alkotó tehetségekre a figyelmet, továbbá szeretnénk olyan elkötelezett gyűjtőket és magángyűjteményeket is bemutatni, akik és amik nélkül elképzelhetetlen lenne a régió kortárs művészete. Non-profit intézményről lévén szó befektetésnek kevéssé tekinthető az alapító vállalása, amit leginkább missziós törekvésként jellemeznék. Összefoglalva a Q Contemporary tehát leginkább egy platform, ami elsősorban a közép-kelet-európai kortárs képzőművészettel foglalkozik, de ezen túlmenően az is célunk, hogy a helyi tehetségeket a régión kívül is megmutassuk – és itt jön a képbe Ázsia mint célközönség.

Mit érdemes tudni az alapítóról, a motivációiról a Q alapításával kapcsolatban, de leginkább arról, hogyan került kapcsolatba a kelet-európai művészettel, és miért lát benne fantáziát? Mesélj kicsit Queenie-ről! Milyennek ismerted meg?

Queenie eredetileg graphic designt tanult Londonban és ezzel egy időben nagyon sokat utazott a régióban. Az utazások, műteremlátogatások, szakmai beszélgetések és történetek hamar ahhoz a felismeréshez vezették, hogy a földrajzi távolság ellenére sok közös pont van Kelet-Európa és Kína huszadik századi történelmében. Ilyen hasonlóság volt például a központilag irányított egységes stílus, amelyet az állam elvárt a művészektől, és az a jelenség, hogy sokáig nem is létezett hivatalos műkereskedelem ezekben az országokban. Többek között ezek a közös szálak is összekötik a két régiót. Amikor Queenie megvásárolta az Andrássy úti épületet, kezdettől fogva tudta, hogy kulturális célokra szeretné majd használni. Az épület átalakításával egyidejűleg pedig organikusan alakult a múzeum megnyitásának az ötlete.

Milyen visszajelzéseket kaptatok a XY_now Q_now címet viselő nyitókiállításotokra? Összefoglalnád röviden, hogy mik voltak a te fő szempontjaid a válogatásnál kurátorként?

A Q Contemporary XY_now, Q_now című nyitókiállítása a közép-kelet-európai régióban élő és tevékenykedő, a 20. század utolsó, úgynevezett Y vagy millenniumi generációjától és az annak tagjait időben megelőző X generáció művészeitől mutat be emblematikus alkotásokat. A kiállított művek legnagyobb része az intézmény gyűjteményét reprezentálja öt olyan, fiatal alkotó munkáival kiegészítve, akikkel az intézmény szorosabb együttműködésre törekszik a jövőben. A nemzedékek sorában az X és az Y generáció azt az új típusú korosztályt jelenti, amelynek a világhoz fűződő tapasztalatait már rendkívüli módon meghatározza a technológia száguldó fejlődése. A 17 művész alkotásait bemutató csoportos kiállítás ennek a korosztálynak a tapasztalatait állítja a középpontba. A visszajelzések pedig nagyon pozitívak mind az intézményre, mind pedig a nyitókiállításra vonatkozóan.

 

Q Contemporary / Regős Benedek

 

 

Változatlanul gyűjteményépítésben van a Q Contemporary, vagy most más a tevékenységetek fő vonulata?

A gyűjtemény folyamatosan gyarapszik, és időről időre fogunk majd mutatni olyan kiállításokat, ahol a látogatók találkozhatnak a gyűjtemény újabb és legújabb darabjaival is.

Valamint ezzel párhuzamosan Hongkongban hamarosan megnyílik az a Double Q névre keresztelt kereskedelmi galéria, ami a Queenie tulajdonában lévő Q Art Group legfiatalabb tagja lesz, és amelynek tevékenysége szintén szeretné majd ráirányítani a figyelmet a régió fiatal művészeinek munkásságára. Queenie Ázsiában is elsősorban Közép-Kelet-Európa művészetére szeretne koncentrálni, ami eddig nem szerepelt az érdeklődés homlokterében Keleten, így ennek a reprezentációját Hongkongban és Ázsiában egyértelműen az ő nevéhez kötik.

Mit terveztek 2022-re és tovább, mik a hosszú távú terveitek?

Még az idei, 2021-es év is tartogat azért izgalmakat, ugyanis december 8-án a QC második emeleti kiállítótereiben a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) PATRON elnevezésű karácsonyi műtárgyvására és kiállítása fog megnyílni. A több mint 90 művész 190 alkotását felvonultató kiállítás és vásár célja egyrészt, hogy lehetőséget adjon a fiatal alkotóknak munkáik bemutatására és eladására, másrészt, hogy elérhető áron kínáljon kortárs műveket a nagyközönségnek. A vásáron a látogatók egyaránt találkozhatnak majd pályakezdő művészek és már befutott alkotók munkáival. A PATRON ugyanakkor jótékonysági vásár is, hiszen minden eladás hozzájárul a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület programjainak megvalósításához és az egyesület további működéséhez. Nagy örömünkre szolgál, hogy az idei évben a Q kiállítótereiben láthatjuk vendégül az eseményt, és ennek köszönhetően az egyesület nagyobb kiállítótérben és az eddigi legtöbb kiállított műtárggyal nyithatja meg a 2021-es PATRON-t. 2022-ben pedig több nagyszabású kiállítással is készülünk!

A kiállítások mellett milyen programokra számíthatunk? Már idén is több érdekes beszélgetést szerveztetek és mintha lenne egy olyan törekvésetek, hogy a hazai műgyűjtésnek, a műgyűjtőknek egy fórumot biztosítotok.

A nyitó XY_now, Q_now című kiállításunkhoz kapcsolódóan rengeteg tárlatvezetést tartunk, Szalay Blanka kolléganőm pedig interaktív tárlatvezetésekkel igyekszik közelebb vinni a jövő kiállításlátogató generációihoz a kortárs művészetet. Ezek mellett a Meet the Artist sorozatunk keretei között rendszeresen szervezünk beszélgetéseket a kiállított művészekkel, és ez nemcsak abban segíti az érdeklődőket, hogy közelebb kerüljenek a kortárs művészethez, hanem magukat az alkotókat is igyekszünk közelebbről bemutatni.

Jankó Judit

Ez a cikk a Humen Magazin decemberi számában jelent meg. Ha szeretnéd megkapni a nyomtatott magazint, a Humen.Shop felületén a postaládádba is kérheted. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen számról sem, akkor csatlakozz a myHumen hűségprogramhoz!

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb