Kultúra

New York is kíváncsi a másságról szóló underground revüre

Pár lapszámmal ezelőtt ismerhettétek meg Marcio Canabarrót és Molnár Csabát, akik amellett, hogy a Hodworks táncegyüttesben tagok, saját projektjükkel is sikert sikerre halmoznak. A Lábán-díjas Tropical Escape című produkciójukat, amelyet a francia balettől a pornóig számos hatás inspirált, most az USA-ban is bemutatják. Előtte azonban még elcsíphetitek a mocskos álmok tanulmányát” a Trafóban február 10-én.    

A Tropical Escape Marcio Kerber Canabarro és Molnár Csaba önszerveződő kollaborációsorozatának első állomása, amely az előadásban használt anyagok és ötletek megmunkálását, feldolgozását helyezi középpontba. A 2016-ban Lábán-díjjal kitüntetett előadás, amely tulajdonképpen egy underground revü a másságról, kapcsolatot teremt olyan művészeti munkásságokkal, amelyek nemcsak alkotásként, hanem egyfajta életformaként is beazonosíthatók.

 

 

Az előadás a mocskos álmok tanulmánya. Konkrét referenciákat használ, víziói összekapcsolják az egzotikus paradicsomokat a fantázia laboratóriumaival. A látványos darab fikciók kollázsa: Hollywood, pornó, olasz mozifilmek, dél-amerikai szappanoperák, francia balettek, szórakoztatóipari számok, születésnapi partik karakterei és rituáléi keverednek benne. Ne hagyjátok ki ezt a különleges mixet! Játékossága, bohózatszerűsége a másságot egy olyan alternatívaként mutatja fel, amely képes a normalitásból és a realitásból kiutat kínálni.

„Ötleteltünk, poénkodtunk mindenféléről, aztán egyszer csak azt vettük észre, hogy alakul az anyag, konkrét témák merülnek fel, ügyek, amikről párbeszédet folytatunk” – emlékszik vissza Marcio a kezdetekre. – „Az előadás olyan volt, mintha ellenkultúra lenne a saját ellenkultúránkon belül. Olyan témákat vettünk sorra, amik éppen akkor fontosak voltak az életünkben: szexualitás, feminizmus, egzotikum mint fétis, eszképizmus. A jelmezeket, a látványt is mi alkottuk, a zenei szerkesztők is mi voltunk. A kísérletezés iránti vágy vezérelt minket.”

A fiúk fontosnak tartják hangsúlyozni, hogyan hat saját melegségük a művészeti alkotás folyamatára. Úgy gondolkodnak erről, hogy nagyszerű, hogy nem illenek bele egy keretbe. Ez kibillenti őket a mozdulatlanságból, és kreatív energiákat indít be. Márpedig ha valaki elkezd másképpen gondolkodni a saját szerepéről, az lehetőséget teremt a gondolat rugalmasságára.

A nézők mellett a kritikusok is rajonganak az előadásért: egyikük szerint a Tropical Escape kivételes színházi esemény, egy szabadszájú underground kabaré és szemérmesen perverz táncos revü. Egy másik kritika pedig azt emeli ki, hogy a fiúk felszabadultan és leleményesen teszik fel a kényes kérdéseket, elgondolkodtatnak, és az egész élmény egyszerűen nem hagyja nyugodni a közönségét.

 

Fotó: Marek Jančuch

Február 10-én tehát újra látható a Tropical Escape a Trafóban. A budapesti előadás egyrészt azért lesz különleges, mert egyetlen alkalommal tűzik műsorra újra, ezután mutatják majd be a produkciót a New York-i Abrons Art Centerben. Szintén érdekesség, hogy kivételesen az EXOTIC GIRLFRIEND nevű lánybanda fog játszani az előadásban. Soós Andi, Varga Noémi, Neményi Lilla és Papp Zsófi zenei munkásságát az összetört szívek, transzatlanti szerelmek és félreértett üzenetek ihlették. Ilyen hangulatú dalokra kell számítani az előadásban is, amelynek üzenete szépen összecseng a lányok zenéjével.

A Tropical Escape egyben egyfajta társadalomkritika is. Az alkotók azt akarták elérni a munkafolyamat során, hogy ne csak azt mutassák meg, mi az, ami nem jó a társadalmi folyamatokban, hanem azt is, hogyan lehetne másképp csinálni a dolgokat. Szeretnék bemutatni a lehetőségek sokféleségét azoknak, akik bizonyos dolgokat csak egy kizárólagos nézőpontból tudnak megérteni. Abban a típusú provokációban hisznek, ami nem öncélú, hanem alkalmat ad arra, hogy párbeszéd alakuljon ki a nézőpontok között.

Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy szeretnék megváltoztatni mások véleményét. Molnár Csaba szerint ennél sokkal fontosabb, hogy létrejöjjön valamiféle kommunikáció a különböző állásponton lévő emberek között, hiszen az mindkét felet építi és formálja. Ehhez pedig bőven elég az is, ha legalább meghallgatjuk a másikat, ha nyitottak vagyunk a másik gondolataira is. „A nézetek, fájdalmak és ideológiák mögött mindig ott van egy ember, aki talán nem is akar olyan elfogadhatatlan dolgokat.” A fiúk hisznek abban, hogy a Tropical Escape világa, üzenete erre is alkalmas, és jó szolgálatot tehet ilyen szempontból is.

További információ és jegyvásárlás a Trafó honlapján

 

Previous post

Kétszáz év óta most először táncolhat azonos nemű pár a bécsi Operabálban

Next post

Egybekel az első északír azonos nemű pár