Kultúra

Még mindig tabu idehaza melegeknek hirdetni?

Miközben világszerte egyre több nemzetközi márka kommunikál a melegek felé, addig hazánkban kifejezetten elutasítók a médiafelületek tulajdonosai a homoszexualitást megjelenítő vagy kifejezetten az LMBT közösségnek szánt reklámokkal kapcsolatban.

GAP Be One Be Bright advert

A nemzetközi reklámpiacot szemlélve láthatjuk, hogy számos piacvezető cég döntött már úgy, hogy azonos nemű párokat szerepeltet a reklámjaiban: a közelmúltban ilyenek voltak a Tiffany és a Nikon, 2012-ben pedig a Gap,  a Ray Ban és a Mamas&Papas nevű, babafelszereléseket gyártó cég is így tett. A Starbucks és az Apple is többször állt már ki az LMBT közösség mellett. Utóbbi cég nyíltan meleg vezérigazgatója, Tim Cook az etikai megfontolás mellett a vállalat részvényeseinek éves gyűlésén rávilágított arra is, hogy nem akarnak elesni attól a profittól, amit az LMBT vásárlóktól illetve dolgozók munkájából remélhetnek.

09-tiffany-same-sex-ad.w529.h352.2x

 

Nem szabad tehát elfeledkezni arról sem, hogy a specifikusan az LMBT közösséget megcélzó reklámok vagy hirdetések egy új piaci terület lefedésében is nagy szerepet játszhatnak. Minden bizonnyal ez motiválja a meleg turizmusra szakosodott utazási irodákat is: az Expedia nevű brit ügynökség – habár nem kifejezetten csak ezzel foglalkozik – legutóbbi kampányában azonos nemű párokkal népszerűsítette az Egyesült Királyságot. Jó példa erre a jelenségre maga a Humen Magazin is, hiszen jó pár cég és kulturális intézmény hirdet az újság oldalain, amelyek fontosnak tartják az LMBT közösség felé való kommunikációt.

Idehaza a reklámtörvényre hivatkozva tagadta meg legutóbb egy melegeknek szóló online társkereső oldal hirdetését a BKK járművek reklámfelületeit is értékesítő egyik ügynökség, mivel azt a fiatalkorúak szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésére károsnak ítélte meg. Képzeljük csak el, mennyivel színesebb lett volna mondjuk a Rákóczi út egy olyan 7-es busszal, mint ami alábbi képen látható.

melegrandi

A reklám az idén már 14 éve létező melegrandi.hu társkereső oldal megújulását hirdette volna. „Szeretnénk úgy kommunikálni a melegrandi.hu társkereső oldalt, mint bármelyik más terméket vagy szolgáltatást” – fejtette ki Weiler Péter, az oldalt üzemeltető Dating Central Europe Zrt. vezérigazgatója. – „Talán ez lett volna az első olyan kampány a magyar reklámpiacon, ami mainstream felületeken, kifejezetten melegeknek szól. Szomorúak vagyunk amiatt, hogy a fővárosi buszokon nem jelenhetünk meg, de még nem adtuk fel. Örülnénk neki, ha valamelyik médiacég a melegek mellé állna és lehetővé tenné, hogy ugyanúgy hirdethessünk melegeknek szóló szolgáltatást, mint akár egy FMCG terméket vagy bármely más nagyközönségnek szóló szolgáltatást.”

ray-ban

Kutatások támasztják alá, hogy az emberek 4-10%-a vonzódik a saját neméhez. Gyors fejszámolással nem nehéz levezetni, hogy egy 150-160 fővel tömött csuklós buszon bizony szép számmal utazhatnak melegek is, akik ugyanúgy utaznak, étkeznek, fogyasztanak termékeket és szolgáltatásokat, mint hetero társaik. Csak éppen, mint a fentiek mutatják, megszólítani nem lehet őket egy hirdetés keretében. Mivel fontosnak tartjuk, hogy ez a helyzet megváltozzon, ezért a Humen Magazin büszkén jelenti, hogy a melegrandi.hu médiapartnere és szakmai tanácsadója lesz a jövőben.

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin