Kultúra

Még mindig divat a magyar! – Interjú Zsigmond Dórával és Szécsi Tamással

Tehetségesek, céltudatosak és tele vannak ambíciókkal. Az október elején megrendezett divatünnepen, a Central European Fashion Days keretein belül lezajlott Gombold újra! tervezői versenyen olyan kreatív fiatalok bukkantak fel, akikre érdemes lesz figyelni a jövőben. Igen, ők azok, akik akár fenekestül felforgathatják a hazai divatéletet. Az esemény döntősével, Zsigmond Dórával és a kiegészítő kategória nyertesének férfi tagjával, Szécsi Tamással beszélgettünk a magyarok öltözködési szokásairól, a tervezői inspirációról és hosszú távú terveikről.

SzecsiB_ZsigmondD

Humen: Legendás történeteket hallani arról, hogyan indultak a legnagyobb tervezők, hogyan született például a Coco Chanel, az YSL és a Dior márkanév. Mikor döntöttél úgy, hogy tervező leszel?

Zsigmond Dóra: Mindig is érdeklődtem az önkifejezés különböző formái iránt. Izgalommal töltött el, hogy öltözékkel közvetíthetem a gondolataimat, az érzelmeimet és felhívhatom a figyelmet azokra a témákra, amelyek mozgatnak. A gimnázium utolsó éveiben beiratkoztam egy rajztanfolyamra, így kerültem kapcsolatba a Modart Művészeti és Divatiskolával, ahol idén végeztem divattervezőként. Az itt töltött éveim alatt alakult ki bennem, hogy tervező leszek.

Szécsi Tamás: 2009-ben kezdtem el felkészülni a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, egy két évvel előtte azonban már megfogalmazódott bennem, hogy szakítok a társadalmi konvenciókkal és felvállalom, amit csinálni szeretnék. Szerencsére a szüleim, mint minden másban, abban is bátorítottak, hogy mire vagyok képes. A társam, Balázs Viola már az egyetemre járt, túl volt a BA diplomán, nagyon sokat segített a döntésben. Idén a harmadik felvételimet követően felvettek az egyetem textil szakára. Tavaly elkezdtem vállalkozásfejlesztéssel foglalkozni és ekkorra építettem fel a csak sálakat gyártó cégem üzleti koncepcióját, amelyben Viola, mint kreatív tervezőként működik közre.

zsd2

H: A tehetség és egy kis szerencse elég ahhoz, hogy valaki elindítson egy saját márkát?

ZSD: Abban az esetben, ha a szerencse alatt stabil anyagi hátteret is értünk, igen! Tapasztalataim szerint a megfelelő pénzügyi alap elengedhetetlen az induláshoz és a későbbi tervek megvalósításához, a terjeszkedéshez.

SZT: Szerintem nem feltétlenül. Nagyon fontos az alázat és a folytonos tanulásra való igény, valamint az, hogy nyitottan kezeljük a világot. A sok-sok-sok munkát majdnem kihagytam.

H: Dóra, döntős lettél a Gombold újra! tervezői versenyen. Ez az eredmény hogyan befolyásolja a pályád alakulását?

ZSD: A döntő október 4-én volt a Central European Fashion Days keretein belül. Ez nagy fennforgással járt, érdekes tapasztalatokat szereztem, örültem, hogy részese lehettem az eseménynek.

H: Tamás, a kiegészítő kategória fődíját megnyertétek meg Balázs Violával. Ehhez a Humen nevében szívből gratulálok. Megváltoztatta ez a verseny a karrieredet? Ha igen, hogyan?

SZT: Alapjaiban nem változtatott rajta, de jó kezdést biztosít: Elkezdhetjük a gyártást nagyobb  mennyiségben és elindulhatunk újabb versenyeken, immáron a márka teljes egységével. Például azért is nagy segítség ez, mert az arculat- és a csomagolástervek már készen vannak, de pénzszűke miatt eddig nem tudtunk elindulni, most erre is lehetőség lesz.

H: A jövőben kizárólag kiegészítőben gondolkodtok vagy ruhákat is terveztek majd? Nőknek és férfiaknak egyaránt terveztek?

SZT: Csak kiegészítőkben és azon belül is csak sálakban gondolkodunk. Ez egy prémium sálakat gyártó brand lesz, ha az égiek is úgy akarják. A sálak nemtől és kortól függetlenül hordhatóak.

sz+ęcsi-bal+ízs2

H: Mit gondolsz a magyar férfiak öltözködési szokásairól?

SZT: Azt gondolom, nagy az elmaradás például Nyugat-Európával szemben, de ezt összefüggésbe lehet hozni azzal, hogy itthon a fővárost leszámítva az ember nem vállalhatja fel saját magát. Szerencsére kezd kialakulni a mennyiségi fogyasztás ellensúlyozására egy minőségi fogyasztás, amely szerintem minden magyar brandnek kedvező.

ZSD: Úgy gondolom, a fiatal generáció tagjainál elindult egy új hullám, nagy figyelmet fordítanak a megjelenésükre, igényük van arra, hogy megmutassák személyiségüket az öltözködésükön keresztül. Ők már sokkal merészebbek, nyitottabbak az újításokra.

H: Dóra, a kreációidat az egyedi vonalvezetés és az extravagancia jellemzi. Kiket céloztál meg 2015-ös kollekcióddal?

ZSD: A 2015-ös őszi-téli kollekció az extravagáns férfiakat célozza meg, akik szeretnének kitűnni a tömegből. Olyan férfiaknak készült, akik érdeklődnek a kultúra, a művészet, a divat iránt, akiknél a felszín alatt található belbecs állandó minőségjelzőként szerepel.

H: Az extrém viselet nem áll távol a meleg srácoktól. Ők nyitottabbak az újításokra? Egy meleg fiúnak könnyebb tervezni?

ZSD: Szerintem ez nem szexuális irányultság kérdése, viszont nálunk még nem igazán alakult ki olyan réteg, melynek tagjai – levetkőzve a társadalom elvárásait – bátran nyúlnának a megszokottól eltérő kinézetű ruhákhoz.

SZT: Szerintem is nyitottabbak, de pont ezért nem könnyebb nekik tervezni, hiszen sokszor jobban ismerik ezt a világot, kifinomultabb ízléssel rendelkeznek.

zsd1

H: Honnan meríted az inspirációt az új kollekció tervezésekor? Vannak példaképeid?

ZSD: Fő inspirációforrásom a magyar férfi népviselet, öltözködéskultúra, mely egyaránt hatott az elkészült kollekció formai és felületi megoldásaira, továbbá rengeteg ötlet a saját képzeletem fejlődéséből születik. Ezzel a gazdag kulturális háttérrel a fejemben született meg az első kollekcióm, mellyel a hagyományőrzést nem csak a népi hagyományokra szeretném kiterjeszteni. Napjaink rohanó életvitele mellett egyre kevesebb időt szentelünk egymásra, családtagjainkra. Az emberek elidegenednek egymástól, bezárkóznak a maguk megszokott világába, nehezen nyitnak a másik felé, a másság felé. Erre is szeretném felhívni a közönség figyelmét. Szeretném, ha a férfikollekcióm színválasztása, az egyenetlen csíkok barátkozása, a klasszikus anyagok vegyítése az alternatív anyagokkal, a hagyományos textilmegmunkálási eljárások kombinálása a modern technikákkal mind egy-egy utalásként élne a kollekción belül.

SZT: A “Bar Mleczny”, azaz a “tejbár” kollekciót Kelet-Közép-Európa menzái inspirálták, különös tekintettel a lengyel jelenségre. A vizuális atmoszféra a legtisztább minőségű természetes selymeken jelenik meg, a digitális printek pedig változatos kézi technikákkal – papírkivágásokkal, kézi rajzokkal, esetenként tárgyfotók felhasználásával – születnek meg. A kollekció célja, hogy az olcsó tömegétkeztetés emlékét – annak minden tipikus elemével a kockás viaszosvászon-terítőktől kezdve a mogorva konyhás nénik fűzős cipőjéig – humoros módon idézze fel, a manuális és digitális előállítási módok kombinációja által pedig érzékelhetővé tegye a retró és modern hangulat szellemi és fizikai szembenállását is.

H: Tervezitek a márka külföldi terjesztését? Kint mennyire fogékonyak a magyar tervezői darabokra?

ZSD: Hosszú távú céljaim közé tartozik a Zsigmond Dora Menswear márka külföldi bemutatása is. Rengeteg megkeresést kaptam már, ami azt mutatja, hogy külföldön is fogékonyak rá.

SZT: Célunk a nemzetközi piacon való megjelenés és terjeszkedés. Szerintem fogékonyak ránk, főleg, ha jó kommunikációs csatornákat ragadunk meg. Alapvetően az inspirációink mindig közös élményekből, és kutatómunkából vagy érzésekből táplálkoznak.

sz+ęcsi-bal+ízs

Szerző: Szakács Gábor

Previous post

Melegeknek nyílik idősek otthona Koppenhágában

Next post

Fuerteventura - Az igazi paradicsom