Kultúra

LMBTQ válogatás a Friss Húson

Április 3. és 8. között a Toldi mozi ad otthont a Dazoo.com által hatodik alkalommal rendezett Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztiválnak. A fesztivál elsődleges célja a legújabb magyar és nemzetközi rövidfilmek bemutatása, valamint egy olyan szakmai fórum építése, ahol a visszajelzést váró alkotók közönség előtt mutathatják be rövidfilmjeiket. A szervezők a 2016. január után készült nemzetközi és magyar rövidfilmekből válogatják ki a fesztivál programjában vetítendő filmeket. A látogatók száma évről-évre nő, tavaly már a kétezret is meghaladta, a vetítések teltházzal mennek.

 

 

A kiegészítő kulturális eseményeken, kerekasztal-beszélgetéseken és workshopokon az elmúlt években több száz filmkedvelő vett részt. A Friss Hús a kezdetek óta szakmai programokkal, nemzetközi válogatással és pitchfórummal bővült, utóbbin fiatal filmesek prezentálhatják filmterveiket. A szakmai programok között idén megújult formátumban kapnak szerepet a televíziós gyártással foglalkozó események. A fesztiválon mutatkozott be először Deák Kristóf Mindenki című alkotása, mely azóta elnyerte a legjobb élőszereplős rövidfilmnek járó Oscar-díjat, ezenkívül több más, később fontos nemzetközi sikert elérő rövidfilmet is itt láthatott először a közönség mozivásznon. Cannes-ban Andrasev Nadja filmje, A nyalintás nesze című animációja kapott díjat, Bucsi Réka LOVE című animációját pedig több tucat nemzetközi filmfesztiválon vetítették.

Az idei fesztiválra közel 200 magyar és 1600 nemzetközi rövidfilmet neveztek az alkotók, több, mint 65 országból. Ahogy tavaly is, az animációs és az élőszereplős filmeket külön kategóriába lehetett nevezni. A díjakat a fesztivál utolsó napján osztják ki.

A Friss Húson idén először a horror mellett LMBTQ válogatás is lesz az elmúlt év legjobb meleg témájú kisfilmjeivel. A két új szekcióban közönségdíjat osztanak ki a legjobbaknak. Közös jellemzőjük, hogy egy adott élethelyzetből kiindulva, tömören, 15-20 percben mondanak el egy történetet az emberek és kapcsolataik sokféleségéről, a bizonytalanságot követő nagy döntések, a szerelem és a szeretet megélésének különleges élményéről.

A belga Nicolas Graux After Dawn (Passée l’Aube) című rövidfilmjét nagy sikerrel mutatták be frankofón és rövidfilmes fesztiválokon, illetve a cseh Mezipatra queer filmfesztiválon. A cselekmény a világon bárhol játszódhatna, azonban személyes élményeken alapul, ezért esett a rendező választása Lengyelországra. Főhőse a 20-as éveiben járó Pawel, aki két lánnyal él együtt egy lakásban. Egy nap váratlan látogató érkezik, akit a fiú nem lát szívesen, mert múltjuk egy közös, számára szégyenletes és elfelejtendő darabkájára emlékezteti. A szikár, halk szavú moziba rengeteg érzelmet és gondolatot sikerült beleírni, jó érzékkel elkapva azt a tétova pillanatot, amikor a kezdeti szorongás és a félelem után a szeretet, a gyengédség és a vágy veszi át az uralmat a cselekményben.

 

After Dawn

 

A Hello, Stranger (Dag Vreemde Man) ugyancsak egy belga film, a rövidfilmes Anthony Schatteman alkotása. Főszereplője Arthur, aki egyedül neveli hétéves fiát, Maxot. A gondos apának azonban van egy titkos élete, ő ugyanis egy drag queen. Gyönyörűen elvannak kettesben, de egy nap megjelenik az anya azzal, hogy látni akarja a fiát, aki talán fel sem ismeri őt. Érzelmes, megható film a szülői szeretet ezer arcáról.

 

Hello, Stranger

 

A francia Dylan Dylan Sylvain Coisne filmje, aki a rendezés és forgatókönyvírás mellett filmjei speciális és vizuális effektjeiért is felel. Főszereplői Yanis és Hugo, akiknek Dylan nevű nevelt fia életét veszti. Egyikük kidobna mindent, ami rá emlékeztet, szabadulna az emlékektől, a másik ezt nehezményezi. A két férfi nem „hangolja össze” az érzéseit, így képtelenek együtt gyászolni. A gyászoló szülőkhöz egy tévéstáb is szeretne közelebb kerülni. A Dylan Dlyant rövidfilmes fesztiválokon nagy sikerrel vetítették, de bemutatkozott a kanadai Reelout és az egyesült államokbeli Corvallis queer filmfesztiválokon is. A melankolikus alkotás a többitől eltérően túlmutat a realizmuson, mikor szimbolikus jelentéssel ruházza fel a vihart.

 

Dylan Dylan

 

A dán Stefan Pellegrini Liberation (Bokser/Boxer) című rövidfilmjének főhőse Jane, a bokszoló, akinek három hónapja van felkészülni élete talán legfontosabb mérkőzésére, de nem tud koncentrálni. Barátnője, Tanja egyfolytában a családalapításról beszél otthon, kocogás közben pedig megismerkedik a csellista Karolinnel. Kavarognak benne az érzések, miközben választania kell a sportkarrier és a magánélet között. A Liberation minden képkockájában igazi északi mozi sejtelmességével és természetközeliségével.

 

Liberation

 

Hazánkat Kis Hajni képviseli a Szép alak-kal. A 30-as, fiús kinézetű, anyjával élő takarítónő, Orsi (Egyed Brigitta – Jupiter holdja) beleszeret a kosaras diáklányba, Lucába (Milovits Hanna), akinek egy véletlen folytán megszerzi a telefonszámát. SMS-t küld, de kilétét nem fedi fel, mert fél, hogy Luca kineveti őt. A Szép alak a Filmhéten debütált, a világ filmfesztiváljait járva bemutatták az USA-ban, ahol 1746 film közül válogatták a legjobb 7 közé és jelölték a diák-Oscarra (legutoljára 1991-ben kapott magyar alkotás ilyen díjat és 1994-ben jelölést). A mumbai nemzetközi queer filmfesztiválon a zsűri díjára jelölték. A szemtelen, szókimondó és fiatalos rövidfilm egyszerre vicces és szomorú. Kis Hajni Last Call című diplomamunkáját teltház előtt vetítették az Urániában.

 

Szép alak

 

 

Horváth Ádám

 

hirdetés

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Previous post

Ljubljana: A szeretett város

Next post

Grindr-botrány: Magyarországon jól szabályozott a HIV adatok védelme